Skip to Content

به مناسبت ولادت امام زین العابدین:

در مکتب سجاد(ع)؛ زن و شوهر بر نعمت همدیگر به درگاه خدا شکر گذار باشند


امام علیه السلام کتاب‌های زیادی نگاشته اند اما کتاب رساله حقوق از جمله کتب زیبا و پرمفهوم حضرت در موضوعات مختلف است که یکی از بندها به حق زن بر شوهر اشاره شده است. در این رساله از زبان حضرت اینگونه نگاشته شده است: اما حق کسی که به جهت ازدواج رعیت تو محسوب می‌شود: بر تو آن است که بدانی خداوند متعال قرار داده است او را تسکین دهنده و آرامش بخشنده و نگه دارنده و انیس برای تو..

به گزارش یزدبانو؛ پنجم شعبان، زاد روز مسعود امام همام، سید الساجدین،امام سجاد علیه السلام می‌باشد. امامی که در زهد و تقوا زبانزد دوران امامت خویش بود و لحظه ای از امام خود، حضرت اباعبدالله الحسین (ع ) در مسیر اطاعت دست بر نداشت. آنچه مورد عنایت است نگاهی به زندگی این حضرت و توجه شایان ایشان به حقوق زنان و آیین همسرداری است.

ام عبدالله دختر امام حسن مجتبی و همسر گرامی امام زین العابدین است. شاید خیلی‌ها ندانند که همسر حضرت چنان دارای درجه تقوا و زهد بوده اند که بعد از حضرت زهرا ( س ) به ام الائمه  دوم، در جهان هستی شهرت یافته اند. وی از منظر تقوا و پاکدامنی در زمان خود همتا نداشته اند.

امام علیه السلام کتاب‌های زیادی نگاشته اند اما کتاب رساله حقوق از جمله کتب زیبا و پرمفهوم حضرت در موضوعات مختلف است که یکی از بندها به حق زن بر شوهر اشاره شده است. در این رساله از زبان حضرت اینگونه نگاشته شده است: اما حق کسی که به جهت ازدواج رعیت تو محسوب می‌شود: بر تو آن است که بدانی خداوند متعال قرار داده است او را تسکین دهنده و آرامش بخشنده و نگه دارنده و انیس برای تو: پس بر هر دو نفر شما واجب است که قدر این مصاحبت را بدانید و از خداوند متعال به خاطر این نعمت تشکر نمایید. زیرا که این نعمت از ناحیه اوست و واجب است که با نعمت خداوند بدیده تکریم و احترام نگاه شود و با مهربانی و لطف و خوشرویی با آن برخورد نمایید. گر چه که شوهر را بر زن حق بزرگیست و اطاعت زن از شوهرش واجب است تا وقتی در آن معصیت خداوند نباشد اما زن نیز بر شوهر حقوقی دارد که باید رعایت نماید پس بر شوهر است که با همسر خویش مهربان بوده و با او انیس و همدم باشد. زیرا به خاطر لذتی که از زندگی با زن خویش می‌برد بر او واجب است که حق این لذت را ادا کند و این حق، حق بزرگی می‌باشد و قوتی نیست مگر به قوت خداوند متعال.

در این متن به خوبی هر چه تمام تر تکلیف بر مردان حجت شده است و امام به صراحت به مردان خطاب دارند که زن یک نعمت بزرگی است که از ناحیه خداوند به مردان عطا شده است و بر مردان واجب است که در قدردانی از این نعمت کوشا باشند.

امام سجاد ( ع ) در طول زندگانی خود بسیار مراقب رفتار و گفتار در برابر همسر خود بوده اند و متقابلا همسر این حضرت که به ام الائمه  ثانی شهرت دارند بسیار در برابر حضرت مطیع و خشوع داشته اند و چه خوب است در این روز بزرگ و عید ما شیعیان از زندگی این دو بزرگوار درس بیاموزیم و نحوه زندگی و شیوه رفتارهای زناشویی‌مان را به گونه ای ترتیب بدهیم که با زندگانی این دو بزگوار تطابق داشته باشد اما بر اساس شواهد مجود در جامعه متاسفانه  گویا زندگی خیلی از زوج‌های جوان امروزی به جای الگو گرفتن از اسلام از دنیای غرب الگوبرداری شده است. زندگی‌ها دیگر رنگ و بوی دین کمتر به خود گرفته است و اساس آن با دنیای مدرنیته غربی گره خورده است.

امروزه مهمترین معضل زندگی زناشویی مبحث طلاق و خیانت است. راهی که باید آخرین مرحله باشد امروزه به راحتی به عنوان اولین گام برای زوجین به خصوص خانم‌ها شده است و این یک معضل جدی در منظر آسیب‌های اجتماعی در جامعه مدنی است. دادگاه‌ها بعضا دیگر حجم پاسخگویی را به طرفین دعوا را ندارند و پرونده‌ها اعم از طلاق و سرقت و قتل و ...همچنان در محافل دادگستری تلمبار شده است. به راستی چقدر از زندگی معصومین و سیره زندگی این بزرگواران عبرت گرفته ایم؟ چقدر راه معنویت و راه امام زین العابدین که زینت تمام عبادت کنندگان است را پیش گرفته ایم. راهی که تمام زندگانی آن حضرت را به خود اختصاص داده بود و از این مسیر تعالی متاسفانه دور مانده ایم.

انتهای پیام/ غ




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری