بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 36081141
مدیرکل گمرکات استان یزد:

واردات 145 میلیون دلاری یزدی ها در ده ماهه نخست امسال


مدیرکل گمرکات استان یزد اعلام کرد: گمرک استان یزد یکی از پنچ گمرک در سطح کشور است که مجوز صادرات و واردات طلا، فلزات و سنگ های گران بها و مصنوعات آن را دارد.

به گزارش خبرنگار یزدآوا، محمد‌حسین سلمانی پیش از ظهر امروزدر نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد اظهار داشت: گمرک استان یزد در سال 65 به صورت صرفاً یک دفترخانه امانت پستی ایجاد شد اما به مرور زمان استان با صنعتی شدن به دیگر رویه های گمرکی هم نیاز پیدا کرد و اکنون تمام رویه های گمرکی از جمله صادرات و واردات قطعی و موقت، مرجوعی، ترانزیت داخلی و وخارجی در گمرک استان وجود دارد.

وی با اشاره به رویه ورود موقت تصریح کرد: در راستای کمک به تولید، اشتغال و صادرات برای واحدهای تولیدی و حتی بازرگانان رویه ورود موقت وجود دارد که می توانند مواد اولیه را به صورت غیرقطعی وارد کرد و تعهد به صادرات مجدد آن بدهند که برای این کار ضمانت نامه بانکی از صاحب کالا دریافت می شود.

سلمانی خاطرنشان کرد: چند سالی است که در رویه های مختلف گمرکی از خدمات بیمه ای نیز به جای ضمانت نامه بانکی استفاده می شود به این صورت که گمرک با چند شرکت بیمه قرارداد بسته و بیمه تضمین لازم را می دهد که صاحب کالا به تعهد خود عمل کند.

وی با بیان این که کمرگ استان یزد دارای 88 پست سازمانی است اظهار داشت: در گمرک سه مسیر سبز، زرد و قرمز برای صادرات و واردات کالا وجود دارد که انتخاب این مسیرها سلیقه‌ای نبوده و براساس پیش فرض هایی که وجود دارد توسط سامانه تعیین می شود.

سلمانی ادامه داد: در مسیر سبز چه در صادرات و چه در واردات، اسناد و کالا کنترل فیزیکی نمی شود؛ در مسیر زرد کل اسناد کنترل می شوند اما کالا کنترل فیزیکی نمی شود اما در مسیر قرمز هم اسناد و هم کالا مورد کنترل فیزیکی قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در گمرک نیز مانند سایر دستگاه ها ممکن است کنترلی که صورت می گیرد دقیق نباشد از این رو یک فرصت شش ماهه برای بازبینی اسناد وکالا وجود دارد و همچنین یک حسابرسی سه ساله نیز انجام می شود که فرصتی است که اگر گمرک وصولی کمتر از میزان داشته حتما باید تفاوتش توسط صاحب کالا پرداخت شود و اگر به هر دلیل اضافه پرداختی انجام شده باشد امکان استرداد آن به صاحب کالا وجود دارد.

مدیرکل گمرکات یزد با بیان این که گمرک استان یزد زیرمجموعه هایی از جمله گمرک امانت پستی، مسافرتی، منطقه ویژه اقتصادی و بندر خشک دارد تصریح کرد: دو منطقه ویژه اقتصادی مصوب در استان وجود دارد همچنین چهار منطقه ویژه اقتصادی نیز در دست تصویب است که عملا حوزه عملکردی گمرک استان را افزایش می دهند.

سلمانی با بیان این که با رفع مشکلات به وجود آمده، بندر خشک پیشگامان راه اندازی خواهد شد اذعان داشت:گمرک استان یزد یکی از پنچ گمرک در سطح کشور است که مجوز صادرات و واردات طلا، فلزات و سنگ های گران بها و مصنوعات آن را دارد.

صادرات بیش از یک میلیون تن کالا از استان یزد

وی با اشاره به این که از ابتدای سال تاکنون سه هزار فقره اظهارنامه صادراتی در گمرک استان ثبت شده است اعلام کرد: در 10 ماهه نخست امسال یک میلیون و 592 هزار تن کالا به ارزش 386 میلیون دلار از گمرک استان به خارج از کشور صادر شده است که عمده خریداران آن کشورهای همسایه بوده اند؛ هرچند کشورهای هلند، بلژیک، کره جنوبی، تایلند و ژاپن نیز از دیگر  مقاصدکالاهای صادراتی استان بوده اند.

سلمانی اظهار داشت: ترکیب کالاهای صادراتی استان یزد بیشتر مصالح ساختمانی به ویژه کاشی و سرامیک، مقاطع فولادی، ظروف شیشه ای، شیشه ساختمانی، هیدورکربن‌ها، فروموليبدن و کالاهای کشاورزی مانند پسته، انار دانه است.

واردات 145 میلیون دلاری یزدی ها در ده ماهه نخست امسال

وی میزان واردات استان را در 10 ماهه نخست امسال بیش از 43 هزار و 326 تن کالا به ارزش 145 میلیون و 617 هزار دلاراعلام کرد و افزود: کشورهای چین، ترکیه و کشورهای اروپایی و شرق آسیا از جمله کشورهای صادرکننده کالا به استان هستند.

سلمانی با بیان این که کارشناسی اظهارنامه های گمرکی به صورت متمرکز انجام می شود اذعان داشت: اظهارنامه هایی که در سامانه کمرگ ثبت می شوند ضرورتاً در همان گمرک، کنترل اسناد نمی شود و گمرک استان یزد نیز با داشتن دو کارشناسی که دارد روزانه هر نفر بین 60 تا 80 اظهارنامه از گمرکات دیگر و 10 فقره اظهارنامه از گمرک یزد را کارشناسی می کنند.

وی ادامه داد: در مجموع از ابتدای سال تاکنون 9 هزار و 100 اظهارنامه در گمرک استان یزد کارشناسی شده است که تنها 12 درصد ان مربوط به گمرک یزد بوده و مابقی مربوط به سایر گمرکات کشور بوده است.

انتهای پیام/ق

 

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.