شناسه : 32808434
داستان هزار توی پل های مکانیزه یزد؛

تصمیم جدید شهرداری یزد برای پل های عابر پیاده مکانیزه/پل ها به دلیل مشکلات حقوقی تعطیل هستند!


مدیر مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری یزد گفت: علت اصلی تعطیلی و خاموش بودن پل های مکانیزه در سطح شهر دو دليل اصلي دارد؛ عدم تعمیر و نگه داری از پل های عابر پیاده و همچنين وجود برخي مشکلات حقوقي بین پیمانکاران بهره بردار و شهرداری است.

به گزارش یزد آوا، از دلایل اصلی ساخت پل‌های عابر پیاده افزایش ایمنی عبور و مرور عابران پیاده است؛ چرا که بیشترین افراد در معرض خطر و بیشترین جان‌باختگان در حوادث رانندگی درون‌شهری، عابران پیاده هستند. از این رو توسعه پل‌های عابرپیاده و مکانیزه کردن پل‌های پر تردد یکی از ضرورت‌های امروز مدیریت شهری به‌شمار می‌رود.

وجود نقاط حادثه‌خیز و تردد زیاد دو فاکتور اصلی در نصب پل‌ها هستند؛ و عبور از پل‌های عابر پیاده برای جلوگیری از حوادث مرگبار در خیابان‌ها و روان‌سازی ترافیک لازم است. شهرداری یزد نیز چند سالی است که اقدام به ایجاد پل های عابر پیاده مکانیزه در سطح شهر یزد کرده است که متاسفانه علی رغم صرف هزینه های هنگفت اغلب این پل ها تعطیل و بلااستفاده هستند و عملا شهروندان نمی توانند از این پل ها استفاده کنند.

کارشناس امور ترافیکی شهرداری یزد در گفتگو با خبرنگار یزد آوا اعلام کرد: در سطح شهر یزد 47 پل عابر پیاده وجود دارد که از این تعداد هشت پل مکانیزه است که سه پل دارای پله برقی و پنچ پل دارای آسانسور است.

محمد حسین مهرزاده در خصوص ساعت کار پل های عابر مکانیزه گفت: به طور کلی تا زمانی که نگهبان و سرویس‌نگه‌دار حضور داشته باشد این تجهیزات کار می کنند تا آسیبی نبینند و در صورت بروز مشکل اقدامات لازم را انجام دهند.

ایجاد هر پل عابر پیاده مکانیزه چقدر هزینه دارد؟

وی با اشاره به هزینه های مکانیزه کردن پل های عابر پیاده اظهار داشت: هزینه مکانیزه کردن پل های عابر پیاده با توجه به کیفیت و برند تجهیزاتی که استفاده می شود متفاوت خواهد بود. به طور معمول تجهیزات مورد استفاده باید مناسب فضای باز شهری بوده و مقاومت لازم در گرما و سرما را داشته باشند.

مهرزاده افزود: برای ایجاد هر دستگاه آسانسور شش نفره دو توقفه حدودا 150 میلیون تومان و پله برقی نیز 150 الی 200 میلیون تومان هزینه خواهد داشت. البته این نرخ ها با توجه به قیمت دلار و ارز متفاوت خواهد بود.

وی در خصوص افزایش پل های مکانیزه سطح شهر گفت: با مشورتی که با اعضای شورای شهر شد؛ اولویت بندی برای ایجاد پل‌های مکانیزه در نقاط مختلف شهر انجام شده و با توجه به محدودیت بودجه ای که وجود دارد سال آینده دو پل عابر پیاده دیگر نیز مکانیزه خواهد شد.

دلیل اصلی تعطیلی پل های عابر پیاده مکانیزه چیست؟

مدیر مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری یزد در گفتگو با خبرنگار یزد آوا در خصوص تعطیلی پل های مکانیزه عابر پیاده سطح شهر گفت: علت اصلی تعطیلی و خاموش بودن پل های مکانیزه در سطح شهر دو دليل اصلي دارد؛ عدم تعمیر و نگه داری از پل های عابر پیاده و همچنين وجود برخي مشکلات حقوقي بین پیمانکاران بهره بردار و شهرداری است.

حمید دهقان اظهار داشت: بر اساس تصمیم جديد شهرداری ؛ همه پل های عابر پیاده سطح شهر از طریق برگزاری مناقصه به پیمانکاران جدید واگذار خواهد شد.

وی با بیان این که طبق تصميم شهرداري در دوره گذشته؛ بهسازي و بهره برداري از پل های عابر پیاده که قبلا در اختیار سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشي شهرداری بوده  به قسمت امور درآمدهای شهرداری منتقل شده است ادامه داد: در واقع قسمت مهندسی و ترافیک شهرداری وظیفه جانمایی و نظارت بر ساخت پل های عابر پیاده را دارد و پس از اتمام ساخت به شهرداری تحویل داده می شود و بهره برداری، سرویس و نگه داری از پل های عابر پیاده به بخش های دیگر شهرداری محول شده است.

دهقان با اشاره به ابهامات زیاد قراردادهای پل های عابر پیاده اظهار داشت: قراردادهای پل های عابر پیاده صرف نظر از زمان انعقاد دارای یکسری مسائلی حقوقی هستند و تعهداتی را به دنبال دارند که با گذر زمان و تغییر مسئولین مربوطه از بین نمی روند.

وی با بیان این که مسائل حقوقی پل های عابر پیاده در حال پیگیری است افزود: قراردادهای جدید پل های عابر پیاده بازبینی و بررسی شده تا از بروز مشکلات قبلی جلوگیری شود.

مدیر مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری یزد اظهار داشت: در قراردادهای قبلی پیمانکار همزمان با بهره برداری باید تعمیر و نگه داری پل های عابر پیاده را نیز انجام می داد از این رو برای این که هزینه کمتری پرداخت کند کمترین دقت را به خرج می داد و از این رو شاهد مشکلاتی چون خاموشی و خرابی های مکرر پل های مکانیزه عابر پیاده بودیم.

وی با تاکید بر وجود نظارت قوی بر قراردادها و پیمانکاران جدید افزود: بر اساس تصمیم جدید برای هر پل عابر پیاده دو پیمانکار در نظر گرفته خواهد شد. یک پیمانکار مسئول بهر ه برداری پل خواهد بود و این پیمانکار باید هزینه آن را به شهرداری پرداخت کرده و پیمانکار دوم تعمیر و نگه داری پل را بر عهده خواهد داشت.

انتهای پیام/ق




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.