Navigation Navigation

محتوا محتوا

مشکلات مردم دهستان دهشیر؛

عدم دسترسی مردم بیش از 15 روستا به درمانگاه مجهز / مردم برای شستشو و استحمام هم آب ندارند! / نبود پست برق؛ مانع اصلی سرمایه‌گذاری در منطقه


مردم دهستان دهشیر با مشکلات اساسی دست و پنجه نرم می کنند، مشکلاتی که ماهیت روستاهای این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش یزدامروز؛ در پی درخواست‌های متعدد مردم دهستان دهشیر برای پوشش رسانه‌ای مشکلاتشان خبرنگار یزد رسا با حضور در این دهستان با جمعی از مردم این دهستان گفتگو کرده است که در ادامه می‌خوانیم:

امام جماعت دهستان دهشیر اولین فردی بود که در خصوص مشکلات این دهستان توضیحاتی ارائه داد.

حجت‌الاسلام سید روح‌الله میر غفوری در ابتدا با اشاره به مشکلات مردم این خطه اظهار داشت: دهستان دهشیر یکی از دهستان‌های بزرگ و دارای ظرفیت بالای اقتصادی در استان یزد و دارای مردمانی ولایتمداری است که همواره دلدادگی خود را به‌نظام و انقلاب اسلامی در مراحل متعدد ثابت کرده‌اند. دهستان دهشیر چند سالی است درگیر بسیاری از مشکلاتی است که این مشکلات باعث شده زمینه مهاجرت هرچه بیشتر مردم به مرکز استان شده و مشکلات متعددی را برای ساکنین ایجاد کرده است.

حتی بهیار برای انجام تزریقات نداریم / ساخت درمانگاه جدید در مکان نامناسب و تکرار اشتباه گذشته

وی در ادامه افزود: یکی از مشکلات بسیار مهمی که مردم دهستان دهشیر را در مضیقه قرار داده و باعث مشکلات زیادی شده، وضعیت درمانگاه دهشیر است که مردم برای کوچک‌ترین خدمات پزشکی خود مانند تزریقات و آزمایشات ساده که البته درگذشته برقرار بوده مشکل‌دارند.

میر غفوری تأکید کرد: این شرایط می‌طلبد که همچون گذشته که درمانگاه دهشیر بهیار داشته و خدمات درمانی را انجام می‌داده اکنون هم بهیار به دهشیر اختصاص داده شود تا مردم در موضوع ساده‌ای چون تزریقات مشکلی نداشته باشند.

امام جماعت دهشیر تصریح کرد: مشکلات بهداشت و درمان دهشیر به اینجا ختم نمی‌شود و مردم این دهستان زمانی که پزشک به‌طور موقت هم حضور دارد با مشکل تهیه دارو مواجه هستند زیرا داروخانه‌این منطقه خصوصی است و همین موضوع باعث شده در بسیاری از مواردی که دکتر حضور دارد داروخانه بسته باشد و مردم نتوانند داروی خود را تهیه کنند و فاصله با مرکز شهرستان هم قریب با 70 کیلومتر است و همین موضوع نیز بر مشکلات و دردهای مردم این منطقه افزوده است.

یکی دیگر از اهالی دهشیر نیز با اشاره به مشکلات متعدد ایجادشده در موضوع بهداشت و درمان دهستان دهشیر گفت: از عمر درمانگاه کنونی دهشیر بیش از 40 سال می‌گذرد و در سال‌های بعد موردبازسازی قرارگرفته است اما مکان‌یابی مناسبی نشده و به‌دوراز مسیرهای اصلی قرارگرفته است و متأسفانه در طرح جدید ساخت درمانگاه نیز این نقیصه رفع نشده و دوباره مسئولین قصد دارند در جای قبلی، درمانگاه جدیدی احداث کنند که این موضوع تکرار راه اشتباه گذشته است.

حاج فضل‌الله اسماعیلی در ادامه افزود: درمانگاه باید درجایی احداث شود که امکان دسترسی آسان برای ساکنین و مسافرین وجود داشته باشد نه این‌که در محل نامناسب گذشته ساخته شود زیرا ما مشکل زمین و آداب و دیگر تجهیزات نداریم و باید مسئولین به این موضوع توجه کنند و از مردم نظرخواهی کنند زیرا مکان کنونی درمانگاه اصلاً مناسب نیست و پزشک‌هایی نیز که درگذشته در این مکان طبابت می‌کردند نیز همواره از مکان درمانگاه گلایه داشتند.

یکی دیگر از اهالی دهستان دهشیر با انتقاد از اهمال مسئولین در توجه به دهستان‌ها و ظرفیت‌های مهمی که در این مناطق وجود دارد گفت: در سال‌های گذشته با اجرای طرح هادی روستایی و دو بانده کردن جاده در دهستان دهشیر به‌واسطه تعریض جاده‌ای که در جریان این طرح صورت گرفت بسیاری از مغازه‌های اطراف این بلوار تخریب شدند اما باگذشت چند سال از این اتفاق هنوز برنامه مدونی برای ساماندهی این واحدهای تخریب‌شده صورت نگرفته و این مغازه‌ها به حال خود رهاشده و چهره ورودی دهستان را ناموزون کرده است که می‌طلبد مسئولین با حمایت از مالکین این واحدها، این موضوع را حل کنند.

نبود پست برق؛ علت اصلی عدم سرمایه‌گذاری در دهستان دهشیر

محمود دهشیری در ادامه تأکید کرد: چند سالی است رهبر معظم انقلاب اقتصاد را محور شعار سال قرار داده و از مردم و مسئولین می‌خواهند که در راستای تحقق آن کوشش کنند؛ در همین رابطه روستاها و دهستان‌ها یکی از مناطق مستعدی هستند که می‌توانند بسیار یاری کننده به مسئولین در اجرای این برنامه جامع باشند زیرا روستاها از ظرفیت‌های خوبی برای اشتغال و کارآفرینی برخوردار هستند.

وی تأکید کرد: در موارد متعدد صنایعی قصد سرمایه‌گذاری و احداث کارخانه در دهستان دهشیر را داشتند که متأسفانه به دلیل نبود پست برق از سرمایه‌گذاری در این منطقه منصرف شدند و همین موضوع می‌طلبد که مسئولین هر چه سریع‌تر پست برق دهشیر که بارها موردبررسی قرارگرفته و به تائید مسئولین مربوطه رسیده است را اجرایی کنند که هم موجب رونق تولید در این منطقه شود و هم بتواند با به‌کارگیری نیروی بومی این مناطق از موج رو به رشد مهاجرت از این روستاها جلوگیری کند.

دهشیری تصریح کرد: یکی از مشکلات عدیده‌ای که به‌نوعی بی‌عدالتی و تبعیضی ناروا در حق مردم دهستان دهشیر صورت گرفته مقایسه دهستان دهشیر با روستاهای ویلایی و مناطق ییلاقی استان یزد است که باعث شده اداره آب و فاضلاب شهرستان نرخ مصرفی آب را برای روستائیان غیر ساکن با تعرفه بسیار بالایی حساب کند و افرادی که همه‌روزه برای کار به شهرستان و استان مراجعه می‌کند و آخر هفته به خانه‌برمی‌گردند با تعرفه‌های غیرعادی هزینه آب آن‌ها محاسبه و همین موضوع مشکلات جدی را برای مردم را به وجود آورده است.

این شهروند افزود: مردم دهستان دهشیر که هر هفته به خانه و کاشانه خود بازمی‌گردند که سرمایه‌داران نیستند که بخواهند برای تفریح به مناطق ییلاقی بیایند و این‌گونه مورد بی‌مهری قرار گیرند بلکه مردم زحمت کشی هستند که به‌واسطه نبود امکانات مجبور به مهاجرت شدند و در تعطیلات برای سرکشی با بستگان و امواتشان به دهشیر بازمی‌گردند و نباید مورد بی‌عدالتی قرار گیرند و این موضوع باید موردبررسی قرار گیرد زیرا به‌دوراز انصاف است.

یکی از کسبه بنام دهستان دهشیر نیز با اشاره به‌ضرورت توجه به ظرفیت‌های متعدد دهستان دهشیر تأکید کرد: روستاها درگذشته خود الگویی از تحقق اقتصاد مقاومتی بودند و بیش از 80 درصد از مایحتاج خود را تولید می‌کردند اما در سال‌های اخیر به‌واسطه بی‌توجهی به روستاها و ظرفیت‌های متعدد این مناطق این الگوی اقتصادی در روستاها دستخوش تحول شده و باعث سیل مهاجرت به شهرها شده است زیرا روستایی که دران کمترین امکانات رفاهی نباشد مردم دلیلی برای ماندن دران ندارند.

با وجود نبود کم‌ترین امکانات در روستاها نباید انتظار داشت مردم مهاجرت نکنند

سید ابوالفضل آتشی افزود: وقتی مردم دهشیر از مهم‌ترین امکانات رفاهی که همان بهره‌مندی از درمانگاه شبانه‌روزی است برخوردار نیستند نباید انتظار داشت مردم در اینجا بمانند زیرا اگر کوچک‌ترین بیماری برای هرکدام از مردم پیش بیاید پزشک به‌صورت دائم وجود ندارد و باجان مردم بازی می‌شود.

وی تأکید کرد: مسئولینی که مدعی حمایت از مردم هستند خود اگر در مسیر ارتباطی دهشیر دچار حادثه یا مشکلی شوند به‌راحتی خواهند دید که درمانگاه مجهز و پزشک تمام‌وقتی حضور ندارد که کوچک‌ترین امکانات پزشکی را به آن‌ها ارائه کند. در موضوع داروخانه نیز یکی از عجایب است که داروخانه را در روستاها هم خصوصی کردند و همین باعث شده داروخانه در بیشتر اوقات بسته باشد و مردم نتوانند نیازهای دارویی خود را تأمین کنند درصورتی‌که در مناطق محروم و روستایی باید داروخانه مجهز و شبانه‌روزی وجود داشته باشد زیرا این داروخانه تنها داروخانه مورداستفاده مردم بیش از 15 روستای منطقه است.

آتشی یکی دیگر از مشکلات دهستان دهشیر را مشکل نبود آب در این منطقه دانسته و اظهار داشت: داشتن آب از نیازهای اصلی هر انسانی است اما روستای دهشیر چند وقتی است به دلیل خشک‌سالی و برداشت بی‌رویه آب از سفرهای زیرزمینی با مشکل کمبود آب مواجه شده به‌صورت که با تانکر به مردم آب‌رسانی می‌شود. مشکل نبود آب ماهیت دهستان دهشیر را به خطر انداخته و باعث شده بسیاری از شهروندان به فکر مهاجرت به مرکز استان باشند و این موضوع می‌طلبد که مسئولین هر چه سریع‌تر فکری به حال این مشکل کنند.

در ادامه گزارش تنی چند از بانوان دهشیری نیز از شرایط درمانی دهستان دهشیر گلایه کردند.

یکی از این بانوان با انتقاد از بی‌توجهی مسئولین به روستاها و بخصوص بی‌توجهی مسئولین شهرستان تفت نسبت به دهستان دهشیر گفت: دهشیر باوجوداینکه در مسیر راه ارتباطی مهم قرارگرفته و بیش از 15 روستا تحت پوشش دهستان دهشیر هستند و خدمات دریافت می‌کنند اما مسئولین به این دهستان توجهی ندارند.

داروخانه خصوصی شده و اکثر اوقات تعطیل است! / نگاه قبیله محور برخی از مسئولین

دهشیری افزود: داشتن بهیار برای تزریقات و یک داروخانه برای دریافت دارو یکی از نیازهای اولیه یک دهستان و روستاست. دهستان دهشیر باوجوداینکه مرکز مراجعه و خدمات گیری بیش از 15 روستا است از داشتن یک داروخانه‌ای مداوم و بهیاری که خدمات بدهد محروم است. درگذشته مردم به‌راحتی آزمایش‌ها ساده خود را انجام می‌دادند اما چند ماهی است که گفته می‌شود مسئول آن را به ابرکوه منتقل کردند و این باعث شده مردم برای انجام آزمایش‌ها ساده بیش از 70 کیلومتر را طی کنند.

وی تأکید کرد: مردم دهشیر دین خود را با دادن ده‌ها شهید در دوران دفاع مقدس و پس‌ازآن ادا کردند و هیچ‌گاه از مسیر انقلاب خارج نشدند و این حق مردم نیست که از کمترین امکانات اولیه درمانی محروم باشند. مسئولین همیشه از لزوم تقویت روستاها برای جلوگیری از مهاجرت به شهرها سخن می‌گویند اما در مقام عمل کمترین امکاناتی را به مناطق روستایی اختصاص نمی‌دهند.

یکی دیگر از بانوان دهشیری نیز با انتقاد از عملکرد مسئولین شهرستان تفت در نگاه قبیله محور به مناطق مختلف این شهرستان اظهار داشت: مسئولین شهرستان تفت نگاه متناسب و عادلانه‌ای به مناطق مختلف شهرستان ندارند و بر اساس مشی بی‌ضابطه وابستگی خود به زادگاهشان عمل می‌کنند به‌صورت که باروی کار آمدن مسئولی در شهرستان تفت زادگاه آن فرد آباد و از توجه به دیگر مناطق غفلت می‌شود.

وی تأکید کرد: از مسئولین ارشد استان تقاضا داریم این دغدغه و نیازهای به‌حق مردم دهشیر را جامه عمل بپوشانند زیرا داشتن یک درمانگاه مجهز و کادر درمانی در یک منطقه با بیش از 15 روستای تحت پوشش نیازی است که باجان مردم گره‌خورده است. واقعاً هیچ توجیهی برای اهمال بخش بهداشت و درمان شهرستان برای عدم اختصاص بهیار و مسئول آزمایشگاه به روستا وجود ندارد و مسئولین باید هر چه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کنند.

در ادامه گزارش به سراغ دهیار دهستان دهشیر رفتیم تا از اقدامات صورت گرفته از سوی دهیاری برای حل موضوع و نتیجه آن اطلاع پیدا کنیم.

دهیار دهشیر: بهیار و مسئول آزمایشگاه درمانگاه را منتقل کرده‌اند؛ اما جایگزینی نفرستاده‌اند / مردم در اکثر ساعات روز از آب لوله‌کشی محرومند

مقداد همتی با اشاره به مشکلات متعدد دهستان دهشیر گفت: واقعاً درخواست‌های مردم به‌حق است و مردم در بخش درمان بسیار مشکل‌دارند به‌صورت که در دریافت ساده‌ترین خدمات که همان تزریقات است مشکل‌دارند. قریب به یک سال است که درمانگاه دهشیر بهیار ندارند و همین موضوع سبب شده که مردم برای دریافت خدمات پزشکی با مشکل مواجه باشند.

وی در ادامه با تائید انتقال مسئول آزمایشگاه دهشیر به ابرکوه تأکید کرد: بله متأسفانه این اقدام صورت گرفته و مسئول آزمایشگاه درمانگاه دهشیر منتقل‌شده و کسی جایگزین نشده که همین موضوع برای بسیاری از مردم مشکل ایجاد کرده است.

همتی تصریح کرد: دهیاری و مسئولین شورا تاکنون چندین بار این موضوع را پیگیری کردیم اما تاکنون این موضوع به نتیجه نرسیده و از مسئولین بهداشت درمان شهرستان تفت تقاضا داریم به این موضوع رسیدگی کنند.

وی مشکل نبود آب در دهستان دهشیر را بسیار جدی و حاد توصیف کرده و عنوان کرد: مشکل آب روستا چند صباحی است که بسیار جدی شده و شهروندان بیشتر ساعات روز از آب‌لوله‌کشی محروم‌اند و همین باعث مشکلات فراوانی برای مردم شده به‌صورت که مردم در شستشو و استحمام هم به مشکل برخورده‌اند.

دهیار دهستان دهشیر تأکید کرد: اکنون آب‌رسانی سیار با تانکر به دهشیر در حال انجام است اما پاسخگوی نیاز مردم نیست و واقعاً به اقدام اساسی نیاز دارد. با پیگیری‌های صورت گرفته مجوز حفر چاه جدید گرفته‌شده و در حال انجام پروسه اداری است. همچنین قرار شده اداره آب و فاضلاب لایروبی قنات مزرعه نو که درگذشته آب دهستان را تأمین می‌کرده را انجام دهد که همه این موارد تاکنون اجرایی نشده است.

همتی در پایان تأکید کرد: با توجه به‌قرار گرفتن در فصل گرما و روزه‌داری مردم دهستان دهشیر می‌طلبد که مسئولین هر چه سریع‌تر برای حل شدن موضوع آب دهستان دهشیر اقدام کنند.

گفتنی است علی‌رغم تأکید مسئولین بر تقویت روستاها برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها مسئولین استان یزد در اقدامی عجیب قصد دارند شعبه بانک ملی دهستان دهشیر را تعطیل کنند!

انتهای پیام/ح

یزدرسا/

 

 






آخرین اخبار آخرین اخبار