بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 36157295
سخنگوی شورای شهر یزد:

هزینه سمپوزیوم خشت خام بسیار ناچیز در حد چند صد میلیون تومان است


سخنگوی شورای شهر یزد در خصوص هزینه برگزاری این سمپوزیوم گفت: هنوز این سمپوزیوم تمام نشده و میزان هزینه کرد آن مشخص نیست اما به میزانی که برخی عنوان می‌کنند هم نیست و بسیار ناچیز در حد چند صد میلیون تومان است.

محسن عباسی هرفته در گفتگو با خبرنگار یزدآوا در خصوص برگزاری دومین سمپوزیوم خشت خام در شهر یزد گفت: شهری که ثبت جهانی می‌شود باید بستر رویدادهای جهانی را نیز فراهم کند علاوه بر این باید گفتمان شهر نیز به گفتمان فرهنگی و هنری تغییر کند که اگر این تحول رخ ندهد نمی‌تواند در حوزه‌های مختلف خود را در رده شهرهای جهانی نگه دارد.

وی با اشاره به تجربه شهرهای تاریخی دنیا گفت: شهری مثل لیون فرانسه که آن‌هم به ثبت میراث جهانی رسیده است با اقداماتی که در 15 سال گذشته انجام‌شده اکنون دومین شهر گردشگری فرانسه است و به مرکز برگزاری همایش‌های فرانسه تبدیل‌شده است. هتل و سالن‌های آمفی‌تئاتر متعددی در آن ایجادشده و به منبع اصلی درآمد شهر شده است.

عباسی ادامه داد: با تلاش‌هایی که انجام‌شده اکنون یزد به‌عنوان پایتخت شهرهای پایدار جهان، هنر جدید ایران و شهر ثبت میراث جهانی مطرح‌شده که همه این برند سازی‌ها به این دلیل است که جوی فرهنگی و هنری بر شهر حاکم شود و درواقع به‌طور ناملموس به پایتخت فرهنگی ایران تبدیل شود و در ادامه آن برای برگزاری رویدادهای ملی و حتی بین‌المللی شهر یزد انتخاب شود.

وی با اشاره به مقاله روزنامه دنیای اقتصاد در مورد گردشگری گفت: بر اساس یک تحقیق و مصاحبه با 500 فعال اقتصاد گردشگری، یزد بیشترین میزان رشد گردشگر را دارد  ازاین‌رو ضروری است در جهت بسترسازی و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری بیشتر اقدام شود.

برگزاری سمپوزیوم خشت خام به هیچ عنوان پول هدر دادن نیست

عضو شورای شهر یزد با تأکید بر این‌که هزینه کرد برای رویدادهای فرهنگی مانند سمپوزیوم خشت خام به‌هیچ‌عنوان پول هدر دادن نیست گفت: باید گفتمان شهر تغییر کند؛ شهر ثبت میراث جهانی باید یک گفتمان مشخص داشته باشد که در یزد ایجاد یک گفتمان فرهنگی اولویت دارد و برگزاری سمپوزیوم ملی مجسمه‌های خشتی نیز از همین باور است.

عباسی با اشاره به برگزاری همایش معماری خشتی و سمپوزیوم مجسمه‌های خشتی در شهر یزد اذعان داشت: این مراسم‌ها با حضور ارزیاب یونسکو، معاون میراث فرهنگی کشور و یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های مرمت و حفاظت دنیا برگزاری می‌شود که انعکاس رسانه‌ای آن می‌تواند در معرفی هر چه بیشتر شهر به گردشگران داخلی و خارجی بسیار مفید باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های یزد در حوزه گردشگری گفت: توسعه یزد از طریق گردشگری است و راه دیگری نیز ندارد در شرایطی که آب نداریم و محیط‌زیست نیز دیگر تحمل آلودگی بیشتری ندارد آیا پیشرفت از طریق ایجاد کارخانه‌های فولاد و کاشی و سرامیک است؟

هزینه میلیاردی برگزاری سمپوزیوم خشت خام کذب است

عباسی در خصوص هزینه برگزاری این سمپوزیوم گفت: هنوز این سمپوزیوم تمام نشده و میزان هزینه کرد آن مشخص نیست اما به میزانی که برخی عنوان می‌کنند هم نیست و بسیار ناچیز در حد چند صد میلیون تومان است که رقمی در حد معمول و طبیعی برگزاری چنین رویدادهایی است.

وی با تأکید بر این‌که از وضعیت اقتصادی مردم مطلع هستیم و می‌دانیم شهرداری نیز ازلحاظ درآمدی شرایطی خوبی را ندارد و باید با کمترین هزینه بیشترین بهره‌برداری را داشت ادامه داد: سال گذشته برای برگزاری اولین سمپوزیوم مبلغی حدود 250 میلیون تومان هزینه شد که علاوه بر بار روانی و تبلیغی که برای یزد داشت؛ ساخت چندین مجسمه و المان را به همراه داشت که اگر می‌خواستیم هرکدام از آن المان‌ها را برای شهر بسازیم باید حدود 100 الی 200 میلیون تومان هزینه می‌شد.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر بابیان این‌که شهری که ادعای میراث جهانی بودن و فرهنگی بودن را دارد باید المان‌های هنری افزایش پیدا کند ادامه داد: ارتقاء فرهنگ شهری و اعتلای گفتمان هنری در شهر از وظایف بسیار مهم شهرداری است  و به همین دلیل شورا در این حوزه‌ها نیز ورود کرده است و رسانه‌ها با حمایت خود می توانند این گفتمان را تقویت کنند.

کار شهرداری فقط آسفالت کردن نیست/ صرف کار عمرانی، یزد را به سرمنزل مقصود نمی رساند

عباسی در خصوص برخی انتقادها به برگزاری این سمپوزیوم گفت: عده‌ای انجام کارهای فرهنگی و هنری مانند برگزاری سمپوزیوم ها توسط شهرداری را هزینه اضافی می‌دانند و معتقدند شهرداری باید فقط آسفالت کند و زیرگذر بسازد. درحالی‌که این نوع فکر درست نیست چراکه مدیریت شهری وظایفی مهم‌تری از وظایف عمرانی نیز دارد.

وی در پاسخ به منتقدین گفت: به این موضوع واقف هستیم که وقتی جایی هزینه می‌شود باید  هم‌وزن و یا حتی بیش از آن بهره‌برداری کرد اما این نوع نگاه سنتی که کار شهرداری را صرفاً کار عمرانی می‌داند یزد را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند کما این‌که چند دهه است که این نوع نگاه وجود داشته و اکنون هوا و خاک شهر آلوده‌ شده با بحران‌های زیست‌محیطی مواجه هستیم و حتی آب هم نداریم.

سخنگوی شورای شهر یزد بابیان این‌که آسفالت کردن، زیرگذر و روگذر ساختن هنر نیست اذعان داشت: در مدیریت شهر به یک تغییر راهبردی نیاز است که عده‌ای در این مسیر کم‌کاری می‌کنند و حتی چوب لای چرخ توسعه آن نیز می‌گذارند.

یزد شهر المان های خشتی خواهد شد

عباسی در خصوص انتقادها در مورد محل برگزاری سمپوزیوم گفت: شهر تاریخی فقط بافت تاریخی آن نیست و باید کل شهر معطر به فرهنگ و ارزش‌های اصیل یزدی باشد و ضروری است در محله‌های مختلف به‌ویژه قسمت‌های جدید شهر المان‌هایی باشد که رابطه‌ای با اصالت‌های شهر داشته باشد. ازاین‌رو جامعه هدف کل شهر قرارگرفته و فقط قرار نیست در بافت تاریخی المان خشتی و تاریخی داشت.

وی ادامه داد: در  کل شهر باید ارزش‌های اصیل سریان و جریان داشته باشد. چه ایرادی دارد در پارک مهرآوران که پارک جدیدی است، المان‌های خشتی نیز وجود داشته باشد؟ برای سال بعد نیز منطقه دیگری برای برگزاری این سمپوزیوم در نظر گرفته خواهد شد و انشالله ظرف چند سال یزد شهر المان های خشتی خواهد بود.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.