بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 29898201

۵ دلیل در معرض فروپاشی بودن حکومت آل سعود


یک مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی اسرائیل هشدار داد، سیاست‌های غیرحکیمانه برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و بحران روابط با قطر، موجب فروپاشی نظام حاکم عربستان سعودی خواهد شد.

به گزارش یزد آوا به نقل از پایگا خبری «الخیلج الجدید»، مرکز مطالعات راهبردی «بگین سادات» در رژیم صهیونیستی هشدار داد، سیاست های به دور از حکمت برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و نتایج حاصل از بحران روابط با قطر، موجب فروپاشی نظام حاکم در عربستان سعودی خواهد شد.

احتمال قدرت گرفتن نفوذ منطقه ای ایران

مرکز بگین وابسته به دانشگاه «بار ایلان» در تحقیقی که به تازگی انجام داده است، تاکید کرد، بحران کنونی بین عرب ها زنگ هشداری نسبت به نفوذ ایران بر تعداد بیشتری از پایتخت های عربی است.

بر اساس این تحقیق، بحرین نامزد کنونی ملحق شدن به فهرست کشورهای تحت تسلط ایران پس از عراق، سوریه، لبنان و یمن است.

نگرانی از شکل گیری خیزش های مردمی

پرفسور «عیدو کوهن»، خاورشناس اسرائیلی در این تحقیق تحت عنوان «آیا بهار عربی جدید در منطقه خلیج فارس در راه است؟» آورده، بحران های اقتصادی بی سابقه در این منطقه به اضافه تصمیمات سیاسی حساب نشده، نگرانی در مورد نزدیک شدن خیزش های مردمی و در نتیجه فراگیر شدن ناآرامی ها در منطقه را افزایش می دهد.

به گفته او بحران های داخلی در کشورهای منطقه می تواند به بهار عربی جدید منتهی شود که چه بسا فروپاشی بعضی نظام های حاکم به ویژه عربستان سعودی را به دنبال داشته باشد.

در این میان نظام حاکم سعودی به پنج دلیل به طور خاص در معرض این خطر قرار دارد که  این دلایل عبارتند از:

- نامساعد بودن اوضاع اقتصادی عربستان حاصل از کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی.

- ارسال کمک های مالی فراوان برای عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر از زمان کودتای نظامی در نیمه سال 2013.

- هزینه کمرشکن جنگ در یمن.

- حرص افراد خاندان حاکم سعودی برای جمع آوری و انباشت ثروتهای شخصی.

- بازتاب حاصل از بحران روابط با قطر.

تظاهرات خشم در عربستان در راه است

بر اساس این تحقیق، سران سعودی اقدماتی انجام داده اند که چه بسا موجب خشم ملت علیه نظام حاکم شود و انفجار تظاهرات خشم درست شبیه آنچه در اواخر سال 2010 و آغاز 2011 در تونس، مصر، یمن و لیبی رخ داد، به دنبال داشته باشد.

برخی از این اقدامات عبارتند از کاهش 300 دلاری حقوق کارمندان نهادهای کشوری و لشگری عربستان در چارچوب برنامه ریاضت اقتصادی و نیز لغو پاداش های کارمندی و به موازات آن افزایش مالیات برخی کالاها به مقداری که مالیات این کالاها صد درصد هزینه تولید آن را شامل می شود.

در تحقیق مرکز بگین تاکید شده است، نشانه خطرناک بودن اوضاع اقتصادی در عربستان این واقعیت است که دولت استفاده از خیابان ها در ریاض را مشمول مالیات کرده است و علاوه بر این عواضی را برای مسافرانی که از کشورهای  همسایه به عربستان رفت و آمد دارند در نظر گرفته است.

ایران، برنده اوضاع کنونی منطقه

کوهن در تحقیق خود تاکید کرده است، برنده این اوضاع در منطقه خلیج فارس، ایران است و تحریم قطر «راه تهران برای تسلط بر بحرین را هموار کرده است».

وی مدعی شده است اوضاع کنونی به تهران اجازه می دهد به ایجاد شکاف بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس اقدام کند و علاوه بر این جایگاه خود را به عنوان یک قدرت منطقه ای تقویت بخشد.

به گفته کوهن همچنین تحریم قطر و کمک ایران به آن موجب جلب توجه افکار عمومی جهان عرب شد.

تاثیر منفی اوضاع اقتصادی عربستان بر سایر کشورهای عرب منطقه

بر اساس این گزارش، وخامت اوضاع اقتصادی در عربستان بر سایر کشورهای عربی به ویژه بحرین که با بحران شدید اقتصادی دست به گریبان است، نیز تاثیر منفی خواهد داشت، آن هم در شرایطی که تهران از گروههای شیعه مخالف نظام حاکم در منامه حمایت می کند.

واشنگتن باید کاری انجام دهد

در این تحقیق ضمن طرح این ادعا که ایران در صدد ایجاد بی ثباتی در عربستان است، از واشنگتن خواسته شده پیش از اینکه منطقه شاهد بهار جدید عربی باشد، برای حفظ ثبات در منطقه کاری انجام دهد.

تاثیر وضعیت کنونی عرب ها بر اسرائیل

همچنین کوهن در این تحقیق هشدار داده است، تحقق سناریوی بالا موجب تضعیف جایگاه آمریکا در منطقه خلیج فارس شده و ایران و روسیه خواهند توانست به تقسیم نفوذ در این منطقه اقدام کنند که این برای اسرائیل بد خواهد بود.

این در حالی است که ماه گذشته ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در اقدامی که از آن تحت عنوان کودتای پادشاهی در داخل خاندان حاکم سعودی یاد شد، در یک دستور پادشاهی محمد بن سلمان فرزند خود را به عنوان ولیعهد تعیین کرده و محمد بن نایف را از تمام مناصب عزل کرد.

بر اساس حکم پادشاهی، تعیین محمد بن سلمان به عنوان  ولیعهد با تایید حداکثری هیئت بیعت و موافقیت 31 عضو از مجموع 34 عضو آن صورت گرفت، آن هم در حالی که محمد بن نایف از ولیعهدی و وزارت کشور کنار گذاشته شد و بسیاری از گزارش ها از بازداشت خانگی او حکایت دارد.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.