Navigation Navigation

محتوا محتوا

اما و اگر های انتقال آب به یزد؛

آب یزد دست مایه سیاست می شود؟!


علی رغم بحران آب در استان یزد گویا مسئولان کشور تصویر درستی از اوضاع مردم این استان نداشته و لذا عزمی هم برای کمک به این مردم سختکوش ندارند.

به گزارش یزدامروز، مردم استان کویری یزد از قدیم با کم آبی و گرمای هوا دست و پنجه نرم کرده اند. ابداع و استفاده از طاق های ضربی، آب انبارها، قنوات و بادگیرها در معماری همه دلالت بر این دارد که یزدی ها از قدیم می دانستند تنها راه تداوم زندگی در کویر خشک و بی آب مرکز ایران سازگاری با شرایط و پرهیز از اسراف است.

با این وجود با گذر زمان علاوه بر افزایش جمعیت و متقابلاً افزایش مصرف آب در یزد و همچنین گرمتر شدن هوا و از بین رفتن پوشش گیاهی و استفاده بیش از اندازه از سفره های آب زیرزمینی شرایط در یزد هر روز سخت تر می شود. وضعیت کم آبی در یزد اینک به مرز هشدار رسیده و طرح های انتقال آب دیگر پاسخ گوی نیاز مردم این استان نیست.

در ادامه تلاش شده گوشه ای از وضعیت بحرانی آب در استان یزد، راهکارهای ارائه شده و البته کم لطفی و سیاسی کاری برخی مسئولین به تصویر کشیده شود.

نابودی پنجاه درصد قنوات یزد

محمد مهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای یزد در مورد شرایط آبی استان یزد گفت: از بیش از 5 هزار شته قنات اکنون دو هزار و 600 رشته باقی مانده که مجموعاً 130 میلیون متر مکعب آبدهی دارند اما این میزان در سال های اخیر به شدت کاهش یافته چرا که آب قنات ها در واقع سر ریز آبهای زیرزمینی است و خشکسالی و حفر چاه در حریم قنوات تاثیر بسیار بدی در این زمینه داشته است. (بیشتر بخوانید)

 

 

وی ادامه داد: سطح آب‌های زیرزمینی در استان یزد هر سال ۴۵ سانتیمتر افت پیدا می کند، یعنی هر سال نزدیک به ۲۵۰ میلیون مترمکعب ذخایر آب زیرزمینی نسبت به سال قبل کمتر می شود. این ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب در کویر یزد بسیار ارزشمند است ولی متاسفانه آن را از دست می‌دهیم.

جوادیان زاده گفت: همچنین سالانه ۱۳۰ درصد آبهای تجدید شونده در یزد مصرف می شود. این بدان معناست که هر سالصد در صد آبی که به منابع آبی ما وارد می شود را مصرف می‌کنیم و علاوه بر آن ۳۰ درصد هم از ذخایری که ممکن است متعلق به قرن های گذشته باشد استفاده می کنیم. (بیشتر بخوانید)

 

یزد در یک قدمی جیره بندی آب

علی اسلامی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد نیز با اشاره به بحران آب در یزد بیان داشت: متاسفانه مردم ما هنوز به این باور نرسیده اند که استان ما واقعاً از نظر منابع آبی یک استان بسیار فقیر است. اگر به آمار بارش ها نگاه کنید می بینید استان یزد کم بارش ترین استان کشور است.

 

 

وی هشدار داد: اگر در مصرف آب به صرفه جویی توجه نشود علی رغم میل باطنی ما با قطعی آب به صورت گسترده و جیره بندی آب مواجه خواهیم بود. هرچند تا این لحظه خوشبختانه این اتفاق نیفتاده و به هیچ وجه خواسته ما نیست چرا که مشکلات زیادی را هم برای ما و هم برای مردم ایجاد خواهد کرد. (بیشتر بخوانید)

 

وضعیت وخیم آب در برخی شهرستان های یزد

اخیراً مشکلات کم آبی در استان یزد شکل دیگری به خود گرفته است. برای مثال مردم میبد مجبورند برای تهیه آب آشامیدنی به تنها ایستگاه آب خیابان رشیدالدین مراجعه کنند که این امر سبب به وجود آمدن مشکلات ترافیکی و صف طولانی برداشت آب در این منطقه شده است.

 

 

اما و اگر های انتقال آب به یزد

نیاز فزاینده مردم یزد به آب باعث شده از سال ها قبل طرح های انتقال آب به این استان دنبال شود.  به عنوان مثال هم اکنون پروژه انتقال آب خلیج فارس برای استفاده صنایعی نظیر گلگهر و مس کرمان و چادرملوی اردکان در دستور کار قرار داد. در این پروژه آب خلیج فارس در مبدا شیرین شده و برای مصارف این صنایع به استان های یزد و کرمان انتقال خواهد یافت. همچنین انتقال آب از دریای عمان برای مصرف در بخش صنعت نیز مطرح بوده و قرار است این پروژه هم به بخش خصوصی واگذار شود.

در این میان آنچه موجبات مناقشه استان های اصفهان و یزد را فراهم آورده است پروژه انتقال آب از سرچشمه های زاینده رود است. توسعه کشاوزی و صنایع در حوزه زاینده رود در استان اصفهان و همچنین کاهش نزولات جوی باعث شده تا نگاه های برخی به آب انتقالی به استان یزد معطوف شود. در این میان شیطنت برخی و همچنین فراگیر شدن شایعات و سوء استفاده از شبکه های اجتماعی نیز بی تاثیر نبوده است. کما اینکه اخیراً با افزایش شبهه در مورد نحوه استفاده از آب انتقالی(در حالی که آب انتقالی برای شب مردم یزد استفاده می شود برخی می خواهند اینگونه جلوه دهند که این آب در بخش صنایع و کشاورزی یزد مصرف می شود) اعتراضات کشاوزان اصفهان و حمله به خطوط انتقال آب به یزد نیز افزایش پیدا کرده است.

 

 

در آخرین مورد در ششم تیر برای دهمین بار طی یک سال گذشته خط انتقال آب به استان یزد در منطقه ورزنه اصفهان تخریب و از مدار تولید خارج شده است. این قطعی علاوه بر تحمیل هزینه های بسیار موجب فشار روانی بر مردم یزد، افت کیفیت و کاهش فشار آب نیز شده است.

 

شایعات در مورد آب انتقالی به یزد صحت دارد؟

محمد مهدی جوادیان زاده مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای یزد در پاسخ به شایعات در مورد آب انتقالی به یزد گفت: در سال 68 میزان آب -تخصیص یافته از سرچشمه زاینده رود- به یزد 78 میلیون متر مکعب بوده که این میزان اکنون به 98 میلیون متر مکعب رسیده اما تا کنون عملا بیش از 66 میلیون متر مکعب به یزد تخصیص نیافته است. لازم به ذکر است که در متن تخصیص همه منابع و مصارف چه در یزد و چه در حوزه زاینده رود دیده شده است. بنابراین حق کسی به یزد داده نشده و از منابع مازاد به یزد اختصاص داده شده است.

 

 

وی همچنین در پاسخ به شایعه استفاده از آب انتقالی یزد در بخش صنعت ضمن تکذیب این موضوع تاکید کرد: در شرکت آب منطقه ای یزد 6 درصد آب انتقالی به صنعت و 94 درصد به شرب و بهداشت اختصاص داده می شود. برخلاف برخی شایعات هم هیچ میزان آب انتقالی به بخش کشاورزی تعلق نمی گیرد. علت اختصاص این 6 درصد به صنایع هم این است که برخی صنایع یزد در محل هایی احداث شده که امکان دسترسی به سفره آب زیر زمینی وجود ندارد و یا برای کار کردن تجهیزاتشان به آب خالصی نیاز دارند.(بیشتر بخوانید)

 

یزد قربانی سیاست می شود؟

علی رغم  مشکلات حادی که در زمینه آب وجود دارد و حتی باعث بروز اختلافاتی میان استان های یزد و اصفهان شده، گویا مسئولین کشوری اطلاع درستی از وضعیت ندارند. اخیراً وزیر جهاد کشاورزی از خشکسالی حاد در چهار استان کشور خبر داده، جالب این جاست که یزد که به اذعان مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد کم بارش ترین استان کشور است، در این لیست جایی ندارد. این اظهار نظر موجب اعتراضات بسیاری از مردم و رسانه های یزد شده و همچنین افکار عمومی را نسبت به مسئولین و عملکرد آنها بدبین کرده است.

شایسته است مسئولین یزد با رایزنی با مقامات کشوری علاوه بر اصلاح تصور مدیران ارشد چاره ای برای حل مشکلات بغرنج آب در یزد بیابند.

انتهای پیام/س*






آخرین اخبار آخرین اخبار