بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 35606410
در مهرماه 1397؛

یزد دومین استان دارنده کمترین نرخ تورم


استان یزد با نرخ تورم 11.1 درصدی دومین استان با کمترین نرخ تورم در میان استان های کشور است.

به گزارش یزد آوا، طبق گزارش های مرکز آمار، نرخ تورم دوارده ماهه منتهی به مهر ماه 1397 استان یزد 11.1 درصد اعلام شده است و از این نظر دومین استان با کمترین نرخ تورم است.

همچنین در این ماه کمترین نرخ تورم دوازده ماهه  برای خانوارهای شهری استان یزد با رقم 11 درصد ثبت شده است و خانوارهای روستایی استان نیز نرخ تورم 12.3 درصدی را تجربه کرده اند.

تورم نقطه به نقطه (درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل) نیز در استان یزد 28.4 درصد اعلام شده است به این معنی که خانوارهای ساکن این استان برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان 28.4 درصد بیشتر نسبت به مهر سال گذشته هزینه کرده اند به عبارتی دیگر این شاخص نشان دهنده متوسط درصد گرانی کالاها در این دو بازه زمانی است

بر این اساس، خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات که بخش مهم و عمده سبد هزینه خانوارهای کم درآمد را به خود اختصاص می دهند، 46.9 درصد نسبت به مهر ماه سال قبل گران شده و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز با رشد قیمت 19.5 درصدی روبه رو شده اند.

براساس اطلاعات این گزارش، تورم ماهانه در استان یزد که تغییرات قیمتی کالاو خدمات مهر ماه نسبت به شهریور ماه را نشان می دهد 6.3 درصد اعلام شده است.

بر اساس این گزارش نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه 1397 برای خانوارهای کشور به عدد 4.13 درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان لرستان )6.16 درصد( و کمترین آن مربوط به استان کرمان )4.10 درصد( است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان ها در مهر ماه 2.6 درصد است که نسبت به ماه قبل یک واحد درصد افزایش نشان می دهد. متاسفانه در این ماه  نرخ تورم در هیچ استانی تک رقمی نبوده است.

بررسی دقیق تر نشان می دهد که روند افزایش نرخ تورم از ابتدای فروردین ماه سال ۹۶ آغاز شده و تاکنون نیز ادامه یافته است و پیش بینی های کارشناسی صورت گرفته نشان می دهد که روند افزایش نرخ تورم با توجه به جهش های ارزی صورت گرفته، ادامه خواهد داشت حتی صندوق بین المللی پول اخیرا از افزایش نرخ تورم در ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی تا ۲۹.۶ درصد و افزایش دوباره آن تا ۳۴.۱ درصد در سال ۲۰۱۹ میلادی هشدار داده است.

انتهای پیام/ق

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.