Navigation Navigation

محتوا محتوا

معاون درمان علوم پزشکی یزد عنوان کرد

رضایتمندی مردم از خدمات،خط قرمز معاونت درمان علوم پزشکی یزد/ پرداخت کارانه پرستاران از پزشکان سبقت گرفت


شادکام رضایتمندی مردم از خدمات را اولویت معاونت درمان علوم پزشکی یزد دانست و اظهار داشت: به نظر می‌رسد در حال حاضر این مسئله در بین مردم کمرنگ است و به همین دلیل از رسانه‌ها می‌خواهیم که گوش و زبان مردم باشند و به‌عنوان یک پل ارتباطی کوچک‌ترین مسائل و گلایه‌مندی مردم را به ما منتقل کنند.

به گزارش یزدامروز؛ اولین نشست معاون جدید درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد ظهر امروز در محل معاونت درمان این دانشگاه برگزار شد.

محمود نوری شادکام بابیان این مطلب که هدف از برگزاری این نشست سروکار داشتن همه مردم با حوزه درمان گفت: افراد جامعه معمولادر سال به‌نوعی با حوزه درمان و سلامت ارتباط دارند و این مطلب نشان‌دهنده اهمیت این حوزه در جامعه است.

رضایتمندی مردم از خدمات خط قرمز معاونت درمان علوم پزشکی یزد

شادکام افزود: برای معاونت درمان مهم این است که افراد زمانی که برای درمان به مراکز بیمارستانی و کلینیکی مراجعه می‌کنند کرامت انسانی آنان حفظ شود و بهترین مسیر درمانی برای آنان در نظر گرفته شود چراکه بیمار با یک نیاز و دغدغه به ما مراجعه می‌کند و از همین رو به کارکنان خود نیز توصیه کردیم تمامی اقدامات نظیر اصلاح فرایند یا خدمات را برای دستیابی به این امر خطیر انجام دهند.

وی رضایتمندی مردم از خدمات را اولویت معاونت درمان علوم پزشکی یزد دانست و اظهار داشت: به نظر می‌رسد در حال حاضر این مسئله در بین مردم کمرنگ است و به همین دلیل از رسانه‌ها می‌خواهیم که گوش و زبان مردم باشند و به‌عنوان یک پل ارتباطی کوچک‌ترین مسائل و گلایه‌مندی مردم را به ما منتقل کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: رضایت‌مندی مردم جهت‌گیری اصلی و خط قرمز معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی است و شاید یکی از علل نارضایتی مردم به عدم آموزش کارکنان در ارتباط با برخورد با مردم و نحوه گفتگوی با آنان بازگردد والا با حضور کادر مجرب اعم از پزشک، پرستار و کادر پزشکی اطمینان داریم کار درمان به‌درستی در استان انجام می‌شود و مردم از این حیث گلایه‌ای ندارند.

وجود اعتماد بین مردم و کادر پزشکی نقطه قوت بخش سلامت استان

وی وجود اعتماد بین مردم، پزشکان و کادر پزشکی را نقطه قوت بخش سلامت استان اعلام کرد و ابراز داشت: این حس اعتماد به‌اندازه‌ای است که بیماران را از دیگر استان‌های کشور نیز روانه یزد کرده و امروز بین 40 تا 70 درصد مراجعین ما به مراکز درمانی غیر یزدی هستند هرچند ارزان بودن خدمات پزشکی در یزد از دیگر علت‌های مراجعه بیماران شهرستانی به این استان است.

استان یزد در آستانه خودکفائی درزمینهٔ برخورداری از پزشکان متخصص

شادکام یزد را از حیث تخت بیمارستانی و تعداد پزشک متخصص، فوق تخصص، داروساز، پرستار، ماما و تجهیزات پزشکی از استان‌های برخوردار کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 13 بیمارستان دولتی در استان وجود داردکه 5 بیمارستان آموزشی و 8 بیمارستان درمانی هستند البته با احتساب دو بیمارستان خیریه، یک بیمارستان تأمین اجتماعی، یک بیمارستان دانشگاه آزاد و 3 بیمارستان خصوصی مجموع بیمارستان‌های استان به عدد 20 می‌رسد.

معاون درمان علوم پزشکی یزد تعداد پزشکان استان را 2952 نفر اعلام کرد و اظهار داشت: از این تعداد 299 پزشک عمومی،843 متخصص و فوق تخصص،1130 دندان‌پزشک و 680 داروساز هستند و سرانه تعداد پزشک به جمعیت در استان به ازای هر هزارنفر 3 پزشک است.

شادکام تعداد تخت‌های ثابت استان را هم 3329 تخت برشمرد و اذعان داشت: از این تعداد 2664 تخت فعال هستند که 1671 تخت دانشگاهی و 993 تخت مربوط به بخش خصوصی هستند

وی ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی در یزد را 70 درصد بیان کرد و گفت: استان یزد با تأمین یک نفر متخصص پیوند کبد، دو نفر جراح تور اکس و یک نفر جراح عروق درزمینهٔ برخورداری از پزشکان متخصص در استان خودکفا شده و دیگر نیازی نیست تا هم استانی‌های عزیز برای درمان به خارج از کشور یا استان اعزام شوند.

بهره بردای از چندین پروژه در معاونت درمان با حضور مقامات کشوری

معاون درمان علوم پزشکی یزد از وجود 44 پروژه در آستانه افتتاح یا در حال تکمیل توسط این معاونت خبر داد و اظهار داشت: یکی از این پروژه‌ها بخش «ید درمانی» در بیمارستان افشار یزد است که به‌زودی توسط یکی از مقامات کشوری افتتاح خواهد شد همچنین اتاق‌های «ال دی آر» اتاق‌های مخصوص زایمان طبیعی و طرح توسعه اورژانس شهید صدوقی آماده بهره‌برداری هستند.

این مقام مسئول در ادامه به بیان آمارها در خصوص زایمان در استان پرداخت و گفت: میزان زایمان غیرطبیعی در سال 92 از 35 درصد به 18 درصد در سال 96 رسیده و درمجموع زمان اجرای طرح تحول از 57 درصد به 54 رسیده است ضمن اینکه در سال 92 تعداد زایمان‌های طبیعی در بیمارستان‌های دولتی 5279 مورد و زایمان غیرطبیعی 4355 مورد بوده که در سال 96 زایمان طبیعی به 7938 مورد وزایمان غیرطبیعی به 5987 نفر رسیده است.

وی افزود: با توجه به اینکه سیاست‌گذاری در وزارت بهداشت افزایش زایمان‌های طبیعی است اتاق‌های «ال دی آر» احداث‌شده و مادران در صورت زایمان طبیعی با استفاده از دفترچه درمانی می‌توانند به‌صورت رایگان از این اتاق‌های مخصوص بهره‌مند شوند و امیدواریم این اتاق‌ها ریسک سزارین را کاهش دهد.

شادکام در بخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه اجرای هر طرحی دارای نقاط ضعف و قوت است اظهار داشت: طرح تحول سلامت نیز ازاین‌جهت مستثنا نبوده و دارای نقاط قوت و ضعفی است که باید نقاط قوت آن تقویت و نقاط ضعف مرتفع شود.

وی همچنین از افزایش 7 و نیم برابری مراجعه‌کنندگان به اورژانس در طرح تحول سلامت خبر داد و گفت: میزان مراجعات در سال 92 در حدود 197488 نفر بوده که در سال گذشته به یک‌میلیون و 450 هزارنفر رسیده است.

شادکام تصریح کرد: دولت در طرح تحول نظام سلامت به ازای هر بیمار بستری در بیمارستان‌ها یک‌صد و 63 هزار تومان یارانه پرداخت کرده و پرداختی از جیب مردم از 37 درصد به 8.5 درصد رسیده است.

افزایش خدمات در عرصه کیفی و کمی از وظایف معاونت درمان علوم پزشکی یزد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزایش خدمات در عرصه کیفی و کمی را از وظایف معاونت تحت امر خود دانست و گفت: به نظر بنده خدماتی که به مردم ارائه می‌شود باید دارای چند خصوصیت باشد و آن خصائص باید حفظ حرمت بیمار، انجام خدمت در اسرع وقت، ارائه بهترین کیفیت خدمت و هزینه پائین باشد و اگر بتوانیم به 30 درصد این مهم هم‌دست یابیم موفق عمل کردیم.

وی مراجعه بیماران غیر یزدی را به استان دارای محسنات و معایبی دانست و گفت: بالا رفتن امنیت، رونق حمل‌ونقل، هتل‌ها، مهمان‌سراها و فروشگاه‌های شهر از محسنات حضور بیماران شهرستانی در یزد است و محدود شدن دسترسی مردم یزد به خدمات سلامت از معایب آن به شمار می‌رود.

شادکام افزود: متأسفانه تمامی بیماران یزدی و غیر یزدی به مرکز خاتم‌الانبیا مراجعه می‌کنند درحالی‌که ما مراکز دیگری نظیر امام علی (ع)، دیابت، افشار و ... راداریم که حداقل یزدی‌ها به دلیل آشنایی با محل این مراکز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و کمترین میزان معطلی را نسبت به خاتم‌الانبیا داشته باشند و نکته جالب این‌که پزشکانی که در خاتم‌الانبیا ویزیت می‌کنند در آن مراکز هم حضور دارند.

سبقت پرداخت کارانه پرستاران از پزشکان

معاون درمان علوم پزشکی در پاسخ به سؤال خبرنگار یزد آوا؛ مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای پرداخت کارانه پرستاران دارید گفت: از ابتدا منابعی برای تأمین طرح تحول سلامت نظیر 1 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده، یارانه دولت و پرداخت به‌موقع بیمه‌ها به مراکز درمانی در نظر گرفته‌شده بود که متأسفانه محقق نشد بنابراین وزارت بهداشت برای ادامه کار باید یا پرداختی مردم را مجدداً به حالت قبل بازمی‌گرداند یا به‌جای فشار به مردم بر روی بدنه خود و کارکنانش فشار واردمی آورد به همین دلیل بحث کارانه پرستاران و پزشکان با مشکل همراه شد البته بنده در ابتدای حضورم کارانه پرستاران را تا شهریورماه پرداخت کردیم و از این حیث آن‌ها ازنظر دریافت کارانه از پزشکان سه ماه جلو افتادند و امیدواریم در ادامه هم بتوانیم هر چه زودتر مشکلات را حل‌وفصل کنیم.

شادکام در خصوص چرایی وجود تخت‌های غیرفعال و تعداد آن‌ها گفت: در حال حاضر 700 تخت غیرفعال داریم که اگر بخواهیم همه تخت‌هایمان را فعال کنیم نیاز به امکانات، پزشک، پرستار و سایر عوامل داریم بنابراین ما تخت‌های لازم را مهیا کردیم و در صورت نیاز استان یزد ظرفیت استفاده از این تخت‌ها را نیز دارد.

وی در پایان بابیان اینکه اخذ مبلغ توسط پزشکان خارج از چهارچوب قانونی خلاف قانون است اظهار داشت: مجموعه پزشکان استان یزد پاک دست هستند و تعرفه‌های ما در بخش خصوصی و دولتی قابل‌قبول است البته ممکن است مثل هر مجموعه دیگری افرادی باشند که از قانون تمکین نکنند که مردم عزیز می‌توانند در صورت مشاهده چنین مواردی آن را با دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه، با سامانه تلفنی 197 یا سامانه پیامکی 100001690 گزارش دهند و اطمینان داشته باشند در اسرع وقت بررسی می‌شود.

انتهای پیام/ح






آخرین اخبار آخرین اخبار