ID : 39942149
یادداشت؛

شاهکار تربیتی اسلام


استاد حوزه علمیه یزد در یادداشتی یه بهانه هفته بزرگداشت امور تربیتی و تربیت اسلامی نوشت: سازش با شیطان؛ برای نفس، بسیار هزینه بر است و منجر به هدر رفت استعداد ها، افتادن در دام گناه و به تاراج رفتن اخلاق می شود.

به گزارش یزدآوا، حجت الاسلام محمدعلی خسروی به بهانه بزرگداشت هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی در یادداشتی با عنوان «شاهکار تربیتی اسلام در جنگ نفس و شیطان» نوشت: تدبیر و تقدیر خداوند متعال بر این است که «رشد» را در مبارزه و جهاد قرار داده است «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنَا»

رشد و قدرت جسمی، در مبارزه با تنبلی و عافیت طلبی است همان گونه که رشد فکری و علمی، در پی جنگ اندیشه‌ها و فکرهاست. هم چنین، رشد اخلاقی و معنوی هم در مبارزه با شیطان است.

اصولاً خداوند متعال، شیطان را برای رشد و تکامل انسان قرار داده است و انسانی که به دنبال رشد است، یا باید مبارز جهاد اصغر باشد و یا جهاد اکبر که همان مبارزه با نفس است. اما در مقابل، سازش با شیطان را برای انسان، بسیار هزینه بر قرار داده است.

این کلام رهبر حکیم انقلاب که فرمودند: هزینه سازش، بیشتر از مقاومت است، منحصر در دنیای سیاست نیست بلکه در عالم اخلاق و معنویت هم صادق است.

آری؛ سازش با شیطان؛ برای نفس، بسیار هزینه بر است و منجر به هدر رفت استعدادها، افتادن در دام گناه و به تاراج رفتن اخلاق می‌شود.

بنا به قول قرآن کریم در سوره احقاف آیه ۲۰، روز قیامت خطاب به کفار گفته می‌شود: «وَیَوْمَ یُعْرَضُ الَّذِینَ کَفَرُوا عَلَی النَّارِ أَذْهَبْتُمْ طَیِّبَاتِکُمْ فِی حَیَاتِکُمُ الدُّنْیَا وَاسْتَمْتَعْتُمْ بِهَا فَالْیَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا کُنْتُمْ تَسْتَکْبِرُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَبِمَا کُنْتُمْ تَفْسُقُونَ؛ و روزی که کافران را بر آتش دوزخ عرضه کنند (فرشتگان قهر و عذاب به آنها گویند) شما (لذّات بهشتی و) خوشی‌هایتان را در زندگانی دنیا (به شهوت رانی و ظلم و عصیان) از بین بردید و بدان لذّات دنیوی برخوردار و دلباخته بودید، پس امروز به عذاب ذلّت و خواری مجازات می‌شوید چون در زمین به ناحق تکبر می‌کردید و راه فسق و تبهکاری پیش می‌گرفتید».

اما شاهکار تربیتی اسلام در این است که «ابرقدرتی» به نام «تقوا» را برای انسان، قرار داده است که در مقابل حملات سنگین شهوت، خشم و ضعف، او را حفظ کند و نه تنها برای انسان هزینه بر نیست بلکه باعث ایجاد قدرت و سرمایه شود. لذا مولای متقیان علی علیه السلام فرمود: «صونوها و تصونوا بها؛ تقوا را حفظ کنید و به وسیله تقوا برای خود مصونیت درست کنید».

انتهای پیام/خ




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


یادداشت یادداشت

Content with tag معاون حقوقی رئیس جمهور.

There are no results.

گفتگو گفتگو

Content with tag معاون حقوقی رئیس جمهور.

There are no results.

گزارش گزارش

Content with tag معاون حقوقی رئیس جمهور.

There are no results.