Navigation Navigation

محتوا محتوا

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یزد:

60 درصد دانشجويان دانشگاه فني و حرفه اي يزد غيربومي هستند/به دنبال رشته هاي معروف بدون بازار كار نيستيم


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یزد گفت: طبق اعلام وزارت علوم، در تابستان سال قبل 13 هزار و 709 دانشجو در دانشگاه‌های فني و حرفه‌ای استان يزد مشغول به تحصيل بودند كه حدود 60 درصد از دانشجويان اين دانشگاه را دانشجويان غيربومي تشكيل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار يزدامروز، سید حیدر میر فخرالدینی در نشست خبري با اصحاب رسانه استان يزد از توسعه متوازن دانشگاه فني و حرفه‌ای استان يزد در چند سال اخير خبر داد و گفت:  دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یزد رتبه چهارم کشوری را در زمینه‌های مختلف زیرساختی، دانشجویی و غیره را به خود اختصاص داده است.

وي بابیان این‌که در استان يزد 9 مركز دانشگاه فني و حرفه‌ای شامل 2 مركز  خواهران و 7 مركز برادران فعال است گفت: طبق اعلام وزارت علوم، در تابستان سال قبل 13 هزار و 709 دانشجو در دانشگاه‌های فني و حرفه‌ای استان يزد مشغول به تحصيل بودند.

میر فخرالدینی افزود: بين 30 تا 35 درصد از دانشجویان دانشگاه فني حرفه‌ای استان را دختران و مابقي را پسران تشكيل می‌دهند؛ همچنين حدود 60 درصد از دانشجويان اين دانشگاه را دانشجويان غيربومي تشكيل می‌دهند.

80 درصد فارغ التحصيلان دانشگاه فني و حرفه اي يزد جذب بازار كار شدند

وي بابیان این‌که طبق آمارهاي رسمی، بالای 80 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان يزد جذب بازار کار می‌شوند تصريح كرد: دليل اصلي توسعه دانشگاه فني و حرفه‌ای اين است كه فارغ‌التحصیلان اين دانشگاه مشكل و چالش اشتغال ندارند درحالی‌که يكي از مشكلات اصلي جامعه بيكاري جوانان فارغ‌التحصیل است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یزد  ادامه داد: دانشجويان ورودي دانشگاه فني و حرفه‌ای 17 الي 18 ساله هستند كه شاغل نيستند و بعد از ورود به دانشگاه و فارغ‌التحصیلی مشغول به كار می‌شوند اما دانشگاه‌هایي كه بعضاً به دنبال توسعه هستند اغلب دانشجويانشان نيروهاي شاغل به كار هستند.

میر فخرالدینی دانشگاه‌های فني و حرفه‌ای را جزء دانشگاه‌هاي نسل سوم و تقاضامحور دانست و افزود: افتخار می‌کنیم كه صنايع نيروي موردنیاز خود را از دانشگاه ما درخواست می‌کنند و جالب آن‌که بعضاً كمبود نيرو وجود دارد و بايد منتظر بمانند تا دانشجوي ما فارغ‌التحصیل شود.

اضافه شدن 17 رشته تحصيلي جديد در دانشگاه فني و حرفه اي يزد

وي بابیان این‌که هدف اين دانشگاه تربيت تکنسین‌های آچار به دست كه نياز بازار كار را رفع می‌کنند است ادامه داد: دانشگاه فني و حرفه‌اي يزد به دنبال رشته‌های معروف و اسم‌ورسم‌داری نيست كه اشتغال محور نباشند.

میر فخرالدیني با یادآوری این‌که سعي شده ظرفيت دانشگاه به‌طور متوازن افزايش يابد گفت: دانشگاه فني و حرفه‌ای استان يزد داراي 194 كد رشته تحصيلي است كه 17 رشته آن جديداً به آن اضافه‌شده است؛ رشته‌هایي مانند ترافيك، تعمير ماشین‌آلات راه و شهرسازي، تعمیر آسانسور و ... ازجمله رشته‌های جديد دانشگاه است كه همگي متناسب با نياز روز جامعه است.

استفاده از ظرفيت خالي ساير دانشگاه ها

 وي با تأکید بر این‌که سعي شده در بحث توسعه فيزيكي دانشگاه از ظرفيت خالي ساير دانشگاه‌ها استفاده شود تصريح كرد: به‌طور مثال درزمینهٔ كمبود خوابگاه دانشجويان با پیگیری‌هایی كه انجام‌شده از خوابگاه دانشگاه آزاد استفاده می‌شود و به اين صورت بخشي از بودجه‌هایی كه بايد صرف ساخت مجدد خوابگاه می‌شد را به سمت تجهيز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های هدايت شد.

اين مقام مسئول با اشاره به اجراي طرح برند ملي در سراسر كشور گفت: با توجه به تحریم‌ها، در اين طرح با همكاري صنايع يك سري اقدامات مشترك براي تأمین قطعات و مواد موردنیاز صنایع انجام می‌گیرد به اين صورت كه قطعات موردنیاز صنايع با همكاري و استفاده از تجهيزات و کارگاه‌هاي صنايع و دانشگاه ساخته می‌شود.

وجود 72 كارگاه و آزمايشگاه مجهز در دانشگاه فني و حرفه اي استان يزد

میر فخرالدینی با اشاره به اقدامات مختلف دانشگاه در تجهيز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌هاي موردنیاز رشته‌های مختلف تحصيلي تصريح كرد: مراكز دانشگاه فني و حرفه‌ای استان داراي 72 كارگاه و آزمايشگاه بسيار مجهز است كه در اختيار ديگر دانشگاه‌های استان نيز قرار می‌گیرد.

وي حمايت از پروژه‌های ساخت دانشجويي را از ديگر اقدامات اين دانشگاه دانست و افزود: يكي از کارگاه‌هاي موردنیاز دانشگاه كه بايد براي تجهيز آن بالغ‌بر 200 ميليون تومان هزينه می‌شد باصرفه هزينه حدود 40ميليون تومان توسط پروژه‌های ساخت دانشجويي تجهيز شده است.

میر فخرالدینی ساخت و تجهيز پنج سالن ورزشي ، سه سالن مجهز آمفی‌تئاتر، خوابگاه، سالن مطالعه سه‌طبقه، نمازخانه و ... را از ديگر اقدامات زيرساختي اين دانشگاه در چند سال اخير دانست و خاطرنشان كرد: سعي شده دانشگاه به‌صورت متوازن توسعه يابد و درعین‌حال با استفاده از امكانات موجود، توسعه جهشي داشته باشد.

وي با اشاره به جذب 107 نيرو در دانشگاه في و حرفه‌ای يزد گفت: يكي از مشكلات اصلي اين دانشگاه كمبود نيرو و كارمند بود كه با اضافه شدن اين تعداد نيرو نسبت دانشجو به كارمند در اين دانشگاه به حد استاندارد وزارت علوم رسيده است.

افزايش دو دانشكده فني و حرفه اي ديگر به مراكز دانشگاهي استان يزد

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یزد بابیان این‌که شاخص نسبت جمعيت دانشجو به جمعيت استان براي استان يزد از ميزان مشخص‌شده در برنامه‌های توسعه كمتر است اظهار كرد: تكليف آموزش عالي استان توسعه است اما بايد اين توسعه متناسب با نيازهاي روز باشد و مقامات و مسئولين آموزش عالي نيز معتقدند با توجه به رسالتي كه دانشگاه فني و حرفه‌ای دارد می‌تواند اين كمبود را جبران می‌کند.

میر فخرالدینی از اضافه شدن 2 دانشكده فني و حرفه‌ای ديگر به مراكز دانشگاهي استان در آینده‌ای نزديك خبر داد و گفت: براي اضافه شدن اين دو دانشكده هيچ زيرساخت فيزيكي اضافه نخواهد شد و از زیرساخت‌های موجود استفاده خواهد شد به اين صورت كه ظرفيت دانشگاه‌هایي كه دانشجو ندارند در اختيار دانشگاه فني و حرفه‌ای قرار می‌گیرد.

انتهاي پيام/ق

 

 






آخرین اخبار آخرین اخبار