Navigation Navigation

محتوا محتوا

گارگردان یزدی «شیار 143» در یزد:

«شیار 143» پاسخی به منتقدان تفحص شهدا بود


گارگردان شیار 143 با اشاره به انتقاد برخی افراد مبنی بر اینکه اصولا تفحص شهدا و یافتن استخوان هایشان آرامش را از خانواده هایشان سلب می کند اظهار داشت: من با پرداختن به موضوع تفحص شهدا سعی در پاسخ دادن به این انتقادات بودم چرا که این استخوان ها می تواند به دلشوره و چشم به راهی چندین ساله مادران شهید پایان داده و مرهمی بر دل داغدار آنان باشد.

به گزارش خبرنگار یزد امـــــــروز؛ شب گذشته طی مراسمی در سالن شماره 2 سینما تک یزد در حاشیه  نقد و بررسی فیلم سینمایی شیار 143  از کارگردان یزدی آن تقدیر شد.


ابتدا ازساعت  17:30 فیلم شیار 143 باحضور منتقدان یزدی و برخی از مسئولین استان اکران وسپس با حضور نرگس آبیار مورد نقد وبررسی قرار گرفت 


در ابتدای این مراسم نرگس آبیار با بیان رزومه ای ازخود گفت: فارغ التحصيل كارشناسي ادبيات فارسي هستم و از سال 1376 فعاليت داستان نويسي خود را از حوزه هنري آغاز و تاكنون بيش از سی جلد كتاب به چاپ رسانده ام  که 10جلد آن مربوط به دفاع مقدس و 20جلد مربوط به داستان های کودکان و نوجوان می باشد.


آبیار افزود : از سال 1384 به ساخت فيلم هاي كوتاه و مستند روي آوردم که در این زمینه 3فیلم داستانی کوتاه، چندین مستندو 2فیلم سینمایی بلندساخته ام که اولین آن «اشیا از آنچه شما می بینید به شما نزدیکترند» و «شیار 143» دومین اثرمی باشد.


آبیاردر ادامه با اشاره به نگاه انسانی و واقع گرایانه خود به جنگ گفت: تمام تلاش من در این فیلم این بود که  شخصیتی رابه مخاطب تحمیل نکنم و قضاوت را به وی بسپارم زیرا راوی داستان دانای کل است که درباره شخصیتی پنهانی به نام الفت صحبت می کند و زوایای زندگی وی را توسط اطرافیانش به تصویرمی کشد.


گارگردان شیار 143 با اشاره به انتقاد برخی افراد مبنی بر اینکه اصولا تفحص شهدا و یافتن استخوان هایشان آرامش را از خانواده هایشان سلب می کند اظهار داشت: من با پرداختن به موضوع تفحص شهدا سعی در پاسخ دادن به این انتقادات بودم چرا که این استخوان ها می تواند به دلشوره و چشم به راهی چندین ساله مادران شهید پایان داده و مرهمی بر دل داغدار آنان باشد.


وی دلیل توفیق نقش الفت و باور پذیری آن را تغییرزاویه دید این فیلم نسبت به مادران شهدا دانست و افزود: زمانی که قصد ساختن فیلم را داشتم هیچ ارگانی از آن حمایتی نمی کرد وهمه براین عقیده بودند که موضوع مادران شهدا در سینمای دفاع مقدس، موضوعی تکراری بوده و این فیلم با استقبال خوبی مواجه نخواهد شد اما نکته جالب این بود که پس ازاکران فیلم درهمایش مادران شهدا هر مادری شهیدی که به من می رسید عنوان می کرد که این فیلم عین زندگی من بودو این بدین معنی است که  باید نوع نگاه به این موضوع تغییر یابد.

نویسنده و گارگردان یزدی «شیار »143 ضمن تشکر از شرکت معدن مس سرچشمه گفت: تنها شرکتی که در زمینه حمل و نقل و پشتیبانی های لجستیک ازما حمایت کرد این شرکت بود ضمن اینکه در این فیلم معدن نمادی ازشخصیت الفت بود چرا که بطور مثال در سکانسی که در قسمت ذوب معدن گرفته شد اشاره به ذوب شدن دلبستگی ها و خالص شدن شخصیت الفت بود.


نرگس آبیارازهماهنگی و یک دست کردن بازی بازیگران فیلم به عنوان بخشی از سختی های کارعنوان کرد و ابراز داشت: در این فیلم 3دسته بازیگرشامل بازیگران سینمایی، بازیگران تئاتر وبازیگران آماتور حضور داشتند که با توجه به ظرافت کار بازیگران سینما،غلو بازیگران تئاتر وغیر حرفه ای بودن آماتورها این هماهنگی کار آسانی نبود.

وی در پایان از اینکه این فیلم مورد توجه مردم قرار گرفته ابراز خوشحالی کرد و گفت: در زمان ساخت فیلم ذهنیتی در باره استقبال یا عدم استقبال مردم نداشتم و تنها کار خود را انجام دادم و با ایمان واعتقاد و همه وجود برای ساخت این فیلم تلاش کردم و خوشحالم که  کاری که با دل انجام شد بر دلها  نشست.   


گفتنی است در این مراسم معاون سیاسی امنیتی استاندار؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ فرماندار؛ مدیر کل ارشاد استان ؛ شعشه ای مدیر کل ارشاد استان در اوایل انقلاب ؛ بازیگر نقش حبیب در شیار 143و تنی چند از مسئولین استان حضور داشتند که در پایان مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدیه از کارگردان یزدی شیار 143 تقدیر بعمل آوردند.






آخرین اخبار آخرین اخبار