Navigation Navigation

محتوا محتوا

نقش مردم در حل معضلات اقتصادی کشور؛

سوءمدیریت و بی‌تدبیری دولت در ماه‌های پایانی هم دست از سر مردم برنمی‌دارد


در واقع بی‌تدبیری و بی‌خیالی و سوءمدیریت دولت موجب آزار مردم و تحمیل فشار بر آن‌ها در بازار شب عید شد.

به گزارش یزد امروز، طی سال‌های اخیر مردم با مشکلات معیشتی زیادی مواجه بودند و نوسان قیمت‌ها فشارهای زیادی را بر آن‌ها وارد کرده است. این وضعیت به ویژه در آستانه سال جدید، مشکلات زیادی را بر مردم تحمیل کرد به طوری که در شب عید حتی مردم با کمبود و گرانی کالاهای اساسی بخصوص مایحتاج ضروری مواجه شدند. مسئله‌ای که به وضوح بی‌تدبیری آشکار دولت را نشان می‌دهد و یقینا همکاری مردم و وفور کالاها بود که موجب شد این بی‌تدبیری روشن دولت در نظارت و کنترل میدانی به بحران تبدیل نشود.

در واقع بی‌تدبیری و بی‌خیالی و سوءمدیریت دولت موجب آزار مردم و تحمیل فشار بر آن‌ها در بازار شب عید شد. سوءمدیریتی که مصداق بارز آن بیخیالی دولت تا دقیقه آخر و برگزاری جلسه کنترل بازار در شب عید بود.

حضور مستقیم مردم؛ عامل تعیین‌کننده تنظیم بازار

مهدی رعنایی کارشناس مسائل اقتصادی در همین ارتباط گفت: یکی از مواردی که می‌توانست کمک کند تا کمتر شاهد آشفتگی بازار به ویژه در ایام عید باشیم این بود که اجازه داده می‌شد همانند زمان کرونا مردم به صورت مستقیم وارد شوند و خودشان کار را دست بگیرند.

وی افزود: اگر دولت به مردم اجازه داده بود و دستشان بازتر بود شاید وضعیت بازار شب عیدم قدری متفاوت بود و با این شرایط مواجه نمی‌شدیم.

کارشناس اقتصادی اظهار داشت: توزیع مستقیم محصولات، آزادی دستفروشی و بازارهای روز، حذف حلقه‌های واسط در جریان توزیع و کمتر کردن فاصله تولیدکننده و مردم می‌تواند به تنظیم بهتر بازار کمک کند.

تجربه موفق حضور مردم در مقابله با کرونا

رعنایی خاطرنشان کرد: در جریان مقابله با کرونا بخاطر آن اضطراری که کشور داشت اجاره داده شد که سهل‌گیرانه‌تر مردم وارد شوند و همین موجب شد که موفقیت هایی داشته باشیم در حالی که اگر قرار بود آنجا هم بروکراسی حاکم باشد، کار پیش نمی‌رفت و در حوزه‌هایی که برای مقابله با کرونا خودکفا شدیم، این خودکفایی اتفاق نمی‌افتاد.

وی عنوان کرد: در زمینه تنظیم بازار یک نظام توزیع فرسوده‌ای داریم، در حالی که اگر نظام دلالی که وجود دارد را قدری تغییر کرده و فضا به سمت عرضه مستقیم رفته بود و دستفروشی و بازارهای روز آزاد بود و به کشاورزها اجازه داده می‌شد خودشان در شهر عرضه مستقیم محصولات داشته باشند و یا مثلا بسیج وارد میدان می‌شد و حلقه‌های واسط از روستا تا شهر حذف می‌شد و عرصه مستقیم‌تر می‌شد با فضای متفاوتی مواجه بودیم.

بی‌تدبیری دولت موجب نابسامانی بازار و فشار بر مردم شد

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پیرامون بی‌تدبیری و سوءمدیریت دولت در تنظیم بازار در ایام عید نوروز گفت: اصلی‌ترین نکته‌ای که باید گفت این است که بی‌برنامگی مدیران و مسئولان دولت متأسفانه شرایطی را به وجود آورد که موجب نابسامانی در عرصه بازار شد.

وی افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال موضوع تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی را مطرح کردند، لازمه برون‌رفت از مشکلات کشور پشتیبانی از تولید و رفع موانع آن است. اما آنچه شاهد بودیم عدم پشتیبانی دولت از مرغداران یکی از عواملی بود که چوبش را مردم در ایام نوروز خوردند.

حسینی‌کیا با اشاره به نزدیکی ماه رمضان اظهار داشت: چند هفته دیگر وارد ماه مبارک رمضان خواهیم شد و اگر قرار باشد این بی‌تدبیری باز هم ادامه پیدا کند قطعا بار دیگر فشاری بر مردم به وجود خواهم آمد لذا باید مسئولین به میدان بیایند و تدبیری کنند تا بار دیگر شاهد این مشکلات نباشیم.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار