بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 32352430
کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد

کاهش 18 درصدی بودجه عمرانی در سال آینده/ ردیف بودجه برخی سازمان‌های فرهنگی مذهبی حذف می‌شود


کارشناس مسائل سیاسی گفت: بودجه عمرانی در لایحه بودجه، از 71 هزار میلیارد تومان در سال 96، به 60 هزار میلیارد تومان در سال 97 کاهش پیدا کرده که با کاهش 18 درصدی نسبت به سال 96 مواجه بوده است.

دکتر اکبر غفوری در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا، با بیان اینکه، اولین بودجه دولت دوازدهم توسط رئیس جمهور به مجلس ارائه شد که این بودجه سال 97 از لحاظ ساختاری با بودجه سال‌های گذشته متفاوت است، گفت: از جمله تفاوت‌های این بودجه نسبت به سال‌های قبل بخصوص سال 96، کاهش پرداخت یارانه‌های نقدی از 33 هزار و 500 میلیارد تومان به 23 هزار میلیارد تومان به این معنا که در سال آینده، یارانه نزدیک به 31 میلیون نفر حذف می‌شود.

این کارشناس برجسته مسائل سیاسی افزود: همچنین درآمدهای دولت از نفت در لایحه بودجه 97 کاهش یافته است به طوری که در سال 96 درآمد دولت 113 هزار میلیارد تومان بود و این درآمد در بودجه سال 97 به 96 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین بودجه عمرانی، از 71 هزار میلیارد تومان در سال 96، به 60 هزار میلیارد تومان در سال 97 کاهش پیدا کرده که با کاهش 18 درصدی نسبت به سال 96 مواجه بوده است.

غفوری گفت: درآمدهای مالیاتی دولت افزایش یافته است به طوری که درآمد دولت از مالیات‌ها از 116 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 96،  با افزایش 12 هزار میلیارد تومانی به 128 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه دولت در بودجه سال 97، قیمت دلار را سه هزار و 500 تومان و قیمت هر بشکه نفت 55 دلار محاسبه کرده است، افزود: در بودجه سال آینده، بسیاری از ردیف‌های بودجه نهادهای خاص حذف شده است و برای مثال ردیف بودجه برخی سازمان‌های فرهنگی مذهبی موازی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بودجه وزارت ارشاد آمده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: همچنین در قسمت سایر درآمدهای دولت مانند درآمد از محل عوارض و خدمات دولت، عوارض خروج از کشور و عوارض صدور پلاک خودرو و ... شاهد افزایش قابل توجهی هستیم، به عنوان مثال عوارض خروج از کشور از 75 هزار تومان به 220 هزار تومان رسیده است.

غفوری گفت: دولت در بودجه سال 97 ترتیباتی را تعریف کرده که 70 هزار پروژه عمرانی نیمه تمام کشور به بخش خصوصی واگذار شود و این پروژه ها را به دو دسته پروژه‌های حاکمیتی و تصدی‌گری تقسیم کرده است.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد عنوان کرد: در بخش بودجه سایر شرکت‌های دولتی نیز ، صدا و سیمای جمهوری اسلامی با هزار و 800  میلیارد تومان درآمد و سه هزار و 300 میلیارد تومان هزینه،  با کسری بودجه نزدیک به 1500 میلیارد تومانی مواجه هست که باید از محل بودجه عمومی کشور جبران شود و در واقع می‌توان گفت صدا و سیما از زیان‌ده‌ترین شرکت‌های دولتی هست.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.