Navigation Navigation

محتوا محتوا

بازتاب بین‌المللی انقلاب اسلامی ایران؛

واکنش رسانه‌ها و شخصیت‌‌های جهان به پیروزی انقلاب اسلامی ایران


برای کسانی که حضور دین حتی در زندگی فردی انسان‌ها را هم نمی‌توانستند بپذیرند، پیروزی انقلابی مبتنی بر انگاره‌های دینی و به تبع آن تشکیل حکومت دینی بیش از هر چیز شبیه به کابوس بود.

به گزارش یزدامروز، وقوع انقلاب اسلامی ایران در بهمن 57 و در شرایطی که دین‌ستیزی سکه رایج زمان بود و همه از جدایی دین از زندگی بشر به ویژه از عرصه اجتماعی سیاسی زندگی انسان‌ها سخن می‌گفتند؛ بهت جهانیان را موجب شد.

برای کسانی که حضور دین حتی در زندگی فردی انسان‌ها را هم نمی‌توانستند بپذیرند، پیروزی انقلابی مبتنی بر انگاره‌های دینی و به تبع آن تشکیل حکومت دینی بیش از هر چیز شبیه به کابوس بود. با این وجود معرفت امام خمینی(ره) به مردم و اعتقاد راسخ ایشان به آن‌ها موجب پیروزی انقلاب شد. پیروزی‌ای که بازتاب گسترده‌ای در بین اندیشمندان و کارشناسان و رسانه‌های دنیا داشت.

گراهام فولر استاد علم ادیان در دانشگاه نیویورک و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی غرب آسیا در رابطه با انقلاب اسلامی و نقش آن در معادلات آمریکا می‌گوید: «قبل از انقلاب [اسلامی] ایران، ایالات متحده هرگز از اسلام سیاسی چیزی نشنیده بود. انقلاب ایران شوک عمده‌ای برای سیاست ایالات متحده بود؛ ایالات متحده به‌همراه بیشتر کشورها در غرب و دیگر مناطق، از اسلام سیاسی بیمناکند و به‌طور کلی ترجیح می‌دهند که اسلام سیاسی به‌قدرت نرسد.»

روزنامه ژروسالم پست چاپ رژیم صهیونیستی در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی نوشت: «سقوط شاه نه تنها بر وضعیت جغرافیایی و سیاسی خلیج فارس تأثیر خواهد داشت؛ بلکه بر موازنه نیروها به طور اعم تأثیر خواهد گذاشت».

جان اسپوزیتو استاد روابط بین‌الملل و مطالعات اسلامی دانشگاه جورج تاون امریکا نیز در رابطه با انقلاب اسلامی ایران گفت: «انقلاب اسلامی به‌دلیل جذابیت شعارها، هدف‌ها، روش‌ها، محتوا، نتایج و سابقة مشترک دینی و تاریخی و شرایط محیطی منطقه‌ای و بین‌المللی، پدیده‌ای تأثیرگذار در جهان اسلام بوده است.»

هنری کسینجر، مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا در دهه 70 اعتراف می‌کند: «آیت‌الله خمینی غرب را با بحران جدی برنامه‌ریزی مواجه کرد‌، تصمیمات او آن چنان رعد آسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامه‌‌ریزی را از سیاست‌مداران و نظریه‌پردازان سیاسی می‌گرفت. هیچ‌کس نمی‌توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند‌، او با معیار‌‌‌‌های دیگری غیر از معیار‌‌‌‌های شناخته شده در دنیا سخن می‌گفت و عمل می‌کرد‌، گویی از جای دیگر الهام می‌گرفت‌، دشمنی آیت‌الله خمینی با غرب بر گرفته از تعالیم الهی او بود او در دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت.»

تایمز لندن نیز در توصیف حضرت امام(ره) می‌نویسد: «امام خمینی مردی بود که توده‌ها را با کلام خود مسحور کرد‌، وی به زبان مردم عادی سخن می‌گفت و به طرفدارای فقیر و محروم خود اعتماد به نفس می‌بخشید‌، این احساس آن‌ها را قادر ساخت تا هر کسی را که سر راهشان بایستد از بین ببرند وی به مردم نشان داد که حتی می‌تو‌ان در برابر قدرت‌‌‌‌‌هایی مثل آمریکا ایستاد و نهراسید.»

هفته‌نامه انگلیسی آبزرور نوشت: «امام خمینى مردى هم‌پاى پیامبران کهن است که دنیا را به پیروى از اصول دینى دعوت کرد. پیام وى براى مردم جهان خلوص عقیده و پیروى از سادگى در مقابل پیچیدگى و آلودگى‌هاى غرب بود، و این رمز موفقیت وى و احساس افتخار پیروان اوست.»

شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی نیز اعلام کرد: «آنچه در ایران در سال 1979 رخ داد نه تنها برای ایرانیان بلکه برای تمام ادیان جهانی نقطه عطفی بود نقطه عطفی که از بازگشت میلیون‌ها نفر در سراسر دینا به اصول‌گرایی مذهبی خبر می‌دهد. در سراسر جهان پیروان دیگر ادیان مانند مسیحیت یهودیت و هندو نیز به اصول گرایی مذهبی روی آوردند؛ حتی در ترکیه نیز که هفتاد سال قبل با مذهب وارد جنگ شده بود روند بازگشت به اصول اسلامی سرعت گرفته است».

روزنامه هرالد تریبون هم درباره امام خمینی (ره) می‌نویسد: «آیت‌الله خمینی یک انقلابی خستگی‌ناپذیر بود که تا آخرین لحظه حیات به آرزوی خود برای پی‌‌ریزی یک جامعه اسلامی و حکومت اسلامی در ایران وفادار ماند. آیت‌الله خمینی در آنچه برای سرزمین باستانی‌اش می‌خواست لحظه‌ای درنگ نکرد. وی خود را مأمور می‌دانست که می‌باید ایران را از آنچه فساد و انحطاط غرب می‌‌دید پاک کند و خلوص اسلامی را به ملت بازگرداند.»

میشِل فوکو فیلسوف فرانسوی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران به نقش بی‌بدیل و محوری حضرت امام اشاره و بیان می‌کند: «شخصیت آیت‌الله خمینی پهلو به افسانه میزند زیرا هیچ رئیس دولتی و هیچ رهبر سیاسی حتی با حمایت تمام رسانه‌های دنیا نمی‌تواند ادعا کند که با مردمش چنین پیوند عاطفی عمیقی دارد.»

پروفسور اودو اشتاین باخ مدیر انستیتوی خاورشناسان آلمان نیز می‌گوید: «[امام] خمینی همان شخصیتی بود که برای نخستین بار اصول گرایش به بنیادهای اسلامی را در شکل یک دولت اسلامی، دولت جمهوری اسلامی ایران، تحقق بخشید و [امام] خمینی همان شخصیتی بود که نیروهای اصولگرا را بوسیله یک انقلاب اسلامی علیه رژیم نیرومند طرفدار غرب، یعنی رژیم شاه، بسیج کرد».

پروفسور آندریا مایر اسلام‌شناس و متخصص الهیات مسیحی و مؤلف کتاب "ماموریت سیاسی اسلام" در صفحه 299 این کتاب می‌نویسد: «با استقرار جمهوری اسلامی ایران که نتیجه انقلاب اسلامی است، ماموریت سیاسی اسلام به نحوی نهادینه شد که تاکنون بی‌نظیر بوده است. برای نخستین بار، یک نظام سیاسی برخاسته از اسلام‌گرایی به شیوه انقلابی جایگزین یک رژیم غیردینی (سکولار) غرب‌گرا شد. این تحول در نگاه بسیاری از مسلمانان، یک پیروزی علیه تفوق طلبی قدرت استعماری و بعد از استعماری بود. غرض از این قدرت برتری‌طلب غربی، ابرقدرت آمریکا است. از این‌رو، انقلاب اسلامی در ایران برای مسلمانان سر تا سر جهان، الگویی جهت تحقق کامل دولت آرمانی اسلام‌گرا شد.»

پروفسور کارستن کولپه که یکی از برجسته‌ترین خاورشناسان غربی و ایران‌شناسی نامدار است، می نویسد: «انقلاب اسلامی و رهبر آن (امام) خمینی که بسیاری از مسلمانان مقیم خارج جهان اسلام را در مسیر بازیابی هویت اسلامی خویش قرار داد، بدون تردید، آغازگر جنبش تجدید حیات اسلام است که اثرگذاری فرا ملیتی داشته است. بعد از پیروزی انقلاب ایران در سال 1979، به طور کلی اوضاع سیاسی به گونه‌ای شد که از طرف گروه‌های مختلف، اعم از زن و مرد مسلمان، شاگردان مدارس، دانشجویان، دست‌اندرکاران آموزش‌های دینی، پلیس، کارمندان، اعضای جوامع مذهبی و کلیسایی کاتولیکی و پروتستانی و همچنین احزاب سیاسی، پیوسته تقاضاهایی را در این رابطه (معرفی جامع و کامل اسلام و انقلاب اسلامی) مطرح می‌کردند».

احمد هوبر اندیشمند و روزنامه‌نگار مسلمان سوئیسی در تشریح تأثیرات عظیم انقلاب اسلامی می‌گوید: «امروز در اروپا احساس می شود سقوط دیوار برلین با انقلاب و قیامی که شما آغاز کردید مرتبط است. تأثیرات این قیام اسلامی امروز در اروپا محسوس است. در اروپا حدود 12 تا 15 میلیون مسلمان زندگی می‌کنند که صد هزار نفر آن‌ها در سوئیس هستند. امام خمینی (ره) نه تنها مسلمانان را بیدار کردند، بلکه بر جهان غیر اسلام هم از خود تأثیراتی بر جای نهادند».

طلال عتریسی استاد دانشگاه لبنان، نیز تصریح می‌کند: «رهبری امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی، اساس حرکت و تمدن جهانی کنونی می‌باشد.»

محمد لنسل رئیس مرکز فرهنگی تجدید حیات اسلام در اتریش، در مقاله‌ای تحت عنوان تأثیر نهضت امام خمینی (ره) بر اروپا می‌نویسد: «بی‌تردید انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) نه تنها تصویر تازه‌ای از اسلام در اروپا ارائه کرد، بلکه حتی زندگی مذهبی غیرمسلمانان را هم دگرگون ساخت؛ به عبارت دیگر امروز حتی در اروپا نیز مذهبی بودن ارزش و معنای تازه‌ای یافته است. این عبارت را رئیس‌جمهور اسبق اتریش در یک سخنرانی بیان کرد که انقلاب اسلامی به تمامی افراد مذهبی اعتبار و اتکاء به نفس تازه‌ای ارزانی داشت.»

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار