Navigation Navigation

محتوا محتوا

مدیر کل دامپزشکی یزد:

کشتارهای غیرمجاز دام،خطر شیوع بیماری تب کریمه کنگو را افزایش می دهد


مدیر کل دامپزشکی استان یزد گفت : کشتار غیرمجاز دام خارج از کشتارگاه، خطر شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو را به دنبال دارد .

به گزارش یزدامروز، دکتر «علی‌اکبر حدادزاده» با اعلام این خبر اظهار کرد: بیماری تب کریمه‌کنگو، یک بیماری ویروسی مشترک بین دام و انسان است و گزش کنه شایعترین راه انتقال این بیماری از دامی به دام دیگر است که در فصل تابستان شیوع بیشتری پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: از آنجا که این بیماری مهلک به شمار می‌رود، به دامداران و مصرف‌کنندگان گوشت قرمز توصیه می‌شود با رعایت موازین بهداشتی از شیوع و انتقال این بیماری در جمعیت دامی و نیز جامعه انسانی پیشگیری کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان در ادامه به اهمیت کشتار اصولی دام در  کشتارگاه و نقش آن در پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو اشاره کرد و گفت: کشتار غیرمجاز دام به معنای کشتار حیوان در خارج از کشتارگاه بدون نظارت کارشناسان دامپزشکی است و یکی از عوامل مهم در شیوع و بروز بیماری تب کریمه کنگو به شمار می‌رود .

این مقام مسئول تصریح کرد: از اهم اقدامات پیشگیرانه در زمینه جلوگیری از شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، نظارت بر رعایت کامل ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای حمل و نقل دام به ویژه در مناطقی که سابقه بروز بیماری وجود دارد و نظارت بر اجرای صحیح ضوابط بهداشتی کشتار دام و تجهیز کشتارگاه‌ها به سردخانه بالای صفر به منظور نگهداری لاشه‌های کشتار شده برای مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد است که این فرایند منجر به کاهش PH گوشت و از بین رفتن عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌شود.

حدادزاده بازرسی بهداشتی لاشه‌ها پس از کشتار، گزارش‌دهی موارد مضنون به بیماری و اطلاع‌رسانی به عموم مردم از طریق رسانه‌ها در جهت بالا بردن آگاهی عمومی در زمینه رعایت موارد ایمنی را از جمله دیگر اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی برشمرد و گفت: امیدواریم با تلاش پرسنل دامپزشکی و آگاهی هر چه بیشتر آحاد جامعه به ویژه گروه‌های در معرض خطر از قبیل بازرسین بهداشتی دامپزشکی، نقل و انتقال‌دهندگان دام، قصابان، دامداران و غیره، شاهد به حداقل رسیدن موارد بروز این بیماری کشنده و مشترک باشیم.

انتهای پیام






آخرین اخبار آخرین اخبار