بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 38064733
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد:

یزد دومین استان با کم‌ترین میزان آب تجزیه‌پذیر است/ تدوین سند سازگاری با کم آبی در استان


محمد مهدی جوادیان‌زاده گفت:استان یزد پس از قم، کم‌ترین میزان آب تجزیه‎‌پذیر را دارد و همچنین ششمین استان از نظر بزرگی کسری مخزن منابع زیرزمینی است.

به گزارش خبرنگار یزدآوا، محمد مهدی جوادیان زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری آنلاین با اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و تاکید بر صرفه جویی گفت: خوشبختانه بارش‌ها در استان یزد طی سال‌ گذشته و ابتدای سال سال جاری، شرایطی نرمال را داشته است بدین معنی که نسبت به میانگین بلند مدت افزایش بارش در استان را داشتیم.

وی افزود: متوسط بارش در استان در ایستگاه باران سنجی شرکت آب منطقه‌ای 99.6 میلیمتر ثبت شده است و در سال آبی 97-98، متوسط بارش در استان 116.5 میلیمتر بوده که 17درصد نسبت به دوره آماری سال 97-98 افزایش داشته است و در سال آبی 98-99 نیز، 108 میلیمتر بارش در استان وجود داشته که نسبت به سال گذشته 7 درصد کاهش بارش را شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با بیان اینکه علیرغم بارش بیشتر نسبت به میانگین، بارش در استان نسبت به سال گذشته کمتر بوده است اظهار کرد: بخش زیادی از بارش‌ها تبدیل به روان آب، بخشی از آن به سفره‌های آب زیر زمین نفوذ می‌کند و برخی نیز تبخیر می‌شود.

جوادیان زاده ادامه داد: برآورد تقریبی این است که این 108.5 میلیمتر بارش معادل 8 میلیارد مترمکعب است اما بارش‌ها غیر موثر بوده و ذخیره نمی‌شود، و سالانه با تبخیر عمده بارش‌ها سهم ناچیزی به سفره‌های آب‌ زیرزمینی استان می‌رسد.

وی ادامه داد: با اندازه‌گیری که انجام گرفته کسری مخزن منابع آب زیرزمینی در سال آبی 96-97، 315 میلیون مترمکعب بوده که با بارش‌های مناسبی که در سال 97-98 رخ داده است کسری مخزن به 267 میلیون مترمکعب رسیده ست و در واقع بارش‌ها در استان 50 میلیون مکعب بر وضعیت منابع آب زیرزمینی تاثیر داشته است.

این مقام مسئول اضافه کرد: اگر چه ارقام بارش، میزان آب 8 میلیارد مترمکعبی آب را نشان می‌دهد اما سهم منابع آب زیرزمینی از این بارش‌ها 50 تا 100 میلیون مترمکعب بیشتر نیست و باید همچنان مدیریت مصرف آب را مد نظر قرار داده و مصارف را به شکل منطقی داشته باشیم.

جوادیان زاده گفت: هر ساله آب داخل سفره‌های آب زیرزمینی تجزیه می‌شود اما متاسفانه ما هر ساله 130 درصد از آب تجزیه‌پذیر را برداشت می‌کنیم و بنابراین با توجه به استفاده از ذخایر آبی سفره‌های آب زیرزمینی که از نسل‌های گذشته باقی مانده است با کسری مخزن 250 تا 300 میلیون مترمکعبی مواجه هستیم  و این موضوع نگران کننده است.

وی ادامه داد: استان یزد پس از استان قم، کم‌ترین میزان آب تجزیه پذیر را داراست  و در زمینه کسری مخزن آب‌های زیرزمینی نیز یزد، ششمین استان از نظر بزرگی کسری مخزن است که این حجم بالای کسری مخزن منابع آب زیرزمینی استان نگران کننده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد از تدوین سند سازگاری با کم آبی در استان که یک طرح ملی است، خبر داد و گفت: این سند بنا به مصوبه هیئت وزیران از سال 97، در دستور کار شرکت‌های آب منطقه‌ای قرار گرفته است و هر استانی باید آن را تنظیم کند که تدوین این سند در استان یزد نیز با همکاری دستگاه‌های ذیربط مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به زودی این سند در سطح ملی به تصویب می‌رسد که در آن برنامه‌ریزی‌هایی بلند مدت برای جبران کسری مخازن آب‌های زیرزمینی استان مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر بیش از 360 چاه غیرمجاز پلمپ شدند، گفت: از تعداد تقریبا دو هزار و 296 حلقه چاه کشاورزی در استان یک هزار و 769 حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند شدند و مابقی آنها نیز تا پایان سال مجهز به کنتور می‌شوند همچنین از 647 چاه صنعتی در استان 246 مورد مجهز به کنتور هوشمند هستند.

جوادیان زاده گفت: مجموع اقدامات صورت گرفته، موجب صرفه‌جویی 100 میلیون مترمکعبی در مصارف شده است که این روند ادامه دارد و امیدواریم با مدیریت خوبی که در مدیریت منابع آب زیرزمینی داریم آب شرب با بهترین کیفیت در اختیار هم استانی‌ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: امسال استان یزد سهمیه 70 میلیون مترمکعبی از آب انتقالی را دارد و در منابع محلی نیز با همکاری که با شرکت آب و فاضلاب استان صورت گرفته مجوز حفر بیش از 22 چاه به این شرکت داده شده تا به منابع جدیدی برای تامین آب شرب استان دسترسی پیدا کنند.

جوادیان زاده تصریح کرد: با توجه به گزارش شرکت آبفا مصرف آب در استان نسبت به سال گذشته افزایش بیش از 30 درصدی داشته است که شرایط به وجود آمده از شیوع کرونا و همچنین گرمای زودرس دلیل آن بوده است اما واقعیت این است که زیرساخت‌های تامین آب شرب استان تحمل افزایش مصرف ناگهانی آب را ندارد و تلاش شبانه‌روزی همکاران ما نیز این بوده که در کیفیت آب دچار مشکل نشویم.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.