Navigation Navigation

محتوا محتوا


سفرنامه معاون امور استان های صدا و سیما به حسینیه ایران (قسمت اول)


علی دارابی معاون امور استان های صدا و سیما که امسال در ایام محرم برای تماشای نزدیک عزاداری یزدی ها به حسینیه ایران سفر کرده بود ماحصل سفرش را تحت عنوان «سفرنامه حسینیه ایران» منتشر کرده است.

به گزارش یزدامروز؛ علی دارابی معاون امور استان های صدا و سیما که امسال در ایام محرم برای تماشای نزدیک عزاداری یزدی ها به حسینیه ایران سفر کرده بود ماحصل سفرش را  تحت عنوان «سفرنامه  حسینیه ایران» منتشر کرده است.

امسال توفیق شد که برای عزاداری #تاسوعا و #عاشورا در میان مردم متدین یزد باشم. شرکت کردن در این مراسم منحصربه فرد از آرزوهای قلبی من بود که شب تاسوعا در حسینیه مریم آباد محقق شد. صبح عاشورا نیز در مسجد روضه محمدیه یا حظیره که مزار شهید آیت الله صدوقی و فرزند ایشان است، همراه با نماینده محترم ولی فقیه حضرت آیت الله ناصری حضور داشتیم. عصر عاشورا به شهر تفت رفتم و مراسم #نخل_گردانی را از نزدیک دیدم که با شکوه و مثال زدنی بود.

 شب #شام_غریبان هم در شاهزاده فاضل که برادر تنی امام رضاست حضور داشتم. این مراسم تا پاسی از شب طول کشید. با نظم و ترتیب خاصی دسته‌های عزاداری می‌آمدند و عزاداری‌هایشان را انجام می‌دادند. عزاداری #مردم یزد چند ویژگی دارد؛ اشعار پرمحتوا و دارای مضامین عالی، زمانه و روزگار گذشته و حال را دربرمی‌گیرد، جوانان در کنار بزرگسالان برای مداحی و سینه زنی حضور دارند، حفظ سبک سنتی عزاداری، سینه زنی مثال زدنی، وحدت و همدلی.

حقیقتا ارادت و عشق و دلدادگی به #امام_حسین (ع) خاص شیعیان نیست. ارامنه، ترکمن‌ها، مسیحیان، اهل سنت، زرتشتیان، پیروان ادیان الهی و آئین‌های مذهبی از گذشته و حال به امام حسین عشق می ورزند. #صداوسیما هم در مراسم عزاداری علاوه بر شبکه‌های ملی و برون مرزی و ۷۰ شبکه استانی موفق شدند که بخشی از حماسه و خروش ملت بزرگ #ایران را در ۱۳۷۴ شهرستان و شهر و بخش و روستاهای کشور در اقامه نهضت امام حسین (ع) و عاشورا پوشش و بازتاب دهند.

 شبکه تابان (شبکه استانی یزد) نقش قابل توجهی در بازنمایی برنامه های داشت. تجلیل از ۲۴ خادم فرهنگ عاشورایی به ابتکار صداوسیمای مرکز یزد برگزار شد و با مشارکت سایر نهادها،امام جمعه و مسئولان استانی برگزار شد. این یکی از کارهای خوبی است که نقش مهمی در هماهنگی و همدلی و وحدت هیئات مذهبی در این زمینه داشت و حقیقتا از این جهت #عزاداری در استان یزد بی‌نظیر است. یزد معروف به حسینیه ایران است. این نام را خطیب شهیر حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی، نیم قرن قبل، در سفری که به یزد داشت برای این استان انتخاب کرد. علت آن هم کثرت حسینیه ها در استان یزد و همچنین فراوانی مراسم عزاداری و مراسم مربوط به #اهل_بیت (ع) است.

 در این سفر، توریسم_مذهبی توجهم را جلب کرد. ۱۰۰ توریست از ۲۷ کشور دنیا آمده بودند تا این مراسم را از نزدیک ببینند که از برکات امام حسین (ع) و همت مردم و مسئولان استانی است. توصیه‌ام به همه مردم، مخصوصا جوانان این است که تاسوعا و عاشورای یزد را تجربه کنند که هم بسیار زیبا و هم باشکوه و مثال زدنی هست.

در مراسم تجلیل از خادمان فرهنگ عاشورایی، حمایلی توسط دو تن از سادات و مداحان استان به بنده اهدا شد و همچنین لوح تقدیری از طرف نماینده ولی فقیه آیت الله ناصری و همچنین استاندار یزد، جناب آقای مهندس میرمحمدی اهدا گردید که جا دارد از لطف و محبت آنها تشکر ‌کنم.

ادامه دارد......






آخرین اخبار آخرین اخبار