Navigation Navigation

محتوا محتوا


اصلاح‌طلبان درباره عملکرد دولت یازدهم چه نظری دارند؟


صادق زیباکلام که از حامیان پر و پا قرص روحانی محسوب می‌شود، همین دو روز قبل بود که به عدم کارآیی دولت در رفع بیکاری و رکود اذعان کرده بود. وی قبل‌تر نیز عملکرد اقتصادی دولت را مورد انتقاد شدید قرار داده بود.

یزدامروز؛ «مهم‌ترین رقیب آقای روحانی عملکرد خودش و نوع نگاهش به انتخابات و دولت بعدی‌اش است» این بخشی از مواضع مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات است که دیروز در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد اعلام کرده بود. این سخنان وی به قدری با واقعیت دولت یازدهم تطابق دارد که روزنامه آقتاب یزد هم ناگزیر آن را تیتر یک خود کرده بود.

اما کاربرد این نوع ادبیات برای دولت یازدهم توسط اصلاح‌طلبان پیش از این هم سابقه دارد، به طوری که چند ماه قبل رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات نیز عملکرد روحانی را مهم‌ترین رقیب وی دانسته بود. افزون بر این، برخی از حامیان دولت و دیگر اصلاح‌طلبان هم نسبت به ناکارآمدی دولت یازدهم اذعان دارند.

صادق زیباکلام که از حامیان پر و پا قرص روحانی محسوب می‌شود، همین دو روز قبل بود که به عدم کارآیی دولت در رفع بیکاری و رکود اذعان کرده بود. این در حالی است که وی قبل‌تر نیز عملکرد اقتصادی دولت را مورد انتقاد شدید قرار داده بود: «دولت در زمینه مسائلی که مردم متوجه آن بشوند و با گوشت، پوست و استخوان خود آن را لمس کنند همچون کاهش رکود یا بیکاری عملا کاری نکرد و در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی که موجب رونق در کشور شود نیز موفق نبود. روحانی در حالی دائما از اقتصاد صحبت می‌کند که خیلی کارنامه موفقی در این حوزه نداشته است.»

محمدرضا تاجیک مشاور رئیس دولت اصلاحات نیز با انتقاد از عملکرد دولت یازدهم گفته بود: «تنها شانس آقای روحانی در انتخابات آتی فقدان آلترناتیو است. آقای روحانی نه اینکه آلترناتیو برتر جامعه باشد و نه اینکه تنها بازیگر مقبول کشور در عرصه سیاست باشد اما چون بازیگر دیگری نیست، با کارت دیگری نمی‌شود بازی کرد. فرض من این است که در شرایط عادی همین اتفاق خواهد افتاد، البته نه به علت اینکه دولت کنونی دولت موفقی در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بوده است» ابراهیم اصغرزاده، اصلاح‌طلب دیگری است که عملکرد دولت را مورد انتقاد قرار داده: «آقای روحانی باید متوجه باشد درباره دولت ایشان تصویری از یک دولت فشل، ضعیف و امامزاده‌ای که اصلا معجزه نمی‌کند در ذهن مردم دارد شکل می‌گیرد.»

مسعود پزشکیان هم همین چند روز قبل بود که از عملکرد دولت انتقاد کرد: «مردم و حزب می‌توانند مشتری روحانی باشند که از او شاکی هستند؛ آن کسی که به من رأی داده، مشتری من است و از من انتظار دارد، بنابراین اگر بعد از رأی دادن به او توجه نکنم و دنبال کار و زندگی‌ام بروم آنها مجدد از من حمایت نخواهند کرد. روحانی کار ساده‌ای پیش‌رو ندارد، چرا که از یک سمت مشکلات متعددی را به پای این دولت نوشته‌اند و از سوی دیگر مشکلات داخلی در بین حامیانش دارد که این نکات می‌تواند نقاط ضعفی برای او باشد.»

همچنین چندی قبل محمود صادقی عضو فراکسیون امید در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود: «در حوزه معیشتی با اینکه دولت درصدد تثبیت وضع اقتصادی بوده اما مردم در رنج و فشار هستند. این مطلب قبلا نیز عنوان شده که رقیب اصلی آقای روحانی‌ عملکرد وی است. به‌ويژه در حوزه‌های معیشتی، اقتصادی و سیاست داخلی دولت باید تحرکات بیشتری داشته باشد... در حوزه اقتصادی نیز نیازمند تحرک در خروج از رکود هستیم. از این جهت دولت باید برای آماده شدن در انتخابات پیش رو عملکرد موثرتری داشته باشد.»

این در حالی است که مهدی آیتی نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم نیز در مصاحبه با روزنامه بهار می‌گوید: «به نظر می‌رسد که مردم چون در چهار سال گذشته به لحاظ اقتصادی و معیشتی موفقیتی را در دولت ندیدند، مقداری دلسرد و مأیوس شدند. متأسفانه روحانی نتوانست در این چهار سال در بخش اقتصادی، رفاه عمومی و آزادی‌های سیاسی برای مردم قدم مؤثری بردارد. امروز نارضایتی عمومی در بخش اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در ایران زیاد است. هفتاد درصد کارخانجات و تولید ایران تعطیل شده و هر روز عده‌ای از کارگران که ماه‌ها می‌شود حقوق نگرفتند جلوی مجلس و وزارت کشور صف‌کشی دارند، شعار می‌دهند و اجتماعاتی را برگزار می‌کنند.»

همین مسئله است که موجب می شود، دولتی ها و اصلاح طلبان نسبت به انتخابات پیش رو نگران باشند. به طوری که حدود یک ماه ونیم قبل روزنامه شرق در توصیف اوضاع دولت نوشت: «دولت روحانی که مدافع وضع موجود است و باید پاسخ‌گوی مطالبات محقق‌نشده باشد، ترجیح می‌دهد فضای انتخاباتی به تعلیق دچار شود یا به‌ تعویق بیفتد... هرچه فضای انتخاباتی در جامعه کشدار باشد، منتقدان، دولت را بیشتر مورد پرسش و هجمه قرار می‌دهند و به‌این‌ترتیب زمینه‌های مجادله و مخاصمه گسترش می‌یابد. از‌این‌رو دولت روحانی از تعلیق و تعویق فضای انتخاباتی استقبال می‌کند، اصلاح‌طلبان نیز با هوشمندی از این استراتژی نانوشته و ناخواسته تبعیت می‌کنند.»

همه آنچه بیان شد، بخشی از انتقادهای چهره‌های اصلاح‌طلب به حسن روحانی بود. آن‌ها در حالی به واقعیت‌های دولت اذعان دارند، که از طرفی هم از دولت حمایت می‌کنند و برای ماندن در قدرت حسن روحانی را مورد حمایت قرار می‌دهند.






آخرین اخبار آخرین اخبار