Navigation Navigation

محتوا محتوا

پیام فرمانده سپاه الغدیر یزد به جشنواره ملی قدقامت زخم:

شعر ودیعه الهی و شمشیر حق در نیام کلمات است


فرمانده سپاه الغدیر استان یزد در پیامی به جشنواره ملی شعر قدقامت زخم، شعر را ودیعه الهی و شمشیر حق در نیام کلمات و عنصری برای فریاد زدن پیام هیهات منا الذله عاشورای حسینی معرفی می‌کند.

به گزارش یزدامروز؛ سردار فتح‌الله جمیری فرمانده سپاه الغدیر استان یزد به هفتمین جشنواره کشوری شعر بسیج، قدقامت زخم پیامی را نوشت که متن کامل آن به شرح زیر است:

قلم را عهدی است شگفت که خداوند بدان قسم یادکرده است:

ن والقلم و ما یسطرون

قسم به قلم و آنچه می‌نگارد

و خوشا آنان که از چشمه‌سار حقیقت، واژه‌ها را سیراب می‌کنند و جامی از شهد شعر و شعور را به جان‌های تشنه که در جستجوی زلال حقیقتید، تعارف می‌کنند.

شعر را رسالتی است بزرگ که از عصر پیامبر بزرگ اسلام، همدوش مردان مبارز در جهت نشر مفاهیم اسلام به میدان آمد آنگاه‌که در مسجد مدینه از گلوی حسان بن ثابت طنین‌انداز می‌شد و لرزه بر جان دشمنان می‌انداخت چنان‌که پیامبر در وصف حسان چنین فرمودند: اللهم ایده به روح‌القدس.

 شعر، شمشیر حق در نیام کلمات است که چون مبارزی نستوه می‌ایستد و پیام هیهات منا الذله عاشورا را فریاد میزند.

گاه از دل دردمند کمیت برمی‌خیزد

و گاه «مدارس آیات» می‌شود و بر لبان دعبل جاری که به ازای لباس زیبایی که بر تن حقیقت پوشانده است، جامه از دست امام خویش می‌گیرد و به‌راستی کدام صله بالاتر ازنظر و عنایت اهل‌بیت (ع)؟

شعر، گاه، فریاد رجزهای حضرت عباس (ع) است در میدان نبرد: و الله ان قطعتم یمینی /انی احامی ابداً عن دینی

و گاه خطبه جان‌سوز حضرت سکینه (س) است که عاشورایی حسینی را در ابیات خویش جاودانه می‌سازد.

در ادامه این پیام اشاره‌شده است؛ شعر ودیعه الهی است و خوشا آنان که این امانت الهی را پاس می‌دارند و امام خامنه‌ای عزیز چه زیبا رسالت شعر را بیان می‌کنند:

«شاعر چه نقشی دارد؟ مردِ هنری و مردِ فرهنگی- مرد شامل زن‌ها هم می‌شود- یعنی انسان هنری و انسان فرهنگی،‌ در این صحنه چه وظیفه‌ای دارد؟ به نظر من وظیفه خیلی سنگین است،‌ خیلی بزرگ است. مهم‌ترین وظیفه هم تبلیغ و تبیین است؛ «الذین یبلغون رسالات الله ویخشونه و لایخشون احد الا الله)؛ این‌یک معیار است؛ حقیقتی را که درک می‌کنید، آن را تبیین کنید. کسی انتظار ندارد برخلاف آنچه می‌فهمید حرف بزنید. نه، ‌ آ‌نچه را که می‌فهمید، بگویید. البته برای اینکه آنچه می‌فهمید درست و صواب باشد، باید تلاش و مجاهدت کنید؛‌ چون در حوادثِ فتنه گون، شناخت عرصه دشوار است،‌ شناخت اطراف قصه دشوار است، شناخت مهاجم و مدافع دشوار است، شناخت ظالم و مظلوم دشوار است، شناخت دشمن و دوست دشوار است.»

و اینک جشنواره قدقامت زخم به میزبانی یزد و به همت بسیج هنرمندان، می‌تواند جریان شعر حقیقت مدار را در استان پایه‌ریزی نماید.

یزد به‌عنوان حسینیه ایران و با توجه به ظرفیت عظیم هیئات مذهبی و توجه و عنایت ویژه مقام معظم رهبری به مقوله شعر هیئات، می‌تواند پرچم‌دار شعر عاشورایی کشور باشد.

هیئات مذهبی به‌عنوان جریان عظیم هنری خودجوش و مردمی، می‌تواند نقش بسیار پررنگی در تبیین و نشر مفاهیم اسلامی، عاشورایی و انقلابی داشته باشد.

جشنواره قدقامت زخم باهدف تولید محتوای فاخر و اشعار عاشورایی با مضامین بلند و انسان‌ساز در دل حسینیه ایران اتفاق خجسته‌ای است که ان‌شاءالله شاهد تداوم آن در سال‌های آینده باشیم.

انتهای پیام/





آخرین اخبار آخرین اخبار