Navigation Navigation

محتوا محتوا

مرمت گذر 700ساله مازاری ها و بلاتکلیفی کسبه؛

غفلت از «گذر مازاری‌ها» در شورای ترافیک یزد


گذر مازاری‌های یزد با قدمت 700 ساله راسته‌ای از خیابان در یزد را به خود اختصاص داده و هنوز رنگ و بوي حنا و ادويه دارد.

به گزارش یزدامروز، گذر مازاری‌های یزد با قدمت 700 ساله راسته‌ای از خیابان در یزد را به خود اختصاص داده و هنوز رنگ و بوي حنا و ادويه دارد.

مادربزرگ‌ها و مردم آن زمان و حتي برخي مادربزرگ هاي اين دوره، كوچه‌ها و خيابان‌هاي بسياري را طي مي كردند تا به گذر مازاري ها در خيابان كاشاني برسند و حنا و ادويه و مخصوصا حناي مورد نياز خود را از كوچه مازاري ها تهيه كنند.

این گذر به لحاظ گردشگری با توجه به قدمت و همچنین فعالیت کسبه گذر مازاری‌ها اهمیت زیادی دارد و نیازمند توجه است.

محسن عباسی هرفته در حاشیه بازدید از طرح های عمرانی سطح شهر در گفتگو با خبرنگاران، اظهار کرد: متاسفانه با این‌که گردشگران داخلی و خارجی از این کوچه بازدید دارند، وضعیت سیما و منظر آن نابسامان و آشفته بود لذا در راستای تداوم و تقویت مشاغل سنتی و مرمت ابنیه مرتبط با آن ها، گذر مازاری ها با هدف بسترسازی برای تشویق مالکین در حفظ، مرمت و توسعه پیشه حناسابی و ابنیه مربوط بدان، توسط شهرداری یزد و با مشارکت مالکین و کسبه گذر درحال باز زنده سازی و ساماندهی است.

اکنون گذر بازاری‌ها دستخوش تعمیر قرار گرفته و کسبه این گذر علاوه بر خوشحالی از نگرانی‌هایی نیز دارند.

یکی از کسبه به خبرنگار یزد رسا گفت: شنیده شده بعد از تعمیر و سنگ فرش کردن گذر، این راه را می‌بندند و اجازه رفت و آمد ماشین‌ها را نمی‌دهند و ما از این بابت نگرانیم.

وی ادامه داد: ما بستن خیابان در صورتی که کوچه پشت گذر به خیابان تبدیل شود مشکلی نداریم زیرا ما برای حمل بار به خیابان نیازمندیم و اکثر مغازه‌ها از پشت نیز درب دارند.

کشفی شهردار منطقه 2 در این خصوص به خبرنگار یزد رسا اظهار کرد: در خصوص بسته شدن یا نشدن گذر مازاری‌ها هیچ تصمیمی در شورای ترافیک گرفته نشده و هیچ چیز مشخص نیست؛ این گذر تاریخی اهمیت زیادی دارد واکنون در حال مرمت و بازسازی است و بعد از اتمام کار میزان هزینه‌ها مطرح می‌شود.

انتهای پیام/ز.ک

 






آخرین اخبار آخرین اخبار