Navigation Navigation

محتوا محتوا

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست خواستار شد

بهره برداری از معادن با رعایت ضوابط زیست محیطی صورت گیرد


ظهرابی گفت: ممکن است بنا به شرایطی در یک نقطه خاصی از استان از بهره برداری از یک معدن بگذریم. شاید این اتفاق در مقیاس کوچک در رشد و توسعه منطقه تاثیر گذار باشد اما وقتی به صورت کلان نگاه می‌کنیم می‌بینیم که مجموعه این اتفاقات باعث نجات یک گونه می شود.

به گزارش یزدامروز، حمید ظهرابی پیش از ظهر امروز در آئین تکریم و معارفه مدیران کل سابق و جدید حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: یزد استان بسیار مهمی از نظر تنوع زیستی بوده چرا که موقعیت جغرافیایی آن به نحوی است که در برخورد با چند نوع اکوسیستم شکل گرفته است. همچنین از آنجا که تراکم جمعیت به واسطه شرایط خاص اقلیمی در این منطقه کم بوده بخش عمده‌ای از باقیمانده تنوع زیستی کشور را می توانید در این استان ببینید.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: زمانی مهم ‌ترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی استان یزد بود هر چند اکنون با چالش‌های در این زمینه مواجه است.
وی با اشاره به بحران کم آبی در استان یزد بیان داشت: عامل محدود کننده در استان یزد آب است، مشکلی در بحث سرزمین نداریم اما آب به عنوان عامل محدود کننده باید محور اصلی در برنامه ریزی های ما باشد. با این وجود طبق بررسی هایی که ما انجام دادیم به این رسیدیم که تا به امروز آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.
ظهرابی عنوان کرد: محیط زیست و توسعه در تقابل با یکدیگر قرار ندارند بلکه محیط زیست بخشی از توسعه است. هرچقدر بخواهیم بخش صنعت را رشد بدهیم تا زمانی که محیط زیست را رشد نداده باشیم نمی‌توانیم به توسعه فکر کنیم. همچنین همانطور که رشد بخش های مختلف نمی‌تواند بیانگر توسعه باشد نباید صرفاً به محیط زیست و حفظ و حراست از آن فکر کنیم چرا که یکی از جدی ترین عوامل تخریب محیط زیست فقر، بیکاری و نبود رشد و توسعه در بخش های اقتصادی است.
این مقام مسئول اظهار کرد: متاسفانه خشکسالی در کنار خشکی طبیعی یزد فشار بر محیط زیست را مضاعف کرده و لذا برنامه ریزی برای مدیریت و عبور از این بحران ضروری بوده تا بتوانیم نیازهایی از قبیل آب، امنیت و علوفه برای حیات وحش را تامین کنیم.
وی با اشاره به کاستی های زیست محیطی اذعان داشت: وقتی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که جمعیت یوزپلنگ در استان در کنار همه اتفاق های خوبی که افتاده شرایط خوبی ندارد. اتفاقی که در کاهش جمعیت این گونه در استان افتاده یک مقدار زیادی ناشی از عملکرد ما بوده چرا که تاثیر فعالیت های انسانی خیلی جدی و اثرگذار است.
این مقام مسئول تصریح کرد: باید در بهره برداری از معادن تلاش کنیم ضوابط زیست محیطی را حتما رعایت کنیم. ممکن است بنا به شرایطی در یک نقطه خاصی از استان از بهره برداری از یک معدن بگذریم. شاید این اتفاق در مقیاس کوچک در رشد و توسعه منطقه تاثیر گذار باشد اما وقتی به صورت کلان نگاه می‌کنیم می‌بینیم که مجموعه این اتفاقات باعث نجات یک گونه می شود.
وی با اشاره به شکل گیری قرق های اختصاصی در استان یزد گفت: جلب مشارکت مردم در استان یزد برای حفاظت از تنوع زیستی اعتبار خیلی بزرگی بود که راه را برای مشارکت مردم سراسر کشور در حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع محیط زیست باز کرد.
گفتنی است پیش از ظهر امروز طی مراسمی نیره پور ملایی رسما به سمت مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد منصوب شد.
انتهای پیام/
 






آخرین اخبار آخرین اخبار