Navigation Navigation

محتوا محتوا


واردات بیش از 3 هزار تن ژلاتین مشکوک به کشور


بر اساس آمار کمرگ در 10 ماهه نخست امسال، بالغ بر 3 هزار و 227 تن ژلاتین به ارزش ریالی 664 میلیارد و 842 میلیون و 250 هزار و 720 ریال به کشور وارد شده است.

به گزارش یزدامروز، طبق آمار کمرگ در 10 ماهه نخست امسال، بالغ بر 3 هزار و 227 تن ژلاتین به ارزش ریالی 664 میلیارد و 842 میلیون و 250 هزار و 720 ریال به کشور وارد شده است.

ارزش دلاری این ژلاتین‌ها 21 میلیون و 393 هزار و 264 دلار در آمارهای کمرگ ثبت شده است.

بر اساس آمارهای رسمی 12 کشور در این مدت به ایران ژلاتین صادر کرده‌اند و کشور ترکیه با صادرات هزار تنی ژلاتین به ایران بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول به کشور است و کشورهای فرانسه، کره و امارات به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.

این حجم از واردات در 10 ماهه نخست امسال در مقایسه با کل واردات سال قبل حدود 16 درصد افزایش داشته است. به طور کلی بررسی آمارها حاکی از آن است که بطور چشمگیری واردات ژلاتین در دولت یازدهم رشد داشته است.

جدول زیر میزان واردات ژلاتین را از کشورهای مختلف در 10 ماهه نخست امسال نشان می‌دهد:

واردات این حجم از ژلاتین به کشور در حالی است که متاسفانه حلالیت آن‌ها مشخص نیست. بررسی کارشناسان امر از جهات مختلفی چون تفاوت قیمت ژلاتین حلال و حرام و همچنین کشورهای مبدا صادرکننده ژلاتین به ایران حاکی از آن است که اغلب ژلاتین‌های وارداتی مشکوک به ژلاتین خوکی است.

در میان صادرکنندگان ژلاتین به ایران کشورهایی چون امارات، هند، کره و ... دیده می‌شود که اساساً کارخانه‌ای برای تولید ژلاتین در آنجا وجود ندارد و معلوم نیست منبع اصلی این ژلاتین‌ها کدام کشور است و حلالیت این ژلاتین‌ها بسیار مشکوک به نظر می رسند.

ژلاتین ماده‌ای جامد نیمه شفاف، بی‌رنگ، ترد و کمابیش بی‌مزه است که از کلاژن درون پوست و استخوان جانورانی چون گاو و خوک به‌دست می‌آید. ژلاتین معمولاً به‌عنوان عامل ژله ای کننده در صنایع غذایی، داروسازی، عکاسی و لوازم آرایشی و بهداشتی به‌کار می‌رود.

لازم به ذکر است ژلاتین از فراوردههای حیوانی است و حلال یا حرام بودن آن بستگی به حلال یا حرام بودن آن اجزایی دارد که در تهیه ژلاتین از آن استفاده می شود. اگر از اجزای خوک و یا حیوانی بود که ذبح شرعی نشده بود؛ ژلاتین به دست آمده نجس و خوردن آن در قالب پاستیل، ژله و مانند آن حرام خواهد بود.

انتهای پیام/ق






آخرین اخبار آخرین اخبار