Navigation Navigation

محتوا محتوا

مدرس سواد رسانه در یزد:

دروغ‌های شاخدار را به راحتی قورت ندهیم/ویروس اظهارنظرها از کرونا کشنده تر است


حمید سعیدی گفت: واقعا اگر سواد رسانه در همین حد فهم شود که از هر جایگاهی درباره هرچیزی نباید اظهار نظر کرد، بسیاری از تشویش هایی که از طریق شبکه های اجتماعی به مردم تزریق می شود کم می شود.

به گزارش یزدامروز، حمید سعیدی مدرس سواد رسانه در یزد اظهار کرد: تقریبا ده روزی است که کروناویروس به عنوان یک بیماری همه گیر و ناشناخته وارد کشورمان شده است و تقریبا همه تمرکز مردم، مسئولان و رسانه های جمعی و گروهی را به خود معطوف کرده است، موضوعی که این روزها سخت می شود از کنارش گذشت!

***رسانه ها نوع برخورد مردم با کرونا را از پیش تعیین می کنند

سعیدی افزود: علیرغم اینکه متخصصین دائما اعلام می کنند خطر این بیماری نسبت به بیماری های مشابه کمتر است اما همانطور که گفتم مردم سخت می توانند از کنار این موضوع بگذرد چون رسانه ها نوع برخورد با این بیماری را نه تنها در کشور ما بلکه در دنیا از پیش تعیین کرده اند.

وی ادامه داد: اما گذشته از همه باید ها و نباید ها در خصوص بیماری کرونا، آنچه بیشتر از همه در مدیریت بحران و بازگشت آرامش به جامعه می تواند کمک کند بی شک نقش رسانه ها در مواجهه با این امر است و مطمئنا وقتی از رسانه صحبت می کنیم صرفا منظورمان شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای و یا حتی شبکه های اجتماعی به شکل جمعی نیست بلکه همه افرادی که به نوعی از طریق شبکه های اجتماعی با مخاطبانشان در ارتباط هستند امروز رسانه محسوب می شوند.

***گاهی اظهارنظرنکردن خودش بهترین اظهارنظر است

این فعال حوزه خبر و رسانه گفت: مثلا بنده وقتی در یک شبکه اجتماعی فعال هستم و می توانم بر مخاطبان یا فالوورهایم اثرگذار باشم، ولو این مخاطبان کم و به اندازه تعداد افراد درجه یک خانواده، باید مراقبت کنم در مواجهه با موضوعات حساسی چون ویروس کرونا هر اظهارنظری نکنم یا اصلا اظهارنظر نکنم چون گاهی اظهارنظرنکردن خودش بهترین اظهارنظر است.

سعیدی تصریح کرد: روی صحبتم به دو دسته از افراد است یکی عمومی افرادی که برای دریافت اطلاع از کرونا دائما در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها در حال هرزگردی هستند و گویا همیشه منظر اخبار تاسفباری هستند تا شگفت زده شوند!!! که به عزیزان توصیه می کنم آنچه در فضای کنونی و بی قانون مجازی می بینند و می خوانند تا به یقین و اطمینان نرسیدند باور نکنند.

***نتیجه اظهارنظرهایمان در شبکه های اجتماعی اول گریبان گیر خانواده‌هایمان می شود

وی با بیان اینکه خوشبختانه شفافیت اطلاع رسانی در خصوص کرونا ویروس در رسانه ملی و خبرگزاری های رسمی دائما در حال بروزرسانی است تاکید کرد: نیازی نیست برای دریافت اطلاعات دائما از این پیچ به آن پیج برویم و سنگ بنای صدق اخبار ان ها را تعداد اعضای دنبال کننده آن ها بگذاریم!

این مدرس سواد رسانه ابراز کرد: توصیه دوم این است در بازنشر هر خبری تامل کنند و تا از صحت و درستی آن مطلب مطمئن نشدند برای دیگران به ویژه دوستان و نزدیکانشان ارسال نکنند چراکه اضطراب ناشی از آن اول گریبان خانواده خودشان را خواهد گرفت.

***توصیه به کسانی که در علاقه مند به اظهار نظر هستند!

وی اذعان کرد: گویا این روزها ویروس اظهارنظر در بین کاربران فضای مجازی خیلی خطرناک تر از ویروس کرونا اپیدمی شده و گاهی مشاهده می شود هر کسی از بی سواد، کم سواد و باسواد در مورد هر چیزی اظهار نظر می کنند و گویا اگر مثلا در فلان زمان در خصوص فلان موضوع نطق نکنند مخاطبانشان به شعورشان شک می کنند!

سعیدی افزود: واقعا چه لزومی دارد بنده ولو با یک تحصیلات بالا در همه مسائل اظهارنظر تخصصی یا فنی کنم؟ در مواجهه با ویروس کرونا امروز به وفور به این موارد برمی خوریم.

وی افزود: گاهی نقد و تحلیل فنی که بر پایه دانش و با گفتمان درست  و صحیح باشد آن هم از طرف متخصصین ان حوزه خوب است اما اینکه مثلا یکی با تحصیلات در حوزه رسانه و علوم ارتباطات بطور خیلی ناشیانه و مأیوس کننده درباره چالش های اقتصادی تعطیلی یک هفته ای برخی صنوف بخاطر شیوع ویروس کرونا اظهارنظر می‌کند آن هم درست در اوج بحران فکری و روحی که جامعه نیازمند آرامش است و رسالت رسانه در آرام سازی جامعه بیشتر دیده می شود تا اطلاع رسانی، واقعا جای سوال دارد!

***فهم سواد رسانه در یک جمله!

این فعال رسانه گفت: واقعا اگر سواد رسانه در همین حد فهم شود که از هر جایگاهی درباره هرچیزی نباید اظهار نظر کرد، بسیاری از تشویش هایی که از طریق شبکه های اجتماعی به مردم تزریق می شود کم می شود.

سعیدی در پایان تاکید کرد: این موضوع را هم فراموش نکنیم که وظیفه رسانه اطلاع رسانه ای صرف نیست و همانگونه که دشمن در خط خبری و جنگ رسانه ای خود با عملیات های روانی تمام عیار به میدان آمده است باید جایگاه خود را بشناسد و با چینش خط پدافندی درست در مقابله حربه های رسانه ای ایستادگی کنیم، غیر از این، اگر در جبهه دشمن علیه خودی نجنگیم، قطعا در جهت ضربه زدن به خودی به دشمن کمک کرده ایم.

انتهای پیام/س*






آخرین اخبار آخرین اخبار