شناسه : 40659573
معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور :

رمز موفقیت آموزش و پرورش تکیه بر آموزش علوم تجربی است


معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور در دومین همایش ملی علوم تجربی گفت: رمز موفقیت آموزش و پرورش تکیه بر آموزش علوم تجربی است و باید در این زمینه تلاش خود را به کار گیریم.

به گزارش پایگاه خبری یزدرسا، پرویز انصاری راد معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور در همایش ملی آموزش علوم تجربی اظهار داشت: در نهایت ما با تلاش‌های تیمی توانستیم در سال ۱۳۹۹ رشته آموزش علوم تجربی در کشور را برای اولین بار بنیان گذاری کنیم که این اتفاق کار بزرگی برای نظام تعلیم و تربیت کشور بود.

وی با تأکید بر اینکه ما به دنبال تربیت معلم هستیم و باید تربیت معلمین را اصل بدانیم افزود: در کشور ما به نوعی معلمان را در آموزش و پرورش در چند دسته داریم، عده‌ای در جهت تأمین معلم وارد عرصه شدند که این عمل مناسب نبود و ما نباید به دنبال تأمین معلم باشیم چرا که با اینگونه جذب اتفاق خوبی در نظام تعلیم و تربیت رخ نخواهد داد.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور بیان کرد: در تأمین معلم به روشی که فردی بدون هیچ برنامه‌ای وارد آموزش و پرورش شود و بدون هیچ آموزشی به شکل حق‌التدریس وارد نظام تعلیم و تربیت شود هم کار شایسته‌ای نیست.

انصاری راد خاطر نشان کرد: ما در تربیت معلم به دنبال این نیستیم که تامین معلم به استناد ماده ۲۸ و مهارت آموزی‌ها داشته باشیم و یا از آزمون استخدامی تعدادی را گرفته و در طی چند ماه آموزش وارد حوزه آموزش و پرورش کنیم، در هدف کلان این بخش مدنظر نیست بلکه اساس کار، تربیت معلم است.

وی بیان کرد: هدف تربیت معلمی است که فرد به صورت تعهد خدمتی به شکل شبانه روزی ترییت می‌شود و شایستگی و تربیت لازم را کسب می‌کند تا بتواند وارد نظام تعلیم و تربیت کشور شود.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور تصریح کرد: این سه رویکرد، موافقان و مخالفانی دارد که باید با سابقه خوبی که در تعلیم و تربیت کشور وجود دارد و سابقه بسیار ارزشمندی که تربیت معلم دارد معلمان را از ابتدا خودمان تربیت کرده باشیم.

وی گفت: سنگ بنای تربیت معلم در کشور ما خوب نهادینه شده است و در سال ۱۲۹۷ در ایران تربیت معلم بوده است که این امر باید تداوم پیدا کند. در زمان گذشته دارالمعلمین برای مردان و دارالمعلمات ویژه بانوان داشتیم و ۴۲ نوع مرکز تربیت معلم در کشور وجود داشت که دانش‌سراها مهم ترین آنها بودند.

انصاری راد با بیان اینکه مراکز تربیت معلم فراز و نشیب های زیادی را طی کرده است گفت: دانشسراها از سال ۱۳۴۶ در کشور وجود داشتند و استان یزد به عنوان یک قطب دارای دانشسرای عالی بود که به همت دکتر برهانی و اساتید ارزشمندی همچون دکتر جلیل بهارستان در سال ۱۳۵۶ دانشسرای عالی در استان یزد تأسیس شد و در ابتدا کار خود را با دو رشته ریاضی و ادبیات فارسی شروع کرده و سپس این دانشسرا به دانشگاه تربیت معلم یزد تبدیل می‌شود و متأسفانه در فراز و نشیب ها، دانشگاه تربیت معلم یزد در دانشگاه یزد ادغام می‌شود.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور با بیان اینکه تربیت معلم بعد از انقلاب بنا نهاده شد گفت: به دلیل اینکه دانشسراها و دانشگاه ها تعطیل بودند مراکز تربیت معلم توانستند وسعت اساسی پیدا کنند و بهترین‌های آن زمان وارد مراکز تربیت معلم بشوند چرا که به دلیل انقلاب اسلامی و انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها تعطیل شده بودند، اگر ما در دهه ۶۰ انسان‌هایی را داریم که امروز بسیار موفق هستند به دلیل تربیت معلمان بعد از انقلاب بوده است که انصافا تاثیرات خوبی بر روند آموزش گذاشتند.

انصاری راد افزود: نگاه به دانشگاه تربیت معلم در سطح سیاست‌گذاران نظام نیازمند توجه ویژه و اساسی است و به دید سرمایه‌گذاری باید به نظام آموزش و پرورش نگاه شود، تربیت دانش آموزان به معلم تربیت شده نیاز دارد. کتب درسی بخشی از تعلیم هستند، این معلم است که باید تغییر کند و خوب تربیت شود تا بتواند خوب تربیت کند و اثر مثبت بگذارد.

وی گفت: معلم شایسته باید تحولات را در آموزش و پرورش رقم بزند و خودش وارد کارزار شده، مقاله ارائه دهد، در کلاس درس خلاقانه یاد بدهد و باعث تغییر در رفتار یا یادگیری دانش آموزان شود و سپس سبک جدید درسی خود را به عنوان مدل به کشور ارائه دهد.

یادگیری دغدغه اصلی نظام تربیت و آموزش و پرورش است

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: در تمام دنیا یادگیری دغدغه اصلی نظام تربیت و آموزش و پرورش است و ما باید به دنبال یادگیری باشیم که به تغییر رفتار ختم شود و شایستگی در یادگیری در معلمان و دانش‌آموزان بر اساس دانش پایه اتفاق بیفتد. معلم باید خلق و خوی معلمی داشته و شایستگی‌های ویژه‌، ترازهای برتر علمی، دانش و تخصص در حوزه تربیتی و آموزش علوم روانشناسی و علم آموزش داشته باشد، اگر کسی آموزش علوم را بداند علم آموزش را برای تمام رشته‌ها خواهد دانست.

وی عنوان کرد: لازم است دانش حرفه‌ای برای علوم کسب کرد و آموزش و پرورش را به سمت عمل برد، علمی فکر کرد و علمی برنامه‌ریزی نمود.

انصاری راد خاطرنشان کرد: تربیت معلم مصرف گرا نیست. هر چه قدر در حوزه تربیت معلم هزینه کنیم سرمایه‌گذاری کردیم. به منظور انجام بهترین شیوه‌ها معلمان باید کارورزی کرده، پژوهشگر باشند و در جشنواره‌های مختلف شرکت کنند و الگوهای موفق تدریس را ارائه دهند و به این شیوه نمونه‌های خلاقانه در کشور بچرخد و تربیت معلم ارتقا یابد.

وی بیان کرد: اگر دانش علمی معلم با دانش حرفه ای او به شکلی گسترش یابد، دانش به اقدام و عمل برسد بهتر خواهد بود، کیفیت معلم نشان از شایستگی او در تعلیم و تربیت دارد و بر عملکرد علمی معلم تاثیر گذار خواهد بود. معلم تربیت شده نگاه هدایتگرانه، راهنماگونه دارد و موقعیت های کسب دانش را برای دانش آموزان به وجود می‌آورد.

آموزش و پرورش سنگاپور در دنیا رتبه اول را دارد/ نیازسنجی پرورش معلمان برای ۱۰ سال آینده چه قدر است؟

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش سنگاپور در دنیا رتبه اول را دارد گفت: آموزش و پرورش و تربیت معلم کشور ما مهجور بوده و لازم است نگاه آرمانی به تربیت معلم داشته باشیم و متولیان برنامه و بودجه را به این سرمایه گذاری جلب کنیم. رویکرد مسئولانه به آموزش و پرورش باید ارتقا یابد و نگاه تأمین معلم باید به سمت نگاه تربیت معلم سوق داده شود. کارکرد مجموعه تربیت معلم را باید با برگزاری همایش به مسئولان انتقال دهیم و با برگزاری این برنامه ها صدای خود را به گوش مسئولان برسانیم.

انصاری راد عنوان کرد: کمبود فضا در تربیت معلم مهم‌ترین محدودیت تربیت معلم را نشان می‌دهد در صورتی که باید این محدودیت برطرف شود و نیازسنجی شود که تربیت معلم در ده سال آینده به چند هزار معلم نیاز دارد. متأسفانه آمار و ارقام دقیقی در این بخش وجود ندارد.

وی در ادامه این همایش به بایدها و ضرورت آموزش علوم در این رویداد اشاره کرد و گفت: معلمان باید مبانی روانشناسی، اصول آموزش علوم، مبانی روانشناسی یادگیری و فلسفه آموزش را یاد بگیرند چرا که علوم تاثیر مستقیمی در پدیده های اجتماعی دارد، اگر علوم را بشناسیم می‌توانیم پدیده های اجتماعی را بشناسیم.

وی گفت: ما اسناد بالادستی قوی و منحصر به فردی همچون سند تحول بنیادین، برنامه های درسی و مبانی علمی خوبی داریم که آسمانی هستند و باید آن‌ها را زمینی و اجرایی کنیم و از فنون آن در تربیت معلم در آموزش علوم استفاده کنیم.

کارکردها و میانگین نمرات دانش آموزان ما از میانگین دنیا پایین تر است/ جایگاه هشتم آموزش و پرورش ایران در بین ۱۴ کشور منطقه 

انصاری راد گفت: به آموزش علوم نیاز داریم تا انتظارات سازمان‌های بین‌اللملی را برآورده کنیم. متاسفانه کارکردها و میانگین نمرات دانش آموزان ما از میانگین دنیا پایین تر است. در حال حاضر میانگین نمرات علمی دانش‌آموزان دنیا عدد ۵۰۰ است و میانگین آن در بین بچه‌های ما ۴۰۱ در حوزه ابتدایی و ۴۴۹ در پایه هشتم است.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور با بیان اینکه دختران ما روند بهتری از نظر نمرات دارند ادامه داد: در مقایسه نموداری که وجود دارد جایگاه ایران در بین ۱۴ کشور منطقه در پله هشتم قرار دارد و ما از کشورهای مراکش و آذربایجان فعالیت علمی بهتری داریم و از کشورهای قزاقستان، ترکیه، ارمنستان و امارات وضعیت بدتری را در آموزش و پرورش تجربه می‌کنیم و باید در تربیت علمی دانش‌آموزان را ارتقا بدهیم.

وی گفت: خوشبختانه بارقه‌هایی از رشد علمی ایجاد شده و نمرات آزمون‌ها روند رو به رشدی را در سال‌های اخیر طی می‌کند که به همت دانشجو معلمان در آموزش ابتدایی بوده است.

انصاری راد افزود: ۱۵ سال وقفه در آموزش علوم در ایران بوده است، یکی از نکاتی که می‌تواند این عقب افتادگی را جبران کند توجه به اولیا است. اگر اولیا را درگیر این کار کنیم و یادگیری را به خانه ببریم و خانه به عنوان موقعیت یادگیری مورد توجه قرار بگیرد این عقب ماندگی جبران می‌شود.

وی گفت: کشورهایی که به پیش دبستانی توجه کردند در آزمون‌های بین المللی موفقیت‌آمیزتر عمل کردند و کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن‌ها خیلی فعال است، نیاز است که این ارتباط بین کانون‌ها و دانشگاه فرهنگیان ویژه‌تر شود.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور افزود: در این بین رویکرد مدیران هم باید عوض شود و باید برای مدیران همایش تحولی گذاشته شود. اگر معلم می‌خواهد موقعیت یادگیری را جا به جا کند مدیران باید از آن‌ها حمایت کنند.

وی با تأکید بر اینکه توجه همه جانبه به ۵ سال اول معلمی خیلی مهم است گفت: اگر معلمان در ۵ سال اول به سمت حرفه ای شدن و ارتقا علمی بروند بهترین معلمان آینده خواهند شد. همچنین لازم است ویژه‌تر ارتباط خود با معلمان جوان را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: ۴۲ درصد دانش آموزان ابتدایی و ۱۵ درصد دانش آموزان متوسطه دوره اول به آزمایشگاه دسترسی دارند و باید تجهیزات آزمایشگاهی برای دانشجو معلمان و سپس برای آموزش و پرورش فراهم شود.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: اساس مدرک تحصیلی معلمان در دنیا کارشناسی است و ما هم چند سالی است که این اتفاق را رقم زدیم، باید معلمی را حرفه تخصصی ببینیم و این حرفه‌ای شدن در تربیت معلم رخ می‌دهد که باید برای این امر فضاهای لازم را به وجود بیاوریم.

انصاری راد تصریح کرد: رویکرد ما در نظام تعلیم و تربیت باید تربیت معلم حرفه‌ای باشد، نباید به دنبال تأمین معلم باشیم، آموزش علوم را به عنوان علم آموزش، راه یادگیری و به دست آوردن اطلاعات برای بچه ها قرار دهیم و آموزش علوم را یک زمینه برای تبدیل یادگیری در بخش های دیگر علوم اجتماعی و ریاضیات بدانیم. اگر فرزندان ما حل مسئله را یاد بگیرند فهم ریاضیات، فیزیک و ... مسائل درست می‌شود، بنابراین نگاه معلم ما باید به آموزش عوض شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات مالی و عدم به روز بودن منابع علمی در دانشگاه‌ها و اساتید گفت: در هر دو بخش مادی و معنوی باید دانشجو معلمان مطالبه‌گر باشند تا بتوانند با آرامش و بدون دغدغه به کلاس درس بروند و ویژه تر دانشجویان باید مطالبه‌گر علمی و مطالبه‌گر حرفه‌ای باشند.

شایان ذکر است: دومین همایش ملی آموزش علوم تجربی به میزبانی دانشگاه فرهنگیان یزد با حضور مسئولان کشوری، استانی، اساتید و دانشجومعلمان در روز 11 اسفندماه 1401 برگزار شد.

انتهای پیام/



رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.