Skip to Content

نتیجه غلبه مادی گرایی در زندگی؛

دنبال این دو چیز در آخرالزمان نباشید!


در اداره های ما، بی‌کاری، کم کاری و رشوه خواری وجود دارد. معلوم است کسی که رشوه بخورد یا در اداره، کم کاری و بدکاری داشته باشد، درآمد او حرام است و دختر و پسر او در اثر لقمه حرام، دچار بی‌عفّتی می شوند.

به گزارش یزدبانو، زندگى انسان، جمعى و گروهى و مدنى است. چون مشکلات انسان به حدّى است که به تنهایى نمى تواند از عهده آنها برآید، به خصوص در مسیر تکامل که بدون همکارى میسّر نیست. در این زندگى جمعى مسأله مهم، اعتمادى است که افراد باید به یکدیگر داشته باشند، و اگر این اعتماد وجود نداشته باشد فواید و برکات زندگى جمعى هیچ گاه محقق نخواهد شد.

در روایات فراوانی به مساله آخرالزمان اشاره شده و در برخی از آنها صراحتا این واژه آمده است. اما مقصود از آخرالزمان چه دورانی است؟ از مجموعه روایات وارده در این خصوص مشخص می شود که آخرالزمان یا دوران پایان دنیا و یا زمان پایان غیبت حضرت مهدی (عج) است. در روایات مربوط به این دوران تصریح شده که روابط اجتماعی در این زمان دچار اختلال شده به حدی که حتی انسان دوستی که مورد اعتماد باشد نمی یابد! علت آن هم غلبه مادی گرایی در زندگی افراد در این دوران است.

روایت مهمی از وجود نازنین رسول گرامی اسلام (ص) در این زمینه وارد شده که حضرت می فرمایند:

«اَقَلُّ ما یَکونُ فی آخِرِ الزَّمانِ أخٌ یُوثَقُ بِهِ أوْ دِرْهَمٌ مِنْ حَلال»
«کمترین چیزى که در آخر الزمان پیدا مى شود:
۱- برادرى مورد اعتماد
۲- و درهمى پول حلال است.» (تحف العقول، حکمت ۱۴۱)

سه نکته:

چرا مال حلال کمیاب شده!؟

به راستی علت کمیاب شدن پول حلال در آخرالزمان چیست؟ این امر دلایل متعددی می تواند داشته باشد از جمله اینکه به دلیل ارتباط کشورها و ملت ها با هم مواد غذایی حلال و حرام وارد می شود. همچنین غلبه روح مادّیگرى بر مردم موجب شده افراد به حقوق یکدیگر تجاوز و تعدّی کنند.

خوراکت را حلال کن

یکی دیگر از دلایل کمیاب شدن مال حلال عدم دقت و اطلاع کافی در خصوص حلال و حرام است. حال آنکه این موضوع به قدری مهم است که وقتی شخصى به محضر رسول اکرم صلى الله علیه وآله رسید و گفت: «دوست دارم که دعایم مستجاب شود، حضرت فرمود: خوراک خود را حلال کن». (بحارالانوار، ج ۹۰، ص ۳۷۳) یعنی دعا از سوی فردی که غذای حرام وارد شکمش کرده شنیده نخواهد شد.

وقتی رشوه گرفتی فرزندت بی عفت می شود!

حال چرا ما که شیعه و محبّ اهل بیت هستیم از لحاظ ارزش های اسلامی در شرایط مطلوبی به سر نمی بریم؟ قطعا لقمه و غذای حرام در این مساله تاثیر مستقیم دارد.

آیت الله مظاهری در این رابطه می گوید: «در اداره های ما، بی‌کاری، کم کاری و رشوه خواری وجود دارد. معلوم است کسی که رشوه بخورد یا در اداره، کم کاری و بدکاری داشته باشد، درآمد او حرام است و دختر و پسر او در اثر لقمه حرام، دچار بی‌عفّتی می شوند و بدتر اینکه، بی‌عفّتی نزد آنان، تبدیل به ارزش می شود؛ با مسجد و معنویات سر و کار ندارند و روحانیت را خرافت می دانند، شبانه روز مشغول تلفن همراه خود هستند که برای برخی جوانان، خانه شیطان شده است.»

منبع: تراز

انتهای پیام/




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری