Navigation Navigation

محتوا محتوا

دبیر انجمن شیمی ایران خبر داد

نام دو استاد دانشگاه یزد در فهرست دانشمندان پراستناد دنیا +عکس


دبیر انجمن شیمی ایران اعلام کرد: نام های دکتر حمیدرضا زارع و دکتر محمد مظلوم‌ اردکانی دو عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه یزد در فهرست یک درصد دانشمندان پراستناد شیمی دنیا در بخش ای. اس. آی از پایگاه اطلاعات علمی آی.اس.آی، در بازه زمانی ده ساله‌ی اخیر وارد شده است.

به گزارش یزدامــــــــــــــروز؛  دبیر انجمن شیمی ایران اعلام کرد: نام های دکتر حمیدرضا زارع و دکتر محمد مظلوم‌ اردکانی دو عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه یزد در فهرست یک درصد دانشمندان پراستناد شیمی دنیا در بخش ای. اس. آی از پایگاه اطلاعات علمی آی.اس.آی، در بازه زمانی ده ساله‌ی اخیر وارد شده است.

دکتر عبدالحمید انصاری اظهار کرد: بر اساس گزارش پایگاه مذکور، به 75 مقاله دکتر حمیدرضا زارع یکهزارو 254 بار و به 136 مقاله دکتر محمد مظلوم یکهزارو 443 بار استناد شده است.


وی دراین باره افزود: فهرست دانشمندانی که جزو یک درصد پراستنادترین پژوهشگران جهان در رشته‌های موضوعی و تخصصی خود به حساب می‌آیند براساس نظام رتبه‌بندي ESI -‌ Essential Science Indicators در ماه می سال 2014 ميلادی منتشر شد.


دکتر انصاری مبناي اين رتبه‌‌بندي را گردآوری و تجزيه و تحليل اطلاعات يک درصد مقالات دارای بيشترين استنادات در پايگاه اطلاعاتی ISI Web of Sciences در فاصله 10 ساله ژانويه 2004 تا پايان فوريه 2014 عنوان کرد که اطلاعات آن هر دوماه يکبار روز آمد می‌شود.


وی در ادامه توضیح داد: چند موسسه در جهان به نمایه سازی مقالات علمی اشتغال دارند. این موسسه‌ها با تعیین استانداردهای مختلف و دنبال کردن این استانداردها در مجلات منتشر کننده مقالات علمی، به نوعی اسباب سنجش فعالیت‌های علمی در حوزه‌های مختلف علمی یا جغرافیایی را فراهم می‌کنند.


این مقام مسؤول گفت: یکی از این موسسات که به طور نسبی از اعتبار و شهرت بیشتری برخوردار است، آی‌اس‌آی است که مخفف حروف اول موسسه Institute for Scientific Information  است. آی‌اس‌آی امروز بخشی از موسسه " تامسون رویترز" است.


وی در توضیح این موسسه گفت: مؤسسه اطلاعات علمی یا ISI (Institute for Scientific Information)‏ موسسه‌ای با تمرکز بر علم‌سنجی و انتشارات علمی است که در سال ۱۹۶۰ توسط یوجین گارفیلد تأسیس شد.


وی تصریح کرد: این مؤسسه توسط مؤسسه علمی تامسون در سال ۱۹۹۲ خریداری و به‌عنوان Thomson ISI شناخته شد و اکنون نیز با نام Thomson Scientific شناخته شده است. این مؤسسه بخشی از شرکت Thomson Reuters است.


وی افزود:  مؤسسهISI خدمات مربوط به پایگاه‌های داده فهرست کتاب‌ها و مقالات را ارائه می‌دهد. به‌طور اختصاصی این خدمات نمایه‌سازی نقل‌قول‌ها و تحلیل آنها است که توسط خود گارفیلد پایه‌گذاری شده است.


دکتر انصاری با اشاره به نوع خدمات این موسسه افزود: این خدمات شامل نگهداری داده‌های نقل‌قول‌های مقالات هزاران نشریهٔ دانشگاهی است و از طریق سرویس پایگاه داده ISI's Web of Knowledge  در دسترس است. این پایگاه داده به پژوهشگران این امکان را می‌دهد که بداند کدام مقاله‌ها بیشتر مورد ارجاع قرار گرفته و چه مقالاتی از این مقاله مطلبی را نقل‌قول کرده‌اند.


وی گفت:  آی‌اِس‌آی، سالانه گزارشی را تحت عنوان گزارش استنادی مجلات علمی را که با سرواژه جِی‌سی‌آر (Journal Citation Reports)‏ معروف است ارائه می‌کند که در آن مجلات نمایه‌شده در بانک اطلاعاتی خود را بر اساس شاخصی با عنوان ضریب تاثیرگذاری رتبه‌بندی می‌کند.


دکتر انصاری افزود: در حال حاضر ضریب تاثیرگذاری یکی از شاخص‌های اصلی برای اعتبار علمی مجلات علمی محسوب می‌شود.  وی در پایان گفت: پژوهشگران ایرانی نیز داغ‌ترین مقالات علمی را منتشر کرده‌اند که جزو یک درصد پراستنادترین پژوهشگران جهان در رشته‌های موضوعی و تخصصی خود به حساب می‌آیند که از این بین نام پژوهشگران دکتر حمیدرضا زارع و دکتر محمد مظلوم‌اردکانی اعضای محترم هیات علمی گروه شیمی دانشگاه یزد نیز در لیست یک درصد دانشمندان پراستناد شیمی دنیا در بخش ESI از پایگاه اطلاعات علمی ISI، در بازه زمانی ده ساله‌ی اخیر وارد شده است که مایه مباهات و افتخار دانشگاه یزد است.

 

       

 دکتر محمد مظلوم        دکتر حمیدرضا زارع








آخرین اخبار آخرین اخبار