Navigation Navigation

محتوا محتوا

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی امام خمینی (ره):

پیام عاشورا، پیام مقاومت است


عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار داشت: برخلاف ادعای برخی پیام عاشورا ، پیام مقاومت است و پیام سازش و مذاکره نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاسم روانبخش‌ در گفتگو با خبرنگار یزدامروز در خصوص قیام عاشورای امام حسین (ع) اظهار داشت: برخلاف ادعای برخی پیام عاشورا ، پیام مقاومت است و پیام سازش و مذاکره نیست.
 
وی بابیان این‌که سفر امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا حدود پنج ماه طول کشیده است افزود: در این پنج ماه هیچ پیامی مبنی بر سازش از سوی امام حسین (ع) منتشرنشده است  و هرکس در هر جا امام را به بیعت با یزدی دعوت کرد  حضرت نپذیرفتند و حتی در تعبیری آمده که امام به محمد بن حنفیه فرمودند اگر در این دنیا هیچ کجا مأوا و منزلی برای من پیدا نشود با یزدی بیعت نخواهم کرد و درجایی دیگر فرمودند اگر 70 بار کشته شوم و دوباره زنده شوم دست از مقاومت برنمی‌دارم و بازهم درراه خدا جان‌فشانی می‌کنم.
 
عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به مذاکره مسلمین در جنگ صفین و صلح امام حسن مجتبی (ع) اظهار داشت: مسلمانان در جنگ صفین مذاکره کردند و در زمان امام حسن مجتبی نیز فشار آوردند و امام را مجبور به صلح و مذاکره کردند اما چه به دست آوردند؟ معاویه به هیچ‌کدام از مفاد توافق خود عمل نکرد.
 
عده اي به غلط راه نجات را در مذاكره مي بينند
 
روانبخش ادامه داد: شکست‌هایی که در مذاکرات قبلی چه در صفین و چه در صلح اما حسن (ع) صورت گرفت  زمینه این را فراهم کرد که  امام حسین  (ع) تا آخرین لحظه روی مقاومت تأکید کنند. پیام کربلا و عاشورا نیز این بود که نباید از مرگ و فشارهای دشمن ترسید و باید مقاومت کرد چراکه پیروزی در مقاومت است.
 
وی بابیان این‌که عده‌ای به‌جای آن‌که ولایت‌پذیر باشند به دنبال تحمیل نظر خود بر ولی هستند افزود: متأسفانه امروز نیز عده‌ای راه نجات کشور را به‌غلط در مذاکره می‌بینند؛ درحالی‌که بارها خودشان در مذاکرات شکست‌خورده و متوجه شده‌اند که مذاکره نتیجه‌ای در برندارد اما بازهم همچنان بر سخنان خود مبنی بر مذاکره تأکید می‌کنند.
 
کار آقایان به جایی رسیده که عاشورا را تحریف می‌کنند
 
روانبخش با تأکید بر این‌که مردم در طول 1400 سال گذشته باپوست و گوشت خود درک کرده‌اند که پیام عاشورا مقاومت و ایستادن است عنوان کرد: متأسفانه عده‌ای برای رسیدن به اهداف خود حتی حاضرند عاشورای امام حسین را نیز تحریف کنند و بگویند درس عاشورا درس مذاکره و تعامل سازنده بایزید بود.
 
وی ادامه داد: برخی می‌روند در تاریخ می‌گردند  و یک روایت ضعیف از عمر سعد پیدا می‌کنند که گفته است امام حسین حاضر به بیعت بایزید شده اما ابن زیاد زیر بار نرفته است و این را مبنای حرف خود قرار می‌دهند درحالی‌که از امام حسین (ع) در طول 5 ماه سفرشان شنیده نشده که می‌خواهد بایزید بیعت کند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی و مذهبی اظهار داشت: کار آقایان به‌جایی رسیده که حرف امام حسین (ع) را کنار می‌گذارند و برای این‌که مذاکره خود را توجیه کنند به حرف‌های عمر سعد و ابن زیاد توسل می‌کنند.
 
انتهای پیام/ق





آخرین اخبار آخرین اخبار