شناسه : 25975945
کارشناس پیشگیری از معلولیت‌های اداره کل بهزیستی استان یزد:

1500 زوج یزدی از مشاوره رایگان ژنتیک استفاده کردند/ دریافت هزینه برای مشاوره غیر قانونی است


کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های اداره کل بهزیستی استان یزد گفت: از ابتدای اجرای طرح رایگان مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج تاکنون حدود یک هزار و 500 زوج به کلینیک های تحت پوشش بهزیستی استان مراجعه داشتند.

اجرای طرح رایگان مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج به منظور پیشگیری از معلولیت های ناشی از بیماری های ژنتیکی از شهریورماه امسال در سراسر استان آغاز شد.

کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های اداره کل بهزیستی استان یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا، گفت: از ابتدای اجرای این طرح در استان تاکنون حدود یک هزار و 500 زوج به کلینیک های تحت پوشش بهزیستی استان برای این منظور  مراجعه داشتند.

سعیده مظفری با بیان اینکه از این تعداد تقریبا 35 تا 40 درصد مشکوک بودند و برای انجام مراحل بعدی به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند، افزود: طرح مشاوره رایگان ژنتیک پیش از ازدواج در همه شهرستان‌های استان در حال انجام است و زوج ها  می‌توانند در کمتر از نیم ساعت مورد مشاوره قرار بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه این طرح به صوت رایگان در سراسر استان انجام می‌شود، ادامه داد: در این طرح، مرحله غربالگری و مشاوره تخصصی پزشکی به صورت کاملا رایگان  انجام می‌شود و چنانچه در موارد مشکوک نیاز به آزمایش ژنتیک برای زوجین بود، این آزمایش با کمک هزینه دولتی انجام می‌شود.

مظفری خاطر نشان کرد: چنانچه کلینیک های بهزیستی برای  طرح غربالکری و مشاوره تخصصی پزشکی در این طرح از زوجین هزینه‌ای دریافت کنند تخلف محسوب می‌شود و مردم می‌توانند این موارد را به سازمان بهزیستی برای برخورد گزارش دهند.

کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های اداره کل بهزیستی استان با بیان اینکه با مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک می‌توان تا حد قابل توجهی از بروز معلولیت در نوزادان پیشگیری کرد، گفت: در 9 ماهه اول امسال بیش از چهار هزار نفر از خدمات مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک کلینیک های بهزیستی در استان استفاده کردند.

مظفری با تأکید بر اهمیت انجام مشاوره‌های ژنتیک قبل و بعد از ازدواج تصریح کرد:  متاسفانه در برخی موارد مرکز بهداشت به زوجین مشاوره ‌های ژنتیک را غیر ضروری می‌داند در حالی که این مشاوره‌ها از معلولیت های ناشی از بیماری های ژنتیکی پیشگیری می‌کند و  بهتر است قبل از ازدواج این مسائل بررسی شوند تا زوجین از مشکل مطلع و  بر اساس آگاهی مسیر زندگی خود را انتخاب کنند.

انتهای پیام/ف




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.