Navigation Navigation

محتوا محتوا

روشندلی که از مشکلات خود می گوید

معابر پر خطر و راه های بسته پیش پای روشندلان یزدی!


روشندل موفق یزدی اشتغال را مهم‌ترین مشکل نابینایان برشمرد و گفت: قانون، دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرده تا سه درصد از نیروهای خود را از میان معلولان استخدام کنند اما این امر در دستگاه‌های اجرایی به‌خوبی اجرا نمی‌شود.

یزدامروز؛ اراده و پشتکار واژه‌هايی هستند که در زندگی افراد معلول رنگ و بوی ديگری دارند، افرادی که هر کدام‌شان در برابر نگاه‌ها و مشکلات پيش رو قهرمان دنيای پيرامو‌نشان هستند. در اين ميان بسيارند معلولينی که توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف اجتماعی و علمی و فرهنگی موفقيت‌های بی‌نظيری را کسب کنند.

زهرا خراسانی از جمله بارز‌ترين نمونه‌هايی است که می‌توان در این زمینه نام برد که دارای  مدرک کارشناسی فنی مرکز سلامت روان راه روشن جامعه نابینایان استان یزد، مدرک مداحی کشوری و سابقه مجری گری است و توانسته موفقیت‌های زیادی را نیز کسب نماید.

این روشندل موفق یزدی که توانسته با استفاده از توانمندی‌های خود به اهداف والایی دست یابد، در گفتگو با خبرنگار یزد رسا، گفت: از وقتی که به یاد دارم چشمانم بسته بوده و چیزی نمی‌دیدم و از همان آغاز دلهره مشكلات را داشتم اما با توكل پيش رفته و توانستم با به کارگیری توانمندی‌های خود روی پای خود ایستاده و بر مشکلات غلبه کنم.

وی در زمینه موفقیت‌های خود اظهار کرد: بنده اولین نفری بودم که به عنوان کاندیدای شورای دانش آموزی شرکت کرده و در سال 81 توانستم سابقه فعالیت در شورای دانش آموزی را کسب نمایم. همچنین هرسال موفق به کسب رتبه اول در رشته ترتیل قرآن در استان شدم که امسال نیز در رشته ترتیل رتبه اول کشور را نیز کسب کرده‌ام.

خراسانی تصریح کرد: خداوند در ازای گرفتن یک عضو از بدن هزاران نعمت را در وجود انسان‌ها نهادینه ساخته است که باید با کمال استفاده از این نعمت‌ها موفقیت‌های خود را رقم زده و به هدف‌های والا دست یابند که عبارت «خدا گر زحکمت ببندد دری ز رحمت گشاید در دیگری» در این زمینه مصداق پیدا می‌کند.

این بانوی حافظ قرآن کریم و مجری توانمند استان در خصوص عامل موفقیت‌های خود در عرصه‌های مختلف، افزود: توکل بر خداوند، توسل به ائمه معصومین، تشویق‌های خانواده و تلاش و پشتکار خودم عاملی برای موفقت من بوده است که هیچ گاه نابینایی را برای خودم محدودیت تلقی نکرده و به خودم به عنوان فرد نابینا نگریسته‌ام، چرا که یک فرد نابینا هیچ‌گاه نباید ناامیدی به خود راه دهد.

وی ضمن اشاره به جمله معروف «معلولیت محدودیت نیست»، خاطرنشان کرد: شاید این جمله برای بسیاری از مردم کلیشه‌ای به نظر برسد؛ اما انسان‌هایی در دنیا وجود دارند که توانسته‌اند با فائق شدن برمعلولیت‌های خود به موفقیت‌های چشمگیر دست یابند که در حالت عادی هم تصویر دستیابی به آنها مشکل است.

خراسانی با تأكيد بر اينكه افراد معلول قبل از هر چيزی بايد به توانايی‌ها و استعدادهای خود توجه داشته باشند و نباید به معلوليت به عنوان مانع در برابر پيشرفت‌های خود نگاه كنند، اذعان کرد: جامعه بايد نگاه خود را به جامعه معلولان تغيير داده و زمينه‌های استفاده از توانايی‌های آنان را فراهم كنند.

این بانوی روشندل یزدی در ادامه نامناسب بودن معابر، خيابان‌ها و ساختمان‌های ادارای و عمومی و عدم شناخت صحيح جامعه از توانايی‌های معلولان را از جمله مشكلات اين قشر عنوان كرد و افزود: یک فرد نابینا باید بتواند بدون نیاز به همراهی در معابر شهر تردد داشته باشد و کارهای خود را انجام دهد اما هنوز راه‌ها برای ما بسته است.

وی اشتغال را از جمله مهم‌ترین مشکل نابینایان برشمرد و افزود: قانون، دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرده تا سه درصد از نیروهای خود را از میان معلولان استخدام کنند اما این امر در دستگاه‌های اجرایی به‌خوبی اجرا نمی‌شود؛ در حالی که بسیاری از نابینایان دانش‌آموخته دانشگاه‌های برتر و دارای توانمندی‌های مناسبی هستند که در زمینه اشتغال با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

خراسانی ضمن انتقاد از رسیدگی مسئولین از جامعه معلولین یادآور شد: آنها باید به این باور برسند که معلولین می توانند به خوبی کار کنند؛ چرا که آنها جزئی از مردم هستند و در زمینه اشتغال باید به آنها توجه ویژه صورت گیرد.

انتهای پیام/

یزدرسا/






آخرین اخبار آخرین اخبار