Navigation Navigation

محتوا محتوا

نبود زیرساخت‌های اسکان بیماران در قطب‌درمان جنوب‌کشور؛

بیماران: مکانی برای اسکان وجود ندارد/ شهردار یزد: استان‎های مختلف برای اسکان بیماران خود در یزد مهمانسرا بسازند


با وجود بدل شدند استان یزد به قطب درمان بیماران در جنوب کشور هنوز هیچ اقدامی برای فراهم کردن زیرساخت های اسکان بیماران در یزد صورت نگرفته و بیماران در این حوزه با مشکلات بسیار جدی مواجه هستند.

به گزارش یزدامروز به نقل از یزدبانو؛ از چند سال پیش تبدیل‌شدن یزد به قطب سلامت کشور به نقل مجلس مسئولان و محافل خبری استان تبدیل‌شده است. آنچه کمتر موردتوجه قرارگرفته و به آن پرداخته‌شده، آثار فرهنگی و اجتماعی این روند بر یزد است.

در یزد بیمارستان افشار که یک مرکز بین‌المللی قلب است، بیمارستان سوانح سوختگی با بهترین امکانات، مرکز ناباروری یزد که آوازه آن پیچیده است، مرکز تحقیقات دیابت یزد با بهترین امکانات و خدمات، بیمارستان مادر که درزمینهٔ تخصصی زنان و زایمان فعالیت می‌کند و چند بیمارستان دیگر خدمات خوبی را ارائه می‌دهند.

حال بااین‌وجود استان یزد با خیل مراجعه‌کننده از استان‌های مختلف کشور، زیرساخت‌های لازم را ندارد و همین موضوع سبب شده است مشکلات فراوانی برای یزدی‌ها و مسافرینی که به این استان سفر می‌کنند به وجود بیاید.

یکی از معضلات اساسی که بسیاری از مسافرینی که خود را برای گرفتن خدمات درمانی به یزد رسانده‌اند وجود دارند نبود امکانات اسکان در یزد است به‌صورتی که بسیاری از مسافرین از پیدا کردن محلی برای اقامت موقت خود عاجز مانده و سرگردان می‌شوند.

در همین رابطه بانوی بندرعباسی که برای درمان به یزد آمده است می‌گوید: چندین بار برای درمان به یزد آمده‌ایم اما در موضوع پیدا کردن محل مناسب اسکان مشکل پیدا کردیم. سوییت‌های یزد امکانات مناسبی ندارند؛ برای یک سوئیت زیرزمینی و فاقد امکانات رفاهی و بهداشتی باید مبالغ گزافی پرداخت کنیم آن‌هم اگر شانس آورده و بتوانیم جایی را پیدا کنیم.

 

یکی دیگر از مسافرینی که از استان بوشهر جهت درمان به یزد آمده بود در خصوص مشکلات اسکان در یزد گفت: در سوئیتی که هزینه آن شبی 60 هزار تومان بود ساکن شدیم اما امکانات آن‌چنانی ندارد؛ در این گرمای یزد تنها سیستم خنک‌کننده آن‌یک پنکه سقفی است که جوابگو نیست. از این استان صنعتی که وجهه خوبی در نزد مردم دیگر استان‌ها دارد بعید است که درگیر چنین مشکلات پیش‌پاافتاده‌ای باشد.

وی تأکید کرد: امکانات راضی‌کننده نیست اما مجبوریم چه بخواهیم چه نخواهیم در این‌گونه مکان‌ها ساکن شویم. اگر پول بیشتری داشتیم مسلماً هتل می‌گرفتیم اما به خاطر مشکلات مالی مجبوریم با همین سوئیت های نه‌چندان مناسب سر کنیم.

 

 

زوج یاسوجی نیز با اشاره به اینکه هم‌وطنانمان از آبادان، بوشهر، بندرعباس و دیگر استان‌ها برای درمان به یزد می‌آیند و سختی‌های راه را تحمل می‌کنند، گفتند: بنا به فرموده مقام معظم رهبری کاش مسئولان تدبیری بیندیشند تا بیماران تنها دغدغه درمان داشته باشند نه دیگر مسائل اما متأسفانه مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد و باعث شده مردم رنج زیادی را تحمل کنند.

آن ها ادامه دادند: مردم مشکلات زیادی دارند و ممکن است از خیلی از نیازهای خود را نادیده بگیرند اما موضوع بهداشت و درمان قابل‌اغماض نیست و مردم مجبورند برای بازگشت سلامتی خود هزینه زیادی کنند اما متأسفانه در خصوص مشکلات اسکان مشکلات فراوانی در استان یزد وجود دارد و بر گرفتاری بیماران افزوده است. ورود این حجم از بیمار به استان یزد به‌هیچ‌وجه با زیرساخت‌های این استان ‌همخوانی ندارد و همه مسئولین باید فکری اساسی برای حل این مشکل بردارند.

برای پیگیری این موضوع و اطلاع برنامه‌های شهرداری برای حل این مشکلات به سراغ شهردار یزد رفتیم.

شهردار یزد در خصوص شرایط نامطلوب اسکان مسافرانی که برای درمان به یزد سفر می‌کنند اظهار کرد: شهروندان چند استان جنوبی مانند بندرعباس و زاهدان بیشتر از سایر دیگر مناطق برای درمان به یزد سفر می‌کنند که این رویداد طی جلساتی با شهردار بندرعباس و شورای شهر یکی از شهرهای جنوبی کشور پیشنهاد شد تا زمینی در یزد به آن‌ها واگذار شود تا برای ساخت مهمانسرا و محل اقامت برای افرادی که برای درمان از آن شهر به یزد سفر می‌کنند اقدام کنند.

محمدرضا عظیمی زاده افزود: در حال حاضر این پیشنهاد بهترین راه‌حل برای ساماندهی مسافران است اما تاکنون مکان‌یابی برای این پیشنهاد صورت نگرفته است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر بسیاری از اقامت‌ها به‌صورت غیرقانونی و غیررسمی صورت می‌گیرد تصریح کرد: با توجه به هزینه زیاد اقامت در هتل‌ها و یا بعضاً تکمیل ظرفیت آن‌ها،  مسافران را به سمت اقامت‌های غیررسمی سوق می‌دهد. شهرداری برخی شهرها چون بندرعباس و زاهدان آمادگی خود را جهت ساخت اقامتگاه در یزد اعلام کرده‌اند؛ اما سازوکار اجرایی این موضوع باید طی جلساتی هماهنگ شود که در آینده این موضوع پیگیری و اجرا می‌شود.

عظیمی زاده افزود: این طرح موضوعی هم نیست که شورای شهر یا شهرداری یزد به‌تنهایی بتواند این کار را انجام دهد و نیازمند یاری خیرین یزد و مناطق جنوب کشور است که برای تسهیل و راحتی مراحل درمان‌ همشهریان خود قدم پیش بگذراند.

کارشناس حوزه سلامت و درمان استان نیز با اشاره به مشکلات زیرساختی اسکان بیماران دیگر استان‌ها در یزد گفت: دلیل عمده مهاجرت به یزد برای درمان مربوط به بیماری‌های نازایی و جراحی قلب است اما در مدت اخیر درمان دیابت هم به‌عنوان ‌یکی از دلایل حضور شهروندان سایر مناطق به یزد بدل شده است.

 مدیر مرکز تحقیقات دیابت استان یزد افزود: درگذشته بیشتر افرادی که در یزد تحت درمان دیابت قرار می‌گرفتند بومی بودند اما از ابتدای سال جاری میزان مراجعه افراد غیربومی به یزد برای درمان دیابت بیشتر شده است. وجود پزشکان فوق تخصصی و حاذق و ارائه خدمات مطلوب درمانی در یزد باعث افزایش روزافزون مهاجرت بیماران مناطق جنوب کشور به این شهر شده است.

وی در پایان گفت: هنوز مرکز دیابت در خصوص اسکان بیماران غیربومی و مهاجر اقدامی انجام نداده است و اما در پیگیری‌های انجام‌شده سعی شده که با موافقت وزارت بهداشت و درمان مرکز دیابت یزد به‌عنوان مرکز توریستی درمانی دیابت معرفی شود که به‌تبع آن مباحث هتلینگ و اقامت هم مطرح می‌شود.

انتهای پیام/

 






آخرین اخبار آخرین اخبار