Navigation Navigation

محتوا محتوا

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد:

تغذیه قنوات استان یزد از تالاب گاوخونی را نمی‌توان تایید یا رد کرد


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزدگفت:از گذشته های دور گفته می‌شود که در داخل باتلاق گاوخونی یکسری چاله‌ها و تونل‌هایی وجود دارد که به منابع آب‌های زیر زمینی استان یزد وصل است ولی شواهدی از این ادعا نداریم.

به گزارش یزدامروز؛ محمدمهدی جوادیان زاده در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به منشاً تامین آب قنات‌های استان یزد اظهار داشت: قنات‌های استان یزد حوضه آبریز  جداگانه ای از زاینده رود و تالاب گاوخونی دارند اما از گذشته های دور گفته می‌شود که در داخل باتلاق گاوخونی یکسری چاله‌ها و تونل‌هایی وجود دارد که به منابع آب‌های زیر زمینی استان یزد وصل است ولی شواهدی از این ادعا نداریم و به طور کلی نمی توانیم این موضوع را رد و یا تایید کرد.

وی با اشاره به حجم بالای بارندگی‌ها در کوهرنگ گفت: با توجه به آوردی که بارندگی‌های اخیر به رودخانه کوهرنگ واردکرده و همچنین وضعیت مناسب سد کوهرنگ، امیدواریم امسال در تامین آب کشاورزان و آب شرب منطقه مشکل خاصی به وجود نیاید.

جوادیان‌زاده در خصوص سهمیه استان یزد از آب انتقالی گفت: سهمیه آب استان یزد نسبت به سال گذشته از 53 میلیون متر مکعب به 63 میلیون مترمکعب افزایش داشته است اما سهمیه اصلی استان 66 میلیون مترمکعب بوده که امیدواریم امسال با توجه به بارندگی های اخیر میزان آب انتقالی به استان یزد به رقم 66 میلیون متر مکعب بازگردد.

وی تصریح کرد: در فصول مختلف سال ترکیب آب شرب استان متفاوت است اما به طور میانگین 50 درصد از آب شرب استان یزد از آب انتقالی و 50 درصد ازآب‌های زیر زمینی خود استان تامین می‌شود.

بودجه ناچیز خط انتقال آب بهشت آباد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان این که در بودجه سال 98 برای خط دوم انتقال آب از بهشت آباد ردیف بودجه وجود دارد، افزود: هر چند بودجه در نظر گرفته شده برای خط دوم انتقال آب از بهشت آباد اندک است اما در بودجه سالیانه کشور دارای ردیف بودجه پایدار است و بحث بوده است که چنانچه محل خط انتقال آب از بهشت آباد به خرسان تغییر کند باید در قانون بودجه کشور نیز این تغییر اعمال شود.

تونل کوهرنگ سه به دلایل فنی در مدار قرار ندارد

جوادیان‌زاده در خصوص استفاده از ظرفیت تونل‌های کوهرنگ برای منحرف کردن سیلاب ها گفت: تونل‌های کوهرنگ بالا دست کارون قرار دارند و به زاینده رود وصل می شوند و باید توجه کرد به این که تونل‌های 1 و2 کوهرنگ دارای ظرفیت آب‌دهی محدودی هستند  و در حال حاضر نیز با بالاترین ظرفیت خود به سمت زاینده رود آب‌دهی دارند.

وی افزود: هرچند ساخت تونل کوهرنگ سه به اتمام رسیده است اما هنوز سد آن تکمیل نشده و در اوایل کار است و پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته است از این‌رو امکان انتقال آب به حوضه زاینده رود را ندارد. این در حالی است که اگر کوهرنگ سه در مدار قرار گیرد به منابع آبی زاینده رود خیلی کمک خواهد کرد و وضعیت سد را پایدار می کند.

انتهای پیام/ق

 






آخرین اخبار آخرین اخبار