بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 30855673

نوشت‌افزارهای چینی بازار یزد را قبضه کرده‌اند/ ضرورت فرهنگ‌سازی در حمایت از نوشت‌افزارهای ایرانی


تب و تاب گشایش مدارس باعث رونق برخی بازارها از جمله نوشت‌افزار شده، درحالی که براساس آمار ارائه شده سهم تولیدات داخلی نوشت‌افزار از کل بازار ایران از درصد بالایی برخوردار نیست.

به گزارش یزد آوا، شهریور ماه رو به پایان است و تب و تاب گشایش مدارس باعث رونق برخی بازارها از جمله نوشت‌افزار شده، درحالی که براساس آمار ارائه شده سهم تولیدات داخلی نوشت‌افزار از کل بازار ایران از درصد بالایی برخوردار نیست و اکنون بازار نوشت‌افزار کشورمان در تسخیر تولیدات چین، هندوستان و برخی کشورهای اروپایی است. 

رئیس اتحادیه صنف کتاب، لوازم التحریر و چاپخانه یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا، گفت: قبلا سهم تولیدات ایرانی از بازار 30 درصد بود که امروز تقریبا به 40 درصد رسیده است و تولیدات خارجی مابقی بازار را به تصرف خود درآورده است.

کیفیت و قیمت مناسب نوشت‌افزارهای ایرانی

محمدحسین مرتضوی ادامه داد: نوشت‌افزارهای ایرانی از لحاظ کیفیت و قیمت از سطح خوبی برخوردار هستند و تولیدکنندگان داخلی سعی دارند که در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نباشند.

وی افزود: مردم برای خرید نوشت افزار ابتدا به کیفیت اهمیت می‌دهند و سپس به قیمت، و نوشت‌افزارهای ایرانی از مشابه خارجی آنها وضعیت بهتری دارند و با تبلیغاتی که تا حدودی در این زمینه انجام شده است مردم خرید جنس ایرانی را بر جنس خارجی مقدم می‌دارند.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر یزد با بیان اینکه تقریبا 230 واحد لوازم‌التحریری در یزد دارای پروانه هستند، گفت: امسال برخی از نوشت‌افزارها نسبت به سال گذشته هیچ تغییر قیمتی نداشته و برخی نیز با 10 درصد افزایش قیمت مواجه بوده است.

مرتضوی با اشاره به توزیع نوشت افزار در مدارس تصریح کرد: واحدهای لوازم التحریر باید عوارض، مالیات و هزینه‌های جانبی دیگر را بپردازند و این اقدام موجب تاثیر منفی بر فروش و نارضایتی صنف لوازم التحریر شده است و با وجود پیگیری‌های زیادی که در این زمینه انجام شده از جانب مسئولان اقدامی صورت نگرفته که تداوم این موضوع موجب تعطیلی واحدها خواهد شد.

عباسی یکی از فروشندگان لوازم التحریر در یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا گفت: در حالی که لوازم التحریر ایرانی نسبت به مشابه خارجی آن کیفیت پایین‌تری دارد اما با قیمت آن بالاتری در بازار عرضه می‌شود و مردم نیز مسلما به سراغ خارجی آن می‌روند.

عدم تنوع در نوشت‌افزارهای ایرانی

وی ادامه داد: نوشت افزارهای ایرانی تنوع ندارد و بسیاری از لوازم مانند مداد نوکی و یا ماژیک هایلایت ندارد و بسیاری از نوشت افزارهایی که وجود دارد نیز تنها مونتاژ داخل است ولی اصل آن خارجی است.

این فروشنده لوازم التحریر اذعان کرد: طراحی که روی نوشت‌افزاهای ایرانی مانند دفترچه‌ها وجود دارد، زیاد جالب توجه نیست و در طراحی دفترهایی که از عکس شهدا و آثار باستانی نیز استفاده شده طرح‌هایی که شاخص باشد بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

عباسی تصریح کرد: تولیدات داخلی باید با کیفیت بالا و ارزانتر به دست مشتری برسند و از طرف دیگر در مدرسه و خانواده باید تبلیغات صورت گیرد و خرید نوشت افزار و حمایت از تولیدات داخلی فرهنگ سازی شود.

بازار یزد در تسخیر نوشت‌افزارهای چینی

هادی نسب یکی دیگر از فروشندگان لوازم التحریر در یزد نیز در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا گفت: متأسفانه نوشت افزار ایرانی سهم کمی از بازار را به خود اختصاص داده است و بسیاری از نوشت افزارهای ایرانی مونتاژ داخل هستند و اصل آنها خارجی است.

وی با بیان اینکه تولیدات چینی با وجود اینکه از کیفیت پایینی برخوردار است سهم زیادی از بازار را اشغال کرده است، ادامه داد: محصولات چینی با کیفیت پایین در بازار عرضه می‌شوند و افزادی که از کیفیت آنها اطلاعی ندارند به خرید این محصولات روی می‌آورند.

هادی نسب ادامه داد: برندهای اروپایی نیز که در بازار جا افتاده است و مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند متأسفانه اکثرا اروپایی نیستند بلکه تولید کشورهایی چون چین، هند و امارات هستند و با برند اروپا عرضه می‌شوند و مردم با تصور اینکه این نوشت‌افزارها اروپایی و کیفیت عالی دارند آن‌ها را خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه نوشت‌افزارهای ایرانی کمتر از 30 درصد از بازار را به خود اختصاص داده است، افزود: این نوشت‌افزارها ازکیفیت خوبی برخوردار هستند اما از آنجا که نزدیک به 70 درصد از بازار را لوازم  خارجی تشکیل می دهند مشخص است که تنوع نوشت افزارهای ایرانی بسیار پایین است.

کیفیت بالاتر زمینه‌ساز استقبال بیشتر از نوشت‌افزار ایرانی

این فروشنده لوازم التحریری در یزد با اشاره به طرح‌های نوشت افزارهای ایرانی گفت: طرح‌های این نوشت افزارها نسبتا خوب است ولی طرح‌های ایرانی اسلامی مانند عکس شهدا و یا آثار باستانی هنوز جانیفتاده است و مردم نوشت افزار با طرح عروسک‌های کارتونی را بیشتر از شهدا و مناظر و بناهای تاریخی کشور استقبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: مردم به کیفیت اجناس بیشتر اهمیت می‌دهند و هر چه کیفیت و تنوع محصولات داخلی افزایش یابد استقبال بیشتری از آن صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.