Skip to Content

گفتگو با دانش‌آموز دختر موفق در کنکور94؛

وقت خستگی، مادرم روحیه‌ام می‌داد/ عامل موفقیتم، تشویق‌های مادرم بود


خانواده در موفقیت هر یک از اعضا، خیلی مؤثر است؛ برای من مادرم خیلی نقش داشتند و هروقت خسته میشدم به من روحیه می دادند.

یزدبانو؛ این روزها بحث داغ بین دانش آموزان وخانواده های آنها نتایج کنکور و رتبه‌های کسب شده در این امتحان است. ریحانه‌السادات موسوی دانش آموخته‌ی  رشته ی علوم انسانی در دبیرستان نمونه دولتی حضرت زهرا (س)؛ با معدل دیپلم 85/18، در کنکور سراسری سال 1394 رتبه ی80 منطقه ی 2 و 302 کشوری را کسب کرد.مصاحبه یزدبانو با وی را در ادامه می خوانید:

از چه زمانی به  طور جدی شروع به مطالعه بودجه بندی کنکور کردید؟

تقریبا از اول مهر که مدرسه  شروع شد  که در ابتدا کمتر به درس های پایه می‌رسیدم چون حجم درس‌های سال چهارم زیاد بود، همچنین بعد از نوروز به طور جدی و سخت کوشانه درس‌های پایه و پیش‌دانشگاهی را می‌خواندم. در طول سال تحصیلی یکی برنامه های ثابتم این بود که در روز هایی که به مدرسه نمی‌رفتم،فقط درس های پایه را مرور کنم و خودم را به بودجه بندی آزمون ها برسانم.

مکان درس خواندن شما چگونه بود؟

مدرسه ی ما در طول  سال تحصیلی قرائت خانه داشت اما بنده استفاده نکردم و ترجیح دادم در اتاق خودم در خانه درس بخوانم که اتاقم نیز مشکلات خاص خودش را داشت و گاهی برای درس خواندن به خانه ی مادربزرگم می‌رفتم؛از نظرم مکان مطالعه خیلی مهم است و نباید زیاد از حد ساکت باشد چون باعث حواس پرتی می‌شود. لازم به ذکر است که مدرسه‌مان در طول نوروز برنامه های ویژه ای داشت که  من هم در این دوران از فضای قرائت خانه بهره بردم،ای کاش خیلی شلوغ نبود و در موفقیتم خیلی تأثیر گذار بود.

انگیزه ی شما از درس خواندن چه بوده است؟

انگیزه‌ام هدفم بود که بتوانم فرد مفیدی برای جامعه باشم؛ مهم ترین عامل موفقیتم، تشویق‌های مادرم بوده است.

والدینتان دارای چه تحصیلات و شغلی هستند؟

مادرم دارای مدرک دیپلم و خانه دار هستند،.پدرم سیکل داشت و در دوران دبستان من، فوت کردند.

کدام یک از اعضای خانواده‌تان  نقش بیشتری در موفقیتتان داشتند؟
خانواده در موفقیت هر یک از اعضا، خیلی مؤثر است؛ برای من مادرم خیلی نقش داشتند و هروقت خسته میشدم به  من روحیه می‌دادند.

فکر می‌کنید در مدارس شبانه روزی، روزانه و یا خوابگاهی بودن چه تاثیری بر موفقیت در کنکور دارد؟
مدرسه ما شبانه روزی بود، در کلاسمان خوابگاهی داشتیم؛ من روزانه بودم، به نظرم خوابگاهی بودن خیلی سخته اما  شرایط برای درس خواندن مناسب تر است ولیکن  دوری از خانواده ممکن است تاثیر نامطلوبی بر روحیه فرد بگذارد، فکر می‌کنم به طور کلی روزانه بودن خیلی بهتر و موثر است.

با رتبه ای که کسب کردید، چه رشته و دانشگاهی را در اولویت انتخابتان قرار می‌دهید؟

قبلا روانشناسی بالینی  در اولویت انتخابم بود اما باتوجه به شرایط که امسال دانشجو در رشته ی روان شناسی بالینی نمی‌پذیرند، رشته ی راهنمایی و مشاوره دانشگاه  تهران را به بقیه رشته ها ترجیح می‌دهم.

آیا مشاور خصوصی داشتید؟نظرتون در مورد مشاور مدرسه چیست؟
من مشاور خصوصی نداشتم، درمورد مشاور مدرسه مان نیز نظری ندارم چون اصلا  ما ایشان را ندیدیم و امیدوارم سال چهارمی‌های آینده بتوانند از وجود ایشان و راهنمایی‌هایشان  بهره ببرند.

در مورد آزمون های برنامه ای چه نظری دارید؟به کنکوری ها توصیه می‌کنید از چه زمانی در آزمون های برنامه ای شرکت کنند؟

به نظرم شرکت در این آزمون ها مفید است چون دانش آموزان هرچند وقت یکبار آموزه های خودشان را محک می‌زنند، کنکوری ها از اول سال چهارم در آزمون های برنامه ای شرکت کنند و مطابق با برنامه ی آزمون ها پیش بروند.

چه میزان در کلاس های خصوصی شرکت داشتید؟
از کلاس های  خصوصی استفاده نمی‌کردم؛ اما از کلاس های فوق برنامه ای که مدرسه ترتیب داده بود، استفاده کردم که به خاطر این کمک بزرگ، از مدیر و معاونین دبیرستانمان بسیار ممنونم زیرا بهترین معلمان استان را داشتیم.

در مورد تابستان سال کنکورتان بگویید،چه پیشنهادی به کنکوری‌های ۹۵ دارید؟

متاسفانه تابستان زیاد درس نخواندم و از این بابت خیلی پشیمان هستم. همچنین در تابستان کنکور از کلاس های مدرسه استفاده می‌کردم؛ کنکوری ها در نظر داشته باشند صرفا رفتن به کلاس ها کافی نیست و پیشنهاد می‌کنم بعد از کلاس ها مطالب گفته شده در کلاس را مرور کنند و تابستان را جدی بگیرند و خواندن درس های حفظی را به بعد از تابستان موکول کنند.

خواب و تغذیه ی شما در دوران کنکور چگونه بود؟
خوابم 7 ساعت  در شبانه روز بود و تغذیه‌ی من، به لطف مادرم عالی بود مخصوصا روز های پایانی دوران کنکور که برای حفظ آرامشم  از دم نوش های مفید می‌دادند.

در روز کنکور چه حسی داشتید؟
در شب قبل از روز کنکور ، زود خوابیدم و صبح زود بیدار شدم، زیاد استرس نداشتم و فکر می‌کنم یکی از عامل های موفیقیتم بود  هنگامی که آزمون تموم شد فکر می‌کردم از یک رویا بیرون آمدم.

صحبت پایانی؟
در پایان  از خانواده ام، مخصوصا مادر عزیزم،خواهرم و دایی های بزرگوارم که خیلی در موفقیتم نقش داشتند و کمک های بزرگی به من کردند، سپاسگزارم.

 

انتهای پیام/ش




Your Rating
Average (6 Votes)
The average rating is 4.666666666666667 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری