بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 35455387
وضع نیمه جان صنعت طلا در یزد؛

نبض کند بازار ۹۰درصد کارگاه‌های طلاسازی یزد را به کمای مطلق فرستاد/در بازار طلا همه فروشنده شدند


رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر یزد گفت: در چند روز اخیر همزمان با کاهش قیمت دلار، قیمت طلا نیز کاهش شدیدی داشته است و خرید و فروش سکه و طلای آب شده نیز به شکل چشم گیری کاهش داشته است و اکثراً در بازار فروشنده هستند.

رضا نوری زاده در گفتگو با خبرنگار یزد آوا اظهار داشت: در چند روز اخیر همزمان با کاهش شدید قیمت دلار، قیمت طلا نیز کاهش شدیدی داشته است و خرید و فروش سکه و طلای آب شده نیز به شکل چشم گیری کاهش داشته است و اکثراً در بازار فروشنده هستند.

وی با بیان این که طلافروشان از افزایش قیمت طلا در ماه های اخیر خوشحال نبوده و متضرر شده اند گفت: در چند ماه اخیر با افزایش قیت دلار و طلا در بازار، فروش طلای ساخته شده نیز به شدت تحت تاثیر قرار گرفته به طوری که طلافروشان هفته به هفته هم می گذرد هیچ فروشی ندارند.

نوری زاده ادامه داد: در این چند ماه اخیر با افزایش قیمتی دلار، مردم برای حفظ ارزش پول خود تنها سکه و طلای آب شده می خریدند و طلافروشان حتی به اندازه خرجی خودشان نیز درآمدی نداشتند.

وی با غیرواقعی دانستن قیمت سکه گفت: مردم به دلیل ارزش افزوده ای که می بایست برای طلای ساخته شده پرداخت می کردند اصلا تمایلی برای خرید آن ندارند و در این چند ماه بیشتر سکه و طلای آب شده خریده اند و در نتیجه به دلیل تقاضای زیاد مردم برای خرید سکه در ماه های گذشته قیمت سکه یه طور غیرواقعی افزایش داشت و حتی حباب سکه تا یک و نیم میلیون هم رسید.

نوری زاده با اشاره به رکود در بازار طلافروشان یزدی گفت: زمانی طلا جزء سبد خرید خانوارها بود و اکثر مردم متوسط جامعه خریدار طلا بوده اند اما نزدیک به هشت سال است با اجرای قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده فروش طلای ساخته شده روند نزولی داشته است و در پی آن بیش از 90 درصد از کارگاه های طلاسازی یزد تعطیل شده اند و 10 درصد ما بقی کارگاه ها نیز در حداقل ظرفیت کار می کنند به طوری که در ماه چند روز بیشتر فعال نباشند.

وی با بیان این که عمده مشکلات این صنف به دستورالعمل ها و قوانینی بدون کارشناسی که در تهران گرفته می شود بر می گردد ادامه داد: هیچ جای دنیا از اصل طلا مالیات بر ارزش افزوده اخذ نمی شود اما در ایران هشت سال است که از اصل طلا مالیات می گیرند که یکی از تبعات آن کاهش خرید طلا از سوی مردم و تعطیل شدن کارگاه های طلاسازی بوده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلای یزد ادامه داد: برای حل مشکل اخذ مالیات بر ارزش افزوده، کارگروهی متشکل از اتحادیه های طلا در هفت استان تشکیل شده است و این کارگروه جلسات متعدددی را با نمایندگان مجلس برگزار کرده اند و طبق جلسه ای که اواخر سال گذشته با نمایندگان مجلس داشته ایم قرار شد اصلاحیه اخذ مالیات از اصل طلا در مجلس نیز مطرح شود اما اکنون بعد از گذشت هشت ماه هنوز این موضوع در مجلس مطرح نشده است و پیگیری ها در این خصوص نیز به جایی نرسیده است.

نوری زاده با بیان این که صنف طلافروش و طلا ساز از قوانین و دستورالعمل های بدون کارشناسی و یک شب متضرر شده است گفت: در اوج رکود و مشکلات این صنف طبق قانون جدید هر طلاساز باید سالانه یک میلیون و 90 هزار تومان به اداره استاندارد پرداخت کند که این خود هزینه سنگینی را به کسبه تحمیل کرده است.

وی حذف اخذ مالیات ارزش افزوده را در بازگشت رونق به بازار طلافروشان را موثر دانست و اظهار داشت: صنعت طلاسازی یک صنعت کم آبخواه و مناسب شرایط اقلیمی استان یزد است اما اکثر کارگاه های طلاسازی که می توانستند زمینه اشتغال تعداد زیادی از افراد را فراهم کنند تعطیل شده اند و پیگیری های اتحادیه نیز برای رفع مشکلات این صنف نتیجه ای نداشته است متاسفانه نوع نگاه مسئولین نسبت به این صنف اصلا خوب نیست و با ادامه این شرایط شاید تا سال دیگر چیزی به اسم صنف زرگر در یزد وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.