Navigation Navigation

محتوا محتوا


شهر جهاني یزد بی‌بهره از سفرهای اقساطی!


در حالی که برخی از مسئولان کشوری میراث فرهنگی به منظور رفاه مردم موضوع سفرهای ارزان و اقساطی را مطرح مي‌كنند اما با توجه به عدم ابلاغ دستورالعملی در اين مورد به يزد، به نظر اين شهر جهاني از مزاياي چنين سفرهايي بي‌بهره است.

به گزارش یزدامروز، اواخر پارسال موضوع اجرای طرحی با عنوان سفرهای ارزان و قسطی از سوي مسئولان گردشگري كشورمان براي اجراي رسمي آن پس از نوروز 98 مطرح شد و از اين طرح به عنوان يكي از سياست‌هاي توسعه گردشگري با توزيع سفرهاي ارزان قيمت ياد شد.

بنا به اظهارات اين مسئولان، براساس توافقی که با تشکل صنفی آژانس‌های مسافرتی شده، قرار بود که آن‌ها بسته‌های سفر را تهیه کنند و از طرف بانک نیز برای ارائه خدمات سفر به صورت اقساط، حمایت شوند تا به این شکل، مردم برای سفر به مقصد دلخواه خود هزینه‌ای را به صورت پیش‌پرداخت بدهند و مابقی هزینه سفر را هم تقسیط کنند.

با اين حال پس از گذشت چهار ماه از سال و آغاز سفرهاي تعطيلات تابستان، هنوز خبري از اجراي اين طرح حداقل در استان گردشگرپذير يزد نشده است به طوري كه نائب رییس دفاتر خدمات آژانس‌های مسافرتی اين استان نيز اين موضوع را تاييد مي‌كند.

بحران حذف سفر از سبد کالای مردم

«محمدمهدی رجایی‌فرد» نائب رییس دفاتر خدمات آژانس‌های مسافرتی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، در رابطه با سفرهای اقساطی می‌گوید: هر چند این مطلب از سوی مقامات کشوری اعلام شده اما تاکنون مصوبه‌ای در اين قالب به يزد اعلام نشده است.

وي اظهار مي‌كند: با اين حال برخی از آژانس‌های گردشگری و مسافرتی در استان نسبت به تقسیط هزينه‌هاي خدمات و تورهای خود به برخی افراد آشنا يا دارای ضمانت موثق، به منظور جذب گردشگر اقدام مي‌كنند که البته در این زمینه، مصوبه‌ای رسمی وجود ندارد و کاملاً به سياست‌هاي آژانس مسافرتی بستگی دارد.

رجايي‌فرد با بیان این که تغییر نگاه مردم به سفر منجر به رکود این بخش از حوزه گردشگری شده است، تصریح می‌کند: فشار اقتصادي باعث شده تا افراد صرفاً رفع نيازهاي ابتدايي خود را در اولویت قرار دهند به طوری که امروزه نگاه به سفر از يك نیاز اساسی به يک كالاي لوكس تغییر کرده و سفر از سبد خانوارها حذف يا نوع آن دگرگون شده است.

وی از بالارفتن هزینه‌‌ي سفرهای داخلی نیز گلایه می‌کند و می‌گوید: متاسفانه بسياري افراد از سفرهاي خارجي به سفرهاي داخلي روي آوردند اما هزينه سفرهاي داخلي نيز با افزايش افسارگريخته‌ي نرخ بليط‌ها براي اكثر مردم بسيار سخت شده است لذا اقساطي شدن سفرها مي‌توانست راهكاري براي خروج از اين بحران در کشورمان باشد.

البته «هما خورشیدی» معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی استان یزد نیز در اين باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: هر چند بعضاً برخی از مسئولان کشوری میراث فرهنگی به صورت غیررسمی در رابطه با سفرهای قسطی صحبت کردند اما هنوز به صورت رسمی دستورالعملی در اين مورد به استان ابلاغ نشده است.

معيارهاي ناعادلانه‌ي توزيع سفرهاي اقساطی

هر چند مزایای این طرح از سوی میراث فرهنگی کشور بیشتر برای مقاصد کم‌رونق گردشگری با معیارهایی مانند میزان گردشگر نوروز در نظر گرفته شده ولي اگر عادلانه و منطقی فکر کنیم متوجه مي‌شويم كه توزیع گردشگر در شهر گردشگرپذيری مانند یزد نیز متناسب با نوسانات اقتصادی، تغییرات دما و برخی از دیگر عوامل، بسیار بالا و پایین دارد.

به نظر مي‌رسد اگر برای شهرهایی مانند يزد از رویکرد ميانه‌گيري يا میانگين‌‌گيري جمعيت گردشگري بهره مي‌گرفتند، عدالت بیشتري در اين مورد اجرا می‌شد و سهمی هم به شهر جهانی يزد می‌رسید؛ شهری که علاوه بر به دوش كشيدن عنوان سنگین جهانی شدن، گران‌ترین بلیط‌های مسافرتی کشور و بی‌سابقه‌ترین افزایش دما طی 20 سال اخیر در تابستان امسال را هم تجربه مي‌كند و هیچ مزایای از طرح‌های کشوری نصیبش نمی‌شود.

علاوه بر اين بنا به گفته‌ي مسئولان ميراث فرهنگي كشور، اين سفرها كه براي توزيع سفر بين استانهاست جهت گروه‌های هدف خاصی که در انتخاب مقصد مشکل دارند، طرح‌ریزی شده و به عبارتي ديگر، سفرهای اقساطی نه برای گروه‌هاي داراي مشکل مالی بلكه براي آنهايي كه از نبود آگاهی و شناخت کافی در مورد مقاصد گردشگري كشورمان رنج می ‎ برند، تعريف شده و سئوال اين است كه چرا نام آن را سفرهاي اقساطی گذاشته‌اند؟

ضمن اين كه باید یادآور شویم که این سفرها به صورت گروهی تعريف شده و در صورت برگزاری به صورت انفرادی هزینه سنگینی دربرخواهد داشت.

ایسنا






آخرین اخبار آخرین اخبار