بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 34908951
مدیر اجرایی مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد:

یزد رتبه پنج کشور در ابتلا به دیابت/ بیمار دیابتی ناشناخته در یزد کم است


مدیر اجرایی مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد گفت: خوشبختانه عزم جدی خوبی برای مقابله با دیابت در استان وجود دارد و سازمان های مختلف همکاری لازم را با حوزه سلامت استان در این خصوص دارند اما همچنان نیاز به اقدامات و کارهای دیگری داریم و باید دیابت استان جدی گرفته شود.

مدیر اجرایی مرکز دیابت استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدآوا با بیان این که دیابت یکی از معضلات اصلی استان است گفت: در سال های قبل همواره رتبه استان یزد در ابتلا به دیابت اول و یا دوم اعلام می شده اما خوشبختانه با اقدامات خوبی که در این خصوص انجام شده رتبه استان به پنجم کاهش یافته است.

محمدرضا آقایی اظهار داشت: رسیدن به این وضعیت نیازمند یک سیستم پیشرفته و به هم پیوسته بود تا اقدامات گسترده ای در وجه های مختلف انجام شود تا بهبودی در وضعیت ابتلا به دیابت استان حاصل شود.

وی ادامه داد: برای مقابله با شیوع دیابت در استان می بایست کارهای پژوهشی متعددی انجام شود، آموزش های لازم به صورتی عمومی برای مردم و تخصصی برای پزشکان و پرستاران نیز ارائه شود و همچنین اقدامات پیشگیرانه نیز در دستور کار قرار گیرد و مهمتر از آن غربالگری و بیماری یابی نیز انجام شده است و در کنار این موارد درمان بیماران و پیشگیری از عوارض نیز باید انجام می شد که خوشبختانه همه این کارها به صورت پیوسته و گسترده انجام شده و نتیجه آن بهبود وضعیت دیابت در استان بوده است.

آقایی با بیان این که مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت  متولی پژوهش، آموزش، پیشگیری و درمان دیابت است اذعان داشت: سند جامع دیابت استان با درگیری همه ارگان های مرتبط با حوژه سلامت حدود دو سال قبل نوشته شده است. در این سند وظیفه فقط علوم پزشکی مشخص نشده بلکه وظیفه سایر ادارت و ارگان ها نیز مشخص شده است و مرحله به مرحله این سند در حال اجرا است

وی با بیان این که سازمان ها و ادارات مختلف به وظایف خود در خصوص مقابله با دیابت تا کنون به خوبی عمل کرده اند افزود: خوشبختانه عزم جدی خوبی برای مقابله با دیابت در استان وجود دارد و سازمان های مختلف همکاری لازم را با حوزه سلامت استان در این خصوص دارند اما همچنان نیاز به اقدامات و کارهای دیگری داریم و باید دیابت استان جدی گرفته شود.

اجرای طرح های مختلف آموزشی در راستای فرهنگ سازی

آقایی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در سراسر کشور گفت: با اجرای این طرح چون از هزینه های درمان کاسته شده است تقریبا اکثر بیماران دیابتی و افراد در معرض خطر  شناسایی شده اند.

این مقام مسئول فرهنگ سازی را برای مقابله با بیماری دیابت بسیار مهم دانست و اظهار داشت: اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده مانند طرح مدارس حامی دیابت، مدرسه دیابت مخصوص افراد دیابتی و خانواده های آنان، طرح سزاوا که آموزش مردم در مساجد، حسینیه ها و امامزاده ها است، طرح سلام زندگی که هر هفته مردم در فرهنگسرای شهرداری با بیماری ها و عوارض آن آشنا می شوند جشنواره سالم فوت، اتوبوس دیابت و بسیاری از طرح های دیگر که جنبه فرهنگ سازی، آموزشی و حتی پژوهشی دارد اجرا و در حال اجرا است.

آقایی با بیان این که کار آموزشی بخش عمده کار است افزود: برای گروه های خاص مثل پزشکان، پرستاران و حتی دانشجویان آموزش های تخصصی و ویژه ارائه شده است به طوری که دانشجویان همه رشته های دانشگاهی استان به ویژه دانشجویان علوم پزشکی را درگیر کردیم که دیابت را بشناسند و حتما حضور پیدا کنند و از نزدیک با درمان، عوارض، راه های پیشگیری دیابت آشنا شوند.

دیابتی ناشناخته در یزد نداریم

آقایی با تاکید بر اهمیت غربالگری اظهار داشت: بیماری یابی و غربالگری دیابت به صورت مرتب و مستمر در مساجد، حسینیه ها، همایش ها، ادارات  و حتی مدارس در حال انجام است. خوشبختانه به باور بسیاری از متخصصین افراد دیابتی ناشناخته در یزد کم هستند چرا که مردم به این موضوع حساس شده اند.

مدیر اجرایی مرکز دیابت استان با بیان این که شورای سلامت استان نیز همکاری خوبی با مرکز دیابت داشته است اذعان داشت: در شورای سلامت استان نیز طرح های بسیار خوبی ارائه شده از جمله طرح غذاهای سلام در بوفه مدارس، مدارس حامی دیابت و تاسیس اولین سیف مارکت، فروشگاهی که همه کالاهایی که در آن به فروش می رسد سالم باشد البته این پروژه را سازمان بهداشت جهانی تعریف کرده که اگر بتوانیم در یزد به صورت خیلی وسیع تر اجرا خواهیم کرد.

نیمی از دانش آموزان یزدی چاق هستند/ توفان دیابت

آقایی با بیان این که یزد رتبه ششم مصرف فست فود را دارد اظهار داشت: جلسات آموزشی متعددی برای صنف قناد و فست فودی ها برگزار شده به طوری که به حدود 200 نفر از متصدیان اصلی فست فودی های استان آموزش های لازم داده شده و از آن ها خواسته شده تا می توانند غذاهای خود را کم کالری تهیه کنند.

وی با بیان این که نزدیک به نیمی از دانش آموزان یزدی چاق هستند ادامه داد: اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نشود؛ توفان دیابت را در آینده خواهیم داشت به این معنی که تا 10 الی 15 سال آینده فرزندان ما به دلیل چاقی، کم تحرکی و مصرف فست فود ها بیماران آینده با دیابت بالا، فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی خواهند بود.

ارائه 90 درصد از خدمات مورد نیاز یک فرد دیابتی در کلینیک دیابت

آقایی اظهار داشت: در حوزه پژوهشی نیز کارهای بزرگی در استان صورت گرفته به طوری که پنج پروژه بزرگ کشوری انجام شده است و حتی یک پروژه پژوهشی بین المللی نیز در مراحل اولیه در دستور کار داریم که هنوز به تصویب نرسیده است.

وی اظهار داشت: در حوزه درمان خدمات بسیار خوبی ارائه می شود به طوری که حدود 90 درصد از خدماتی که یک بیمار دیابتی لازم دارد حتی مشاورزه ورزشی، مشاوره خرید مواد غذایی و کفش، درمان زخم پای دیابتی ها با کمترین قیمت ممکن در مرکز دیابت ارائه می شود.

15 درصد از بودجه سلامت صرف دیابت می شود

آقایی تاکید کرد: مسئله دیابت استان باید توسط مردم و مسئولین جدی گرفته شود چرا که حداقل 15 درصد از بودجه سلامت صرف دیابت و عوارض آن می شود از این رو همه باید در امر فرهنگ سازی کمک کنند و کارهای مداخله ای مثمر ثمر انجام شود.

وی با بیان این که باید تحرک بدنی در جامعه جای خود را باز کند گفت: از خیرین می خواهیم در زمینه های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی سرمایه گذاری کنند خیلی از پروژه های بزرگ علمی وجود دارد که برای اجرا به کمک خیرین نیاز داریم.

انتهای پیام/ق

 

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.