بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 33848439
شفافیت شاه‌کلید مبارزه با فساد؛

چه کسانی از شفافیت بیم دارند؟


هر دو جناح سیاسی فعال در کشور مدعی مبارزه با فساد هستند و اینگونه القا می‌کنند که طرفداری شفافیت هستند؛ حال اگر واقعا اینگونه است هیچ کدام از آن‌ها نباید از شفاف شدن اموال خود بیمی داشته باشند.

به گزارش یزد آوا، یکی از اقداماتی که می‌تواند در اعتماد مردم نسبت به مسئولین و نظام سیاسی تأثیرگذار باشد و همچنین در مبارزه با فساد تعیین‌کننده باشد، شفاف‌سازی است. اینکه مسئولین در دستگاه‌های مختلف به طور شفاف اوضاع مالی‌شان را مشخص کنند تا مردم به طور دقیق بدانند هر کسی در چه وضعیتی قرار دارد و اموال مسئولان کشور از کجا به وجود آمده، بسیار تعیین‌کننده و قابل اهمیت است.

یقینا فساد با شعار و یا از طریق برگزاری همایش و اقدامات مشابه ریشه‌کن نمی‌شود. سه سال قبل رهبر معظم انقلاب در پاسخ به اسحاق جهانگیری که در نامه‌ای به ایشان از برگزاری همایش ملی مبارزه با فساد خبر داده بود، نوشتند: «نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه بطور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند. موفق باشید.»

اسحاق جهانگیری اما چند روز قبل در سخنانی اظهار داشت: چند ماهی جلسات ستاد مبارزه با فساد به دلایلی تشکیل نشد، ولی از اوایل سال آینده فعال می‌شود. من این شیوه که عده‌ای فکر می‌کنند همه مدیران حقوق نجوم‌بگیر هستند و آنها را زیر سوال می‌برند قبول ندارم و اینکه بگوییم همه خوب هستند را قبول ندارم.

چه چیزی موجب می‌شود تا در برگزاری جلسات ستاد مبارزه با فساد اهمال صورت بگیرد؟ آیا برگزاری منظم این جلسات ممکن است موجب بروز اطلاعاتی پیرامون فساد اقتصادی کسانی شود که خود یا اطرافیانشان بعضا در دولت مسئولیت دارند؟!

جهانگیری همچنین در واکنش به طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان هم اظهار داشت: عده‌ای می‌خواهند همه مدیران را بدنام کنند؛ که یک روز به اسم حقوق نجومی و یک روز به اسم ثروت است.

این در حالی است که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز در واکنش به طرح اعاده اموال نامشروع مسئولین گفت: به طور کلی از کلیت این طرح استقبال می‌کنیم و به اعتقاد ما برای انجام این کار نیازی به سر و صدا نیست.

همان‌گونه که اشاره شد، شفافیت عامل مهمی در مبارزه با فساد و به تبع آن اعتماد مردم به مسئولین است. دولتی که دم از شفافیت می‌زند یقینا نباید از شفافیت بیم داشته باشد و با فرافکنی‌ سعی کند از شفافیت فرار کند. یکی از اصلی‌ترین و بزرگترین فواید شفافیت، افزایش اعتماد مردم به مدیران پاکدست است. شفافیت موجب تفکیک مدیران پاک‌دست از مدیران اشرافی می‌شود.

سئوالی که برای مردم وجود دارد این است که چطور می‌شود که مسئولی که از ابتدای انقلاب تاکنون در پست‌های مدیریتی حضور داشته توانسته برای خود ثروت نجومی جمع‌آوری کند؟! آیا این حق مردم نیست که بدانند مسئولان کشور ثروت خود را از کجا و چگونه جمع‌آوری کرده‌اند؟ آیا به جز مدیران اشرافی تکنوکرات کسی دیگری هست که با شفافیت مخالف باشد؟

هر دو جناح سیاسی فعال در کشور مدعی مبارزه با فساد هستند و اینگونه القا می‌کنند که طرفداری شفافیت هستند؛ حال اگر واقعا اینگونه است هیچ کدام از آن‌ها نباید از شفاف شدن اموال خود بیمی داشته باشند.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.