Navigation Navigation

محتوا محتوا

کارشناس امور تربیتی در یزد:

«سازش» به جای «طلاق توافقی»/صدای شکستن استخوان های خانواده به گوش می رسد


کارشناس امور تربیتی در یزد اظهار داشت: اکنون صدای شکستن استخوان های خانواده به گوش می رسد و این در حالی است که سلامت جامعه در پرتو سلامت خانواده است. خانواده سرچشمه است. اگر سرچشمه گل آلود باشد جویباری از دست می رود.

به گزارش یزدامـــــروز به نقل از عصر فرهنگ، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین جلالی روز گذشته در جمع مردم یزد با اشاره به نقش بنیادی خانواده در نظام اسلامی گفت: یکی از برگ های برنده در دست ما خانواده است. خانواده در غرب از هم پاشیده است ولی در اسلام کانونی محبوب تر از خانواده نزد خدا نیست. طبیعی است که هر چیزی محبوب تر باشد دشمن بیشتر برای ضربه زدن به آن تلاش می کند.

وی اظهار داشت: اکنون صدای شکستن استخوان های خانواده به گوش می رسد و این در حالی است که سلامت جامعه در پرتو سلامت خانواده است. خانواده سرچشمه است. اگر سرچشمه گل آلود باشد جویباری از دست می رود.

دکتر جلالی با انتقاد از رویکردهای منفی که نسبت به خانواده در فضای مجازی در حال گسترش است، عنوان کرد: با اندکی تامل در مستحباتی که در خصوص ازدواج وارد شده در می یابیم نگاه اسلام به خانواده نگاه قدسی، اعتقادی و معنوی است.  خانواده سالم خانواده ای است که مبتنی بر اعتقادات باشد، پس باید نگاه به خانواده هم اعتقادی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین جلالی تاکید کرد: پیوندهای سببی و نسبی در گرو حفظ ارزش های دینی است. پسر نوح پیوند اعتقادی اش با حضرت نوح قطع شد. پیوند در خانواده اعتقادی است، چن اعتقاد نداشت پس نسبتی هم با نوح نبی نداشت.

وی ادامه داد: تفکیک سبک زندگی از اعتقادات دینی مهمترین دستاورد استکبار بوده که محدود به آمریکا هم نمی شود. منینگتون در کتاب «چالش های هویت آمریکا» موفقیت نظام سیاسی آمریکا را در گرو هویت سازی در جهان می داند. وی می گوید وقتی فرهنگ مردم جهان آمریکایی شد دیگر نیازی به جنگ نیست.

این کارشناس امور تربیتی بیان داشت: سوالی که باید بدان پاسخ گفت این است که چه باید بکنیم تا خانواده ای اعتقادی داشته باشیم؟ قرائت قرآن در خانه، ذکر نعمت های الهی، فضاسازی دینی، مواجهه عبرت آموز، ارتباط و رفت و آمد با یک خانواده سالم، رزق حلال، اشتغال و ورزش فرزندان پاسخ هایی است که از آیات و روایات به دست می آید.

جلالی گفت: ازدواج جوانان باید به هنگام باشد چرا که در جوانی زندگی سالم تر است. مساله ازدواج دختران مهم تر از ازدواج پسران است. ازدواج دختر محدود است چون سن جوانی آن ها محدود تر است. خواستگاران را نباید به خاطر وضعیت مالی رد کرد.باید عذر شرعی وجود داشته باشد، بی پولی حجت نیست. چرا که این کارها ازدواج را عقب می اندازد. فاصله بلوغ جنسی و بلوغ اجتماعی هر چه کمتر باشد زندگی سالم تر است. هر چه این فاصله زیاد شود گناه زیا می شود.

دکتر جلالی ضمن اشاره به الگوهای تربیت اسلامی فرزندان اذعان داشت: خانواده دینی خانواده ای است که رفتاری هدایت می کند. در فرهنگ ما حرف زیاد می زنیم در حالی که اسلام می گوید باید با رفتارمان دیگران را هدایت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: بچه ها از سن 12 تا 18 سالگی حس مذهبی دارند. یعنی تمایل به گرایشات مذهبی دارند و می توان این حس را در آن ها نهادینه کرد. این در حالی است که والدین به طور متوسط در شبانه روز 15 دقیقه برای فرزندان خود وقت می گذارند. یعنی برای ماشین خود بیشتر وقت می گذاریم!

جلالی با اشاره به پدیده طلاق توافقی نیز اعلام کرد: پیامبر اسلام فرمودند: بدترین حلال ها نزد من طلاق است. هیچ چیزی بهتر از سازش بین زوجین نیست.  آیت الله مصباح می گفتند امام برای زوجی جوان خطبه عقدی خواندند و سپس فرمودند بروید با هم سازگار باشید، اکنون هر چه از عمر این جمله می گذرد من بیشتر به عمق جمله پی می برم.

کارشناس مسائل خانواده تاکید کرد: در روایت داریم که حق مومن بر مومن این است که آنچه برای خود می پسندد برای دیگران هم بپسندد و آنچه برای خود نمی پسندد برای دیگران هم نپسندد. اگر این اتفاق بیافتد همه مشکلات حل می شود.






آخرین اخبار آخرین اخبار