شناسه : 36791431
معاون مسکن اداره کل شهرسازی یزد:

1200 واحد مسکونی در استان یزد ساخته می شود/ 384 هزار خانوار در استان یزد سکونت دارند


معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی یزد گفت: 1200 واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی توسط بنیاد مسکن در استان یزد احداث خواهد شد

به گزارش یزد آوا، از آنجایی‌که خانه در ایران یک کالای سرمایه‌ای است و با مرور زمان بر قیمت آن اضافه شده و به قول بازاری‌ها «سود خانه در ایران همیشه تضمین شده است»، پدیده‌ای به نام «خانه‌های خالی» به‌وجود آمده است.

 این پدیده نیز چون باعث کاهش عرضه می‌شود، خود به خود به افزایش قیمت منجر می‌گردد. برخی آمارها میزان خانه‌های خالی را که با هدف افزایش قیمت در آینده خریداری یا ساخته شده‌اند، تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد اعلام کرده‌اند. (این آمار غیررسمی و متعلق به سال ۹۵ است).

 شناسایی خانه‌های خالی و بستن مالیات‌های سنگین بر آنها، راه‌حلی است که تقریباً همه کشورهای دنیا آن را انتخاب کرده و به نتیجه هم رسیده‌اند. از ۴ سال پیش تاکنون وزارت راه و شهرسازی مکلف به شناسایی دقیق این خانه‌ها شده اما عملاً اتفاقی نیفتاده است!

 برخی نیز مسئولیت شناسایی این خانه‌ها را بر عهده شهرداری‌ها گذاشته‌اند. دعوا بین این دو ادامه دارد و هیچ‌کدام حاضر به انجام این مهم نیست! شروع شناسایی خانه‌های خالی و بستن مالیات بر آنها، قطعاً باعث خواهد شد، قیمت مسکن کاهش یابد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان یزد در گفتگو با یزد آوا در رابطه با برنامه های دولت برای تامین مسکن، اظهار داشت: در دهه های گذشته شاهد رشد قیمت در مقاطع چندساله بوده ایم که متاسفانه علت اصلی آن عدم تنظیم عرضه و تقاضا و نگاه سرمایه ای به مسکن بوده است.

داود دانشگر، افزود: طرح مسکن اجتماعی، موضوعی بود که در دولت قبل و توسط وزیر قبلی راه و شهرسازی دنبال می شد اما در دوره وزارت جدید، طرح اقدام ملی جایگزین مسکن اجتماعی شد تا بتواند حدودی وضعیت آشفته بازار مسکن را کنترل کند.

وی ادامه داد: 400 هزار واحد مسکن در قالب طرح ملی اقدام توسط وزارت راه و شهرسازی در کشور احداث خواهد شد که از این تعداد 100 هزار واحد در بافت فرسوده، 100 هزار واحد توسط بنیاد مسکن در شهرها و روستاها و 200 هزار واحد هم در شهرهای جدیدی ساخته خواهد شد.

ساخت 1200 خانه برای یزدی ها در طرح اقدام ملی

وی تصریح کرد: سهمیه استان یزد هزار و 200 واحد در طرح اقدامی ملی است که بنیاد مسکن عهده دار ساخت این واحدها است و وزارت راه و شهرسازی نسبت به واگذاری زمین اقدام خواهد کرده؛ چون شهر جدیدی در استان نداریم قاعدتاً سهمیه ای هم در این حوزه نخواهیم داشت.

دانشگر در رابطه با بافت فرسوده گفت: ساخت مسکن در بافت فرسوده به صورت مشارکتی با مالک خواهد بود و دولت 20 درصد بازسازی را در قالب کاهش نرخ سود وام متقبل می شود که تقریبا سود وام به 9 درصد خواهد رسید.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این 400 هزار واحدمسکن پاسخگوی نیاز کشور خواهد بود؟ گفت: قطعا این میزان جوابگوی همه نیاز نیست ولی امیدواریم با عرضه همین تعداد هم بازار مسکن آرام شود.

رتبه بالای استان یزد در سرانه مسکونی

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی بابیان اینکه استان یزد از لحاظ سرانه مسکونی در رتبه اول و دوم کشور قرار دارد، اذعان داشت: سرانه مسکونی برابر است با نسبت تعداد فضاهای مسکونی موجود در یک استان برای هر یک از ساکنان آن استان که یزد با 384 هزار خانوار از رتبه بالایی در سرانه مسکونی برخوردار است.

وی تصریح کرد: 336 هزار خانوار در مناطق شهری استان یزد ساکن هستند که از این تعداد 182 هزار و 548 خانوار دارای سکونت ملکی هستند؛ همچنین 48 هزار خانوار روستایی در استان یزد زندگی می کنند که از این تعداد 39 هزار خانوار دارای مالکیت هستند.

انتهای پیام/م*




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.