Navigation Navigation

محتوا محتوا

خوب و بد استفاده از انواع ظروف از نگاه متخصص تغدیه؛

دو حسن طبخ غذا در ظروف مسی


مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: بعضی اوقات موادی از ظروف به ماده غذایی منتقل می شود که ممکن است برای مصرف کننده مضر باشد.

به گزارش یزدامروز، مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در مصاحبه با یزد رسا گفت: طبیعتاً سلامت غذایی که مصرف می کنیم به ظروف و تجهیزاتی که در تهیه و فرآوری آن غذا استفاده می شود، بستگی دارد. دلیل هم این است که بعضی اوقات موادی از ظروف به ماده غذایی منتقل می شود که در برخی از موارد ممکن است اضافه شدن این مواد در حدی باشد که برای مصرف کننده مضر باشد. به همین دلیل در طول تاریخ بشر به دنبال این بوده که از وسائل و تجهیزاتی استفاده کند که در این خصوص مشکل کمتری ایجاد کند.

حسن مظفری خسروی بیان داشت: البته در اینجا بهره وری هم مهم است. در گذشته ظروف سنگی استفاده می شد که ظروف خوبی بودند اما برای طبخ غذا انرژی زیادی نیاز بود لذا بشر به سمت استفاده از وسایل دیگر مثل ظروف مسی رفت. چون مس رسانای بسیار خوبی است، طبیعتاً به سرعت حرارت را به مواد غذایی منتقل می کند و مواد غذایی با سرعت بیشتر و مدت زمان کمتری پخته می شوند. این کار دو حسن دارد، اولاً انرژی کمتری مصرف می شود و ثانیاً مواد غذایی را وقتی با سرعت بیشتر فرآوری کنیم و کمتر در معرض دما قرار دهیم کیفیت آن ها بهتر حفظ می شود.

وی بیان داشت: طبخ غذا در ظروف مسی مشکلی ندارد ولی نگه داری در این ظروف بسته به ماده غذایی ممکن است اشتباه باشد. در گذشته ظروف مسی را قلع اندود می کردند تا مواد غذایی مستقیماً با مس در ارتباط نباشند، چون مس ممکن است آزاد شود و به ماده غذایی ما وارد شود. این اثر به ویژه در مواد غذایی که واکنش اسیدی دارد یا در ظروف مسی که قلع اندود نباشد بیشتر اتفاق می افتد. هر چند مس یکی از عناصری است که برای بدن مفید است اما مقدار زیاد آن مثل هر ماده مغزی دیگر ممکن است مسمومیت زا باشد.

مظفری تاکید کرد: در نتیجه ی مجموعه این عوامل  به تدریج بشر به سمت تولید یک سری ظروفی رفت که سلامت بیشتری داشته باشد. ظروفی که اکنون وجود دارد بیشترین کیفیت ممکن ماده غذایی را حفظ کرده و کمترین ضرر و زیان را وارد می کند.

انتهای پیام/س*
 






آخرین اخبار آخرین اخبار