ID : 36323133
مسئول اداره اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی یزد:

استان یزد پیشرو در اهدای عضو کشور/بخش «پیوند کبد» در یزد راه اندازی می شود


مسئول واحد فرآهم آوری اعضا در دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه در سال گذشته شاهد رشد پیوند کلیه در یزد بوده‌ایم، گفت:‌ در سال جدید عمل پیوند کبد در استان یزد انجام خواهد شد.

به گزارش طنین خاتم،‌ در سال 1372 لایحه پیوند اعضای بدن از افراد فوت شده به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و در نهایت با کش و قوس‌های متعدد قانون پیوند اعضا از جسد در سال 1379 به تصویب رسید. در سال 1381 شبکه فراهم آوری اعضای پیوندی ایران و در سال 1382 اداره فراهم آوری اعضای پیوندی در یزد تشکیل شد.

مسئول اداره اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفتگو با خبرنگار یزدبانو در رابطه با وضعیت اهدای عضو در استان یزد گفت: از سال 1382 فعالیت خود را در این استان آغاز و در بازه زمانی 10 ساله تا سال 92 جمعاً 10 مورد اهدا عضو از اهداکنندگان مرگ مغزی انجام داده است.

حسین قاسمی با بیان اینکه این اداره در ابتدای فعالیت خود بیشتر با محوریت پیوند قلب ارائه خدمت کرده است‌، خاطرنشان کرد: این واحد از سال 1392 با سازماندهی منسجم و ساختاری کلاسیک فعالیت‌های خود را ادامه و ارائه خدمت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 130 مورد اهدای عضو در شهرستان یزد داشته‌ایم، تصریح کرد: در سال 1397 تعداد 40 مورد اهدای عضو داشته ایم که به لحاظ نسبت جمعیت در کشور حائز رتبه اول هستیم.

قاسمی با بیان اینکه در سال 1397 توانستیم پیوند کلیه را در یزد با تعداد بالایی انجام دهیم، افزود: در سال 97 تعداد 17 پیوند کلیه در یزد داشته‌ایم که این اتفاق خوب برای اولین بار در یزد رقم خورده است؛ سال 1396 اعضای 31 بیمار مرگ مغزی به نیازمندان اهداشده بود.

در زمینه اهدای عضو نیاز به فرهنگ‌سازی داریم

مسئول واحد فرآهم آوری اعضا در دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به رشد و توسعه سالانه این واحد در استان، گفت:‌ ارتقای باور عمومی در این حوزه نقش مهمی در توسعه خدمات این واحد در دانشگاه علوم پزشکی شده است.

وی با اشاره به اینکه مردم با درک بیشتر این موضوع می توانند جان تعداد بیشتری از انسان ها را به واسطه اهدای عضو نجات دهند، ادامه داد: در زمینه اهدای عضو نیاز به فرهنگ‌سازی داریم؛ از دستگاه های فرهنگی و رسانه ها می خواهیم در این زمینه ما را یاری کنند.

قاسمی با اشاره به اینکه داشتن کارت اهدای عضو به تنهایی کافی نیست، خاطرنشان کرد: مردم می توانند از چند طریق نسبت به دریافت کارت اهدای عضو اقدام کنند؛ داوطلبان می توانند از طریق ثبت نام در سایت ehda.ir و پر کردن فرم مربوط، ارسال کد ملی به سامانه پیامکی 3432 و یا مراجعه به بیمارستان شهید دکتر رهنمون به صورت حضوری نسبت به دریافت کارت اهدای عضو اقدام کنند.

تعداد افراد دریافت کننده کارت اهدای عضو در ایران

مسئول واحد فرآهم آوری اعضا در دانشگاه علوم پزشکی یزد در رابطه با آمار افراد دارنده کارت اهدای عضو گفت: آمار دقیقی از تعداد افرادی که در یزد کارت اهدای عضو دریافت کرده اند در دست نداریم؛ چرا که سامانه به صورت سراسری آمار را ثبت می‌کند.

وی افزود: آمار کشور حاکی از آن است که برای حدود 5میلیون نفر کارت اهدای عضو صادر شده است.

راه اندازی بخش پیوند کبد در یزد

قاسمی افزایش آمار اهدا عضو در یزد را عاملی مهمی برای راه‌اندازی عمل پیوند کبد در استان دانست و بیان کرد: با تمهیداتی که صورت گرفته و همچنین با اعزام یک نفر جراح به منظور گذراندن دوره فوق تخصصی جراحی پیوند کبد، ‌در سال 98 عمل پیوند کبد در استان یزد انجام می‌شود.

انتهای پیام/3857

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.