بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 32210665
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

واحدهای تولیدی و صنعتی ما بدون مشکل نیستند/ واردات ۲۳.۵ میلیون تن کالا در سال جاری


معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت ارزش واردات را نیز در این مدت ۳۲ میلیارد دلار به میزان ۲۳.۵ میلیون تن اعلام کرد و افزود: بخش اعظمی از واردات مربوط به کالاهای واسطه ای، مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی است.

به گزارش یزد آوا، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت، پنجشنبه شب در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر استان یزد که در اتاق بازرگانی برگزار شد، گفت: یزد از استانهای شاخص کشور در بخش های مختلف تولیدات صنعتی است و همواره نقش ارزنده ای در حوزه صادرات غیرنفتی ایفا کرده است.

محسن صالحی نیا با اشاره به آمار صادرات و واردات به کشور از ابتدای سال جاری تا پایان آبانماه اظهار داشت: در این مدت ۸۷ میلیون تن کالای صنعتی و معدنی به ارزش بالغ بر ۲۸.۵ میلیارد دلار به خارج از کشور صادر شده که این میزان به لحاظ حجمی ۱۰ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

وی بیان کرد: با زیرساختهای ایجاد شده و فعالیتی که از دو ماه پیش در حوزه صادرات آغاز شده، امیدواریم در مهلت باقی مانده تا پایان سال جاری شاهد رشد صادرات کشور باشیم.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت ارزش واردات را نیز در این مدت ۳۲  میلیارد دلار به میزان ۲۳.۵  میلیون تن اعلام کرد و افزود: بخش اعظمی از واردات مربوط به کالاهای واسطه ای، مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی است.

صالحی نیا در مورد رشد کالاهای صادراتی به تفکیک در حوزه صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در سه ماهه نخست سال جاری حدود ۵.۸ درصد در حوزه صنعت، ۳.۶ درصد د رحوزه معدن و ۸.۸ درصد در حوزه تجارت با افزایش مواجه بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه امسال رشد ۱۲ درصدی در زمینه تسهیلات صنعت و معدن نسبت به سال گذشته داشته ایم، افزود: امسال ۹۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در این بخش پرداخت شده که امیدواریم تا پایان سال این میزان به رقم ۱۴۰ هزار میلیارد تومان برسد هرچند سهم ما در تسهیلات اعطایی هنوز ۳۵ درصد است که با هدفگذاری ۴۰ درصدی فاصله دارد.

صالحی نیا عنوان کرد: لازمه اینکه تولید استمرار داشته باشد، انجام برخی اقدامات است و معتقدیم در این راستا باید مشکلات واحدها برطرف شود ضمن اینکه مدعی نیستیم که واحدهای تولیدی و صنعتی ما بدون مشکل هستند یا اینکه توانسته ایم مشکلات را رفع کنیم اما در هر حال باید در سه محور صادرات را مورد حمایت قرار دهیم تا تولید استمرار پیدا کند.

وی اضافه کرد: در نگاه اول باید محور تولید را تولید رقابتی قرار دهیم و اگر نتوانیم صنایع خود را بر اساس دانش بنیان بودن حمایت و مدیریت کنیم، در فاز صادرات محور بودن آن با مشکل مواجه خواهیم شد.

صالحی نیا عنوان کرد: دومین مورد در زمینه رونق بخشید به تولید، رقابت پذیر کردن هزینه ها است و باید در این زمینه هزینه های تولید را کاهش دهیم و در کنار آن، زیرساختهای تسهیل صادرات را فراهم کنیم تا بتوانیم با کاهش قیمت تمام شده، قیمت را در بازارهای جهانی رقابتی کنیم.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: گام سوم، سیاستهای دیپلماسی کشور و مواردی از قبیل تامین اعتبار خریدار و فروشنده، توافق‌نامه های تجاری دو جانبه، استفاده از ظرفیت دیپلماسی کشور و ... است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: با این اقدامات هم امسال صادرات را با ضریب فزاینده ای رشد دهیم و هم در سال آینده بتوانیم در زمینه صادرات در شرایط خوبی قرار بگیریم و بتوانیم از این طریق صادرات را رونق ببخشیم.

صالحی نیا همچنین گفت: بر اساس سیاستهای جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، نباید هیچ واحد تولیدی وجود داشته باشد که مشکلات آنها بررسی نشده و برای آن راهکاری اندیشیده نشده باشد.

وی اظهار داشت: امروز همه سازمانهای صنعت و معدن در استانها موظف هستند همه واحدهایی که دارای مشکلات هستند را شناسایی کرده و در کارگروه های رفع موانع تولید، تدابیر و اقدامات لازم را در حد توان استانها برای رفع مشکلات اتخاذ کنند.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: صنعتگران نیز در این زمینه همکاری کنند و ظرفیت ها و توانایی های خود را به ما معرفی کنند.

صالحی نیا با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی در زمینه حمایت از تولید بیان کرد: برای کالاهایی که ببدانیم واردات آنها به تولید داخلی لطمه وارد می کند، به صورت خاص و ویژه اقدام کرده و واردات آنها را به طور مقطعی محدود کرده ایم.

وی تصریح کرد: امروز ۷۰۰ ردیف تعرفه کالایی تعریف شده که به صورت خاص واردات آنها پایش و رصد می شود و در هنگام مناسب، در مورد واردات یا عدم واردات آن تصمیم گیری می شود.

صالحی نیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تسهیلات رونق تولید ادامه داد: تاکنون ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از مسیر تسهیلات رونق تولید برای واحدهای کوچک و متوسط کشور تسهیلات در نظر گرفته شده که امیدواریم شاهد رونق روزافزون این واحدها باشیم.

وی در پایان گفت: یکی از مواردی که نتوانسته ایم شرایط مطلوبی در مورد آن ایجاد کنیم، بازسازی و نوسازی صنایع است که در این راستا باید از بانکها کمک بگیریم.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.