شناسه : 36647312
دبیر کانون تفکر گردشگری استان یزد مطرح کرد

اثرات منفی «جذب سرمایه گذار به هر قیمت» برای گردشگری یزد


دبیر کانون تفکر گردشگری استان یزد گفت: در بخش گردشگري بايد سرمایه‌گذاری را به سمت پايداري بيشتر و كاهش اثرات منفي توسعه گردشگري هدايت كرد.

علي دلشاد در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، در خصوص سرمایه‌گذاری در بخش گردشگري استان يزد گفت: نبايد فقط به دنبال آن بود كه به هر قيمتي سرمایه‌ وارد استان شود. قاعده‌های مختلفي براي اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری وجود دارد كه در توسعه گردشگري بايد به آن‌ها توجه كرد تا شاهد كمترين اثرات منفي گردشگري بود.

وي خاطرنشان كرد: سرمایه‌گذاری در بخش گردشگري ممكن است با رویکرد سوداگرانه باشد، درواقع سرمایه‌گذار ماهیتاً به دنبال کسب بيشترين منافع با كمترين هزينه است، اين در حالی است كه ذی‌نفعان ديگري مانند مردم محلي، اقتصاد محلي، محیط‌زیست نیز وجود دارند و حتي بحث‌ منافع و هزینه‏ های اجتماعي، فرهنگي و زیست‌محیطی توسعه گردشگری بايد در سرمایه‌گذاری‌ها ديده شوند.

صدمات جبران ناپذير معدنكاوي به جاذبه گردشگري غار سرخون ندوشن

دلشاد با اشاره به تخريب غار نباتي در پي بهره‌برداری آن در راستاي گردشگري گفت: هزینه‌ها و منافع مترتب بر سرمایه‌گذاری در بخش گردشگري استان بايد در همه ابعاد مشخص شود و نه ‌فقط از بعد اقتصادي آن‌هم اقتصاد و منفعت بهره‌بردار، بلكه بايد همه ذی‌نفعان و همه مسائل اجتماعي-فرهنگي و زیست‌محیطی نيز بايد مدنظر واقع شوند.

وي بابیان این‌ که اولویت بخشی به بحث سرمایه‌گذاری در گردشگري يك موضوع بين بخشي است كه به دلیل نیاز به تعامل با سایر سازمان‏ها و نهادها، داراي محدودیت‌هایی است، افزود: به‌طور مثال غار سرخون ندوشن توانمندی بسیاری برای توسعه انواع فعالیت‏های گردشگری، مانند غارنوردی، ژئوتوریسم، گردشگری ماجراجویانه، گردشگری علمی-پژوهشی و ... دارد در صورتی‏که بهره‎برداری از معدن و معدن‏کاوی در مجاورت غار، علي‏رغم تلاش هاي انجام شده برای توقف این فعالیت‏ها، صدمات جبران‏ ناپذیری بر آن وارد کرده است.

دلشاد تصريح كرد: در سرمایه‌گذاری بخش گردشگري از بعد اقتصادي فرض بر این است كه بايد بيشترين منافع برای تمامی ذینفعان در قاعده بازی برد-برد حاصل شود، اما از ابعاد اجتماعي-فرهنگي و زیست‌محیطی، فرض اساسی بر کاهش اثرات منفي مترتب با توسعه گردشگري کمترین میزان است.

تاييد ادعاي ميراث فرهنگي يزد نيازمند ارائه مستندات است

دبیر کانون تفکر گردشگري يزد با اشاره به ادعاي رئيس ميراث فرهنگي يزد مبني بر مراجعه روزانه دو تا سه نفر براي سرمایه‌گذاری در بخش گردشگري يزد گفت: با توجه به حضور نمايندگان اداره ميراث فرهنگي در جلسات كانون تفكر گردشگري و حتي شركت شخص مدير ميراث فرهنگي استان در برخي از این جلسات، تایید صحت ادعای فوق، تعیین حوزه‏ ها و میزان سرمایه‏ گذاری و نحوه تعامل با سرمایه‏ گذاران در جهت‎دهی به سرمایه‎گذاری‎ها، نیازمند ارائه اطلاعات و مستندات و بحث تخصصی پیرامون این موضوع در جلسات کانون تفکر گردشگری است.

عدم شفافيت آمار و اطلاعات در حوزه گردشگري استان

وي با انتقاد از عدم شفافيت آمار و اطلاعات در حوزه گردشگري استان گفت: به‏طور کلی بحث آمار و اطلاعات خيلي شفاف و کامل نيست و علاوه‏بر وجود خلاهای بسیار در آمارهای گردشگری کشور و بالطبع استان، دسترسي به آمارهای موجود نیز خيلي سخت است و حتي براي تدوين اولين بيانيه كانون تفكر گردشگري استان به‌سختی به بخشی از آمارهای موردنیاز دسترسی پیدا کردیم، اين در حالی است كه آمار و اطلاعات نبايد حالت محرمانه پيدا كند و بايد در اختيار عموم مردم به‌ویژه پژوهشگران قرار گيرد.

دلشاد بابیان این‌که توانمندی‌های ذاتي استان در حوزه گردشگري، جذب سرمایه‌گذار را تسهيل كرده است، افزود: برای مثال در يزد بافت تاريخي و خانه‌های قديمي وجود دارد كه كافي است براي حضور گردشگر بازسازي، تجهیز و مهیا شوند و در واقع بنیان لازم برای جذب سرمایه‌گذار وجود دارد، اما در حوزه قوانين و مقررات جذب سرمایه و سرمایه‏ گذار و تسهيل و جهت‏دهی موثر سرمایه‏ گذاری گردشگری در سطح كشور و بالطبع استان یزد مشكلاتي وجود دارد.

سرمايه گذاري ها به سمت پايداري بيشتر هدايت شوند

وي تصريح كرد: مديريت گردشگري استان گام‌های خوبي را در راستاي توسعه گردشگري برداشته است، اما كافي نيست، و البته در این زمینه نقدهايي نيز وارد است كه هدف از آن تخريب نيست، بلكه باهدف بهبودي شرايط و وضعيت استان مطرح می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه يزد با تأکید برجهت دهي صحيح سرمایه‌گذاری‌ها در بخش گردشگري استان گفت: در بخش گردشگري نبايد به هر قيمتي به دنبال جذب سرمایه‌گذار بود، از سويي ديگر بايد سرمایه‌گذاری را به سمت پايداري بيشتر و كاهش اثرات منفي توسعه گردشگري هدايت كرد و براي اين کار می‌توان در دو وجه پیش‏برنده و بازدارنده، تمهيدات مختلفي مانند اعطاي امتيازات ويژه و معافیت‌های مالياتي برای فعالیت‏های گردشگری پایدار و دارای کمترین اثرات منفی و بیشترین اثرات مثبت، اخذ مالیات بیشتر از فعالیت‏های گردشگری دارای اثرات منفی بالا و ... در نظر گرفت.

انتهاي پيام/ق

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.