Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مسئول شرکت کارآفرینی نگین حاتم کویر:

ضرورت کشت گیاهان کم آبخواه در ابرکوه/ توسعه روستاها نیازمند افزایش دانش است نه پول/ مسئولین پشت میزها منتظر مراجعه مردم نباشند


مسئول شرکت کارآفرینی نگین حاتم کویر گفت: روستاهای ما بیشتر از اینکه نیاز به پول، وام و یارانه داشته باشند؛ به دانش و فکر نیاز دارند و تنها انتظاری که از مسئولین داریم اینکه اگر حمایت مادی نمی کنند، حداقل سنگ اندازی هم نکنند.

به گزارش سرو ابرکوه، با توجه به اینکه یکی از نیازهای امروز جامعه اشتغال زایی می باشد، شرکت کارآفرینی نگین حاتم کویر با مشارکت شرکت بهار اندیشه جوان و موسسه ثمرات ارزش آفرینان فعالیت خود را در همین راستا در روستاهای 9 استان کشور آغاز نموده اند.


اشتغالزایی در روستاها به شرط آموزش راهکارهای ضروری
اکبر سهرابی مدیر شرکت نگین حاتم کویر که خود فارغ التحصیل در رشته کارآفرینی می باشد، اظهار کرد: مهم ترین هدف گروه اشتغال زایی در روستا می باشد؛ ما قرار نیست که روستا را به شهر تبدیل کنیم، بلکه باید مانند گذشته آن را احیا کنیم. روستا نباید نیازمند شهر باشد، چرا که روستا مرکز تولید و شهر مرکز مصرف گرایی است. لذا آنان می توانند اشتغالی پر درآمد داشته باشند به شرط اینکه راهکارهای ضروری را یاد بگیرند.


سهرابی با بیان اینکه اولین فعالیت خود را در استان یزد را از ابرکوه آغاز کرده اند، گفت: شروع فعالیت ما با اردوهای جهادی بود که در روستا بیشتر بحث عمرانی را پیگیری می کردیم اما رفته رفته متوجه شدیم مشکل مردم نداشتن خانه یا مسجد نیست بلکه بیشتر، مشکل معیشتی دارند. یعنی اگر دانش و آگاهی جهت رونق اقتصادی داشته باشند خودشان همه چیز برای اهالی روستا مهیا می کنند.


وی افزود: حدود هفت ماه است که کار در ابرکوه را به صورت مشترک با پروژه بین المللی ترسیب کربن در یازده روستای بخش بهمن آغاز کرده و پس از گذشت 5 ماه از فعالیت در بخش اشتغال زایی شاهد اتفاقات بسیار خوبی بودیم. مرحله نهایی این پروژه اشتغال زایی و ایجاد کسب و کار پایدار در روستاها می باشد که از اسفند ماه سال گذشته آغاز گشته و تا تیر ماه سال آینده با توانمندسازی روستاها به اتمام می رسد.


آغاز کشت آزمایشی زعفران در روستاهای بخش بهمن
مدیر شرکت نگین حاتم کویر یادآور شد، برنامه هایی که تا کنون در ابرکوه انجام شده است عبارتند از: راه اندازی حدود 20 کارگاه پرورش بلدرچین به صورت آزمایشی، راه اندازی کارگاه قالی بافی در بداف و ایجاد اشتغال برای 10 نفر، شروع آزمایشی کشت زعفران در مساحتی حدود 40 هزار متر مربع و برگزار کارگاه های آموزشی در زمینه های مختلف کارآفرینی.


سهرابی در رابطه با کشت زعفران تصریح کرد: تولید زعفران نیاز به آب کمی دارد و می توان فقط با 6 مرحله آبیاری(روش پی فلکس که به صورت مکانیزه انجام می شود) در سال چهارم از هر هکتار 20 کیلو زعفران برداشت کرد ضمن اینکه می توان در زمینه فروش پیاز آن هم درآمد زایی کرد. در همین راستا یکی از کارآفرینان نخبه کشوری در زمینه کشت زعفران را دعوت کردیم تا ضمن آموزش های لازم زمین و آب منطقه را بررسی کند.


وی خاطرنشان کرد: مردم به علت نداشتن نقدینگی کافی زیاد نتوانستند در این راه وارد شوند. لذا تا کنون فقط 24 نفر برای این کار نام نویسی کرده اند  در صورتی که اگر یک ارگان ها یا نهادهای دولتی اقدام به حمایت از این طرح می کرد، می توانستیم سطح زیر کشت را افزایش داده و تولید بیشتری داشته باشیم.


بیکاری بانوان مهمترین مسئله در روستا
کارشناس ارشد کارآفرینی مهم ترین مسئله ای که در روستاها وجود دارد را بیکاری بانوان عنوان کرد و افزود: در همین راستا ایجاد صنایع تبدیلی مانند ترشیجات و شوری، عرقیجات گیاهی، لبنیات سنتی، مربّاجات، کارگاه سبزی خشک کنی، چیپس میوه جات، ... و برگزاری کلاس های آموزشی می تواند به ایجاد اشتغال برای بانوان کمک کند.


سهرابی برنامه های آتی شرکت خود در ابرکوه را چنین عنوان کرد: ایجاد مجتمع پروش دام سبک اصلاح نژاد شده، پرورش طیور، پرورش قارچ، کشت گل محمدی(ابرکوه برای این کشت بسیار مناسب و بازار فروش آن نیز تضمین شده است)، کشت گیاهان دارویی(کاهش حجم مصرف آب و افزایش درآمدزایی)، ایجاد استخر پرورش ماهی که متأسفانه در ابرکوه به علت مدیریت ضعیت این موضوع محقق نشده است.


از صفر تا 100 با مردم روستا خواهیم بود
وی تأکید کرد: انجام تمامی اقدامات مذکور در روستاها نیازمند حمایت مسئولین،آگاهی بخشی و افزایش دانش در زمینه مشاغل مختلف به مردم است. فعالیت های این گروه بدون حمایت خاصی ازسوی مسئولین با بررسی های لازم در رابطه با وضعیت منطقه و شرایط بازار فروش، انجام شده و ما از نقطه صفر که شروع کار می باشد تا زمان بازدهی و بهره برداری در کنار مردم هستیم.


مدیر شرکت نگین حاتم کویر اذعان کرد: در مدت ده سال فعالیت شرکت کارآفرینی نگین حاتم کویر حدود 3 هزار نفر را در کرمان آموزش داده و هم اکنون حدود 40 نفر در حوزه کشت زعفران، 40 نفر در حوزه پرورش بلدرچین در ابرکوه مورد آموزش قرار گرفته اند. نمونه های موفقی هم که هم اکنون در استان های مختلف در حال فعالیت به صورت گسترده می باشند، نشان دهنده بازدهی مثبت شرکت مزبور می باشد.


ضرورت اطلاع رسانی در زمینه تغییر نوع کشت/ مسئولین پشت میزها منتظر مراجعه مردم هستند
سهرابی ادامه داد: با توجه به وضعیت اقلیمی منطقه ابرکوه و تحقیقات صورت گرفته و همچنین بحران کم آبی، باید به مردم آگاهی داده شود تا نوع کشت خود را از گیاهان پرآب خواه به گیاهان کم آب خواه و دارویی و همچنین زعفران، تغییر دهند.


کارشناس ارشد کارآفرینی ضمن گلایه از عدم اطلاع رسانی جدی مسئولین به مردم، بیان کرد: وظیفه برخی از دستگاه های اجرایی در سطح استان حضور در بین مردم و اطلاع رسانی به آنان است در حالی که آنان عملاً پشت میزهای خود نشسته و منتظرند که مردم به سراغ آن ها بروند.


نیاز روستائیان دانش و اگاهی است نه پول و وام
وی: روستاهای ما بیشتر از اینکه نیاز به پول، وام و یارانه داشته باشند، به دانش و فکر نیاز دارند. تنها انتظاری که از مسئولین داریم این است که اگر حمایت مادی نمی کنند، حداقل سنگ اندازی هم نکنند؛ مثلا اگر روستایی در حال توانمند شدن است و چند جوان می خواهند کاری را آغاز کنند، برای دریافت مجوزهای مختلف با قوانین دست و پا گیر مسیر راه آنان را مسدود نکنند.


انتهای پیام/ م.ف




Your Rating
Average (2 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد