Navigation Navigation

محتوا محتوا

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

حقوقدان ها متوجه بی ارزش بودن نامه جان کری می شوند


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که حقوق را بدانند، متوجه می شوند که این نامه هیچگونه ارزشی نخواهد داشت.

به گزارش یزدامروز؛ محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مرصاد، با اشاره به اقدامات ضد ایرانی جدید آمریکا اظهار داشت: قانون جدیدی که کنگره آمریکا آن را تصویب و رئیس جمهور این کشور نیز آن را امضا کرد دارای یک بخش معنوی و یک بخش مادی است. بخش معنوی آن این است که تصویب این قانون توهین به ملت ایران محسوب می شود.

وی افزود: به هیچ وجه قابل قبول نیست که مردم ما که دارای سابقه دیرینه تمدنی هستند، امروز یک قانونی بر علیه آن ها وضع شود و اعلام کنند که کسانی که به ایران سفر می کنند، دیگر قانون لغو روادید شامل آن ها نمی شود. همچنین ساکنان کشورهایی که نیاز به روادید برای ورود به آمریکا نداشتند، امروز دیگر نتوانند به ایران سفر کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این توهین بزرگی به ملت ایران است و آنچه که شایسته خود آمریکایی هاست به ملت ایران نسبت می دهند. لازم است که در این حوزه برخوردهایی جدی صورت بگیرد.

وی در خصوص ابعاد مادی اقدام اخیر آمریکا علیه ایران گفت: بخش مادی آن مربوط به گردشگری می شود که می تواند تاثیر گذار باشد به طوری که گردشگران هم ممکن است دیگر نتوانند به ایران سفر کنند. همچنین برای خود ایرانیان ساکن آمریکا نیز مشکلاتی پیش می آید.

 

آمریکا ناقض بین المللی قوانین

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه این اقدام نقض برجام است، گفت: نبایستی که مواردی که به عنوان تحریم علیه ایران محسوب می شود، اجرا شوند ولی آمریکایی ها برجام را نقض کردند و به عنوان ناقض قوانین در سطح بین المللی مطرح هستند.

وی به نامه وزیر امور خارجه آمریکا به جواد ظریف گفت: در خصوص نامه جان کری که گفته است، این قانون اجرا نمی شود، باید گفت که این نامه هیچ ارزش حقوقی ندارد زیرا قانون ویژگی ماندگاری دارد. حتی اگر دولت فعلی این قوانین را اجرا نکند دولت بعدی آن را اجرا خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مجددا با کمال وقاحت اعلام کرد که ما تحریم ها را ادامه می دهیم و ایران پشتیبان تروریست ها است.  این نیز اقدامی علیه برجام است.

وی گفت: آمریکایی ها آنچه که مربوط به خودشان است را به ایران نسبت می دهند. ما می دانیم که خود آمریکایی ها تروریست پرور هستند و اگر پایشان را از کشورهای مختلف بیرون بکشند خبری از ترور و تروریست نیست.

 

مقابل نامه جان کری ساده اندیشی نشود

جوکار بر لزوم واکنش مسئولان وزارت خارجه در مقابل اقدامات اخیر آمریکا تاکید کرد و گفت: لازم است که دستگاه دیپلماسی ما به طور جدی برخورد کند و به هیچ عنوان ساده اندیشی نکنیم زیرا این ها در آینده برای ما مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد. لازمه این عمل این است که دیپلماسی فعال با کشورهای اروپایی داشته باشیم.

وی افزود: من فکر می کنم که آمریکایی ها از این وحشت داشتند که کشورهای اروپایی در سرمایه گذاری در ایران جلو بیفتند و به همین دلیل بود که این قانون را وضع کردند.

وی در پاسخ به این سوال که موضع گیری عباس عراقچی در خصوص اینکه نامه جان کری کافی بوده است، چگونه ارزیابی می کند، گفت: کسانی که حقوق را بدانند، متوجه می شوند که این نامه هیچگونه ارزشی نخواهد داشت.

جوکار تاکید کرد: اگر دولت آمریکا راست می گوید قانون را لغو کند و این در اختیارات ریاست جمهوری آمریکا هست. چرا و به چه علتی این قانون امضا و برای اجرا ابلاغ شد. نامه کری یک نامه شخصی است و شاید از نظر قوانین آمریکا نیز این اقدام خلاف باشد.

 

نامه مجلس به شورای امنیت ملی

وی اضافه کرد: آنچه که برای ما مسلم است این است که ما نباید اظهار نظرهای غیر کارشناسی داشته باشیم.

وی در پایان گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه ای که روز دوشنبه با حضور مسئولانی از وزارت امور خارجه برگزار شد تصویب کرد که نامه ای را تنظیم کرده و به شورای امنیت ملی ارسال کند و نقض برجام را گوشزد کند.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار