بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 37917179
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان:

هدایت فاضلاب به قنوات به دلیل ناآگاهی جامعه محلی رخ داده است


محسن میرجانی گفت: هدایت فاضلاب‌ها به قنوات از روی ناآگاهی جامعه محلی رخ داده و تنها مختص اردکان نیست.

محسن میرجانی در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، در واکنش به هدایت فاضلاب‌ها به قنوات و فرونشست زمین و رخ دادن انفجار در قنوات بافت تاریخی اردکان گفت: این موضوع مختص اردکان نیست و کل استان از جمله بافت تاریخی شهر جهانی یزد، بافت تاریخی میبد و مهریز نیز با همین مشکل مواجه است و وقوع چنین اتفاقاتی بیشتر ما را متوجه این مشکل کرده است.

وی ادامه داد: هدایت فاضلاب به قنوات از روی ناآگاهی و جهل جامعه محلی رخ داده است و متاسفانه با خشک شدن قنات‌ها در طی سالیان گذشته با این طرز تفکر که مسیر عبوری دارند حتی برخی فاضلاب‌های صنعتی نیز به مجموعه قنات‌ها هدایت شدند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان عنوان کرد: پیش از این شفافیت آب موجب می‌شد که دیوار و بدنه قنات‌ها آب را جذب کنند و دادو ستد بین آب و خاک صورت گیرد اما وجود مواد شیمیایی در فاضلاب‌ها و ماندگاری شدید آنها، پوسته و روزنه دیوارهای قنات را کور کرده بافت خاک را خورده و تهی می‌کند و در نهایت موجب فرونشست و تخریب نه تنها باقت تاریخی بلکه بافت مدرن شود چرا که رشته قنات‌، مادر چاه، سرشاخه، کج راه و بخش‌های مختلف دیگر دارد که تحت تاثیر قرار گرفتن آنها بافت مدرن و سنتی نمی‌شناسد.

میرجانی افزود: تاکنون چندین جلسه برای بررسی هدایت فاضلاب به قنوات انجام گرفته است و حتی در کمیته سلامت شهرستان نیز این موضوع مطرح شد که در آن هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه انجام گرفت و هفته آینده نیز شورای سلامت در این خصوص تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: مقرر شده اکیپ مقنی در این زمینه اقدام کند و برای حفر چاه جذبی جانمایی انجام داده و اتصال فاضلاب به پایاب قنات را قطع کند همچنین با شهرداری هماهنگی صورت گرفته است تا فاضلاب‌های انباشته در پایاب قنات تخلیه شود.

میرجانی تصریح کرد: تصمیم داریم با حکم قضایی و دادستان طی 15 روز تا یک ماه اطلاع رسانی در جامعه محلی صورت گیرد و طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی مبنی بر منع آلودگی آب‌های زیرزمینی افرادی که اقدام به هدایت فاضلاب به قنوات می‌کنند با آنها برخورد شده و 6 ماه تا سه سال حبس برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه اقدام برخی در هدایت فاضلاب به قنوات به ضرر چند صدبرابری برای خودشان منتهی می‌شود، گفت: احداث شبکه فاضلاب در بافت تاریخی یزد و اردکان به دلیل مداخله مخرب 100 درصدی که می‌توانست برای این بافت به همراه داشته باشد صورت نگرفت و در حال حاضر حفر چاه جذبی به عنوان راهکار تعیین شده است و راهکارهایی از جمله ایجاد مخازن زیرزمینی نیز از دیگر مواردی است که باید سنجیده شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان عنوان کرد: اگر بخواهیم به بافت تاریخی به عنوان فرصت نگاه کنیم باید همه جنبه‌های آن را ببینیم و فقط به جنبه ظاهری و زیبایی آن نپردازیم و به زیرساخت بافت تاریخی اهمیت داده و برنامه‌های برای حفظ این بافت داشته باشیم و تنها ادعا نداشته باشیم که بیشترین بافت تاریخی جهان را داریم اما آن را رها کنیم باید به مسائل پیرامونی آن نیزبپردازیم تا فرصت بافت تاریخی به تهدید تبدیل نشود.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.