بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 35839160
پروژه‌ای با دو دهه مشکلات!

کتابخانه مرکزی یزد را به ثبت ملی برسانید!


پروژه كتابخانه مركزي يزد بیش از دو دهه است که بین نهاد و سازمان‌های مختلف استان در چرخش بوده و بعد از این مدت باز هم با مشکلات متعددی روبرو است.

به گزارش یزد آوا، یزد یكی از قطب‌های علمی و فرهنگی كشور است و طبق اعلام مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد هم‌اکنون ۱۱۱ باب کتابخانه در استان یزد فعال است که از این تعداد ۹۸ باب نهادی، ۱۲ باب مشارکتی و ۱ باب نیز مستقل است با این وجود سال‌هاست كه مسئولان استان راه‌اندازی بزرگترین كتابخانه تخصصی را به علاقمندان به كتاب و دانش وعده می‌دهند اما بیش از 20 سال است که هنوز درهای این كتابخانه بر روی این افراد باز نشده است.

پروژه کتابخانه مرکزی یزد 21 ساله شد

طرح اولیه این کتابخانه که در بافت تاریخی قرار دارد در سال ۱۳۷۶ زیر نظر دفتر عمرانی و املاک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسید و عملیات احداث این طرح فرهنگی از سال ۱۳۷۷ آغاز شد اما به دلیل مشکلات عدیده‌ای که بر سر ساخت آن ایجاد شد تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

كتابخانه مركزی هر چند سال یكبار بین نهاد و سازمان‌های مختلف از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد،  اداره کل مسکن و شهرسازی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دست به دست شد و در نهایت در سال 93 ساختمان کتابخانه با پیشرفت بالغ بر ۸۰ درصد به مالک زمین آن یعنی شهرداری یزد محول شد تا این کتابخانه از سوی شهرداری، تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

رو شدن مشکلات یکی از پس از دیگری

اختلال در بافت تاریخی شهر یزد، تغییر در پیمانكار، كمبود اعتبار و ... از جمله موارد توقف در این پروژه بوده و آزادسازی زمین از سوی اداره كل راه و شهرسازی استان آخرین مشکلی است که برای این پروژه عنوان شده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان نیز با اشاره به مشکلاتی که این پروژه مواجه بوده و واگذاری آن به شهرداری یزد عنوان کرد: ما در مرحله ساخت کتابخانه هیچ نقشی نداریم و تنها به عنوان دستگاه بهره‌بردار نهایی هستیم ودر واقع پیمانکار پرووژه اداره راه‌ و شهرسازی و جدیدا هم شهرداری یزد بوده‌اند که پس از اتمام پروژه، کتابخانه را تحویل اداره فرهنگ و ارشاد می‌دهند و در نهایت نهاد کتابخانه‌ها به عنوان بهره‌بردار نهایی مدیریت پروژه را به عهده می‌گیرد.

وی گفت: جدیدا نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام آمادگی کرده با حل شدن برخی مشکلات کتابخانه نظیر مشکل معارضان زمین کتابخانه، پروژه را تحویل بگیرد و نسبت به تکمیل و تجهیز آن اقدام کند ونهاد کتابخانه‌ها از ابتدا در مراحل ساخت نقشی نداشته است.

 دوست فاطمی خاطر نشان کرد: این کتابخانه در واقع بزرگترین کتابخانه استان است بر این اساس به تجهیزات بسیاری نیاز دارد ضمن  اینکه هزینه‌های نگهداری آن نیز بالا می باشد و درحال حاضرشهرداری متولی تکمیل این نهاد فرهنگی بوده و پس از تکمیل باید آن را به نهاد کتابخانه ها ی استان تحویل بدهد و مدیریت ما از آن به بعد شروع می شود.

مسئول واحدعمرانی بافت تاریخی شهرداری یزد آبان ماه سال گذشته درخصوص آخرین وضعیت این کتابخانه گفت: تکمیل کتابخانه مرکزی یزد در ۲ مرحله ساختمان و محوطه در دستور کار قرار دارد وساختمان کتابخانه با پیشرفت ۹۰ درصدی درحال تکمیل است و ۶۰ درصد از عملیات محوطه سازی نیز انجام شده است. 

محمد حسین رمضانخانی افزود: در زمان واگذاری پروژه به شهرداری در اوایل سال ۹۴ پروژه با دو میلیارد تومان بودجه به شهرداری واگذار شد و مصوب شد که شهرداری ۳۰۰ میلیون تومان بودجه در اختیار پروژه قرار بدهد ولی شهرداری بیشتر از این مبالغ را صرف پروژه کرده است.

وی عنوان کرده بود: بیست سال از این پروژه می گذرد و بسیاری ازکارکردهای این پروژه به مرور زمان تغییر کرده و دیگر کارایی لازم را ندارد و این پروژه  در ابتدا در ۷طبقه طراحی شده  که به دلیل مخالفت میراث به ۵ طبقه کاهش پیدا کرد و برای تکمیل نهایی این پروژه  بیش از ۱۲میلیارد تومان بودجه لازم است و برای تکمیل اولیه  آن بیش از ۴میلیارد بودجه نیاز می باشد و متاسفانه بودجه ای در بساط نیست تا این پروژه به تکمیل اولیه برسد و شهرداری در این بین از روی  اجبار قبول کرد این پروژه را به اتمام برساند.

خرداد ماه امسال نیز بود که نشستی به منظور تعیین تكلیف وضعیت كتابخانه مركزی یزد تشکیل شد و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد در این نشست با اشاره به طولانی شدن طراحی و عملیات اجرایی كتابخانه مركزی یزد و عدم بهره برداری از آن، خواستار تمركز دستگاه های مرتبط  برای تعیین تكلیف مسائل پیش روی بهره برداری این طرح  شد.

سیدمجتبی حسینی پور با اشاره به ضرورت آزادسازی زمین كتابخانه مركزی یزد، خواستار همكاری اداره كل راه و شهرسازی به منظور رفع این مشكل و بررسی اعطای زمین معوض شد و در این خصوص مقرر شد تا شهرداری یزد زمین مورد نیاز را به منظور آزادسازی، كارشناسی کند.

در آخرین اظهار نظری که در خصوص پروژه کتابخانه مرکزی بیان شده، آذرماه امسال ونوس عامری نایب‌ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد گفته است: این بنا دچار پیچیدگی‌های حقوقی شده اما بر اساس آخرین گزارش ارائه شده، مشکلات به‌زودی رفع می‌شود.

کتابخانه مرکزی یزد ثبت ملی شود!

بعد از گذشت بیش از دو دهه از شروع احداث، این پروژه فرهنگی هنوز در گیر و دار مشکلات، اما و اگرهای مسئولان و دست‌اندازی مختلف قرار دارد و جالب است که مسئولان بعد از گذشت 21 سال هنوز هم از حل مشکلات آن در زمانی نزدیک خبر می‌دهند بنابراین با توجه به روندی که این پروژه طی کرده است این پروژه هر روز با مشکل جدیدی روبرو می‌شود و تا چند صباحی دیگر می‌توان آن را به عنوان یک بنای تاریخی به ثبت ملی رساند!

اکنون این سوالات مطرح است که تا بالاخره زمان پایان مشکلات این پروژه چه موقع است؟ چرا باید یک پروژه فرهنگی با وجود صرف هزینه زیاد هنوز هم درگیر مشکلات و دست و به دست شدن بین نهادهای مختلف باشد؟ آیا اصلا عزم جدی برای پایان بخشیدن به مشکلات این پروژه و در نهایت بهره‌برداری ازآن وجود دارد؟

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.