Navigation Navigation

محتوا محتوا

دلسوزانی که وعده جیره بندی آب را به مردم می دهند!

«مذاکرات آبرسانی» به یزد جایگزین «مذاکرات هسته ای» می شود!؟


مسئولین استان هرزگاهی از خطرات کم آبی استان تنها به هشدار بسنده کرده و با قرار گرفتن در وضعیت موجود از راحل جیره بندی آب می گویند، گویا قرار است مذاکرات آبرسانی به یزد جای مذاکرات هسته ای را بگیرد!

به گزارش یزد امـــروز؛ چندی است که مسئولان استان یزد به شدت نسبت به مسئله بحران آب در یزد ابراز نگرانی می کنند و در حالی نه تنها از جیره بندی آب در بسیاری از مناطق خبر داده اند  بلکه با افتخار وعده  جیره بندی آب در تمام استان ظرف چند روز آینده را به مردم می دهند .

 

کمبود منابع آبی در استان با مولفه های افزایش جمعیت و میزان مصرف و تداوم خشکسالی در سالهای اخیر رابطه ملموسی پیدا کرده است به گونه ای که  سیاست گذاری  برای رهایی از قطعی آب و آسیب های ناشی از آن  بار مسئولیت دواتمردان تدبیر و امید در خط مشی سیاست های فرار از خطرات بی آبی در استان را افزون می کند.

 

اما مسئولین استان هرزگاهی  با حضور در مراسمات از خطرات کم آبی استان  تنها به هشدار بسنده کرده و با قرار گرفتن در وضعیت موجود از راحل جیره بندی آب می گویند و متاسفانه  تا کنون گام های  موثری در پیشگیری و کنترل عوامل تهدید زای آب  و جلوگیری از مصرف بی رویه آب  در استان برداشته نشده است.


فرماندار یزد اخیراً طی نشستی در یکی شهرستان رفسنجان  اظهار داشت : بحران آب در استان یزد به ویژه شهرستان یزد بسیار وخیم‌تر از استان‌های همجوار است بنابراین به سمت فعالیت‌های کم آب خواه و اجرای برنامه‌هایی در رابطه با صرفه‌جویی بیشتر حرکت شده است.

 

برداشت‌ غيرمجاز آب های زيرزمينی در استان یزد ادامه دارد


وزیر نیرو چندی پیش با بیان اینکه در حال حاضر 200 هزار حلقه چاه غيرمجاز در کشور وجود دارد اظهار داشت: برداشت‌هايی بي‌رويه از آب زيرزميني در بسياری از مناطق کشور موجب فرونشست زمين، ايجاد ترک‌های بزرگ، شوری آب و کسری آب شده و در استان‌های فارس، کرمان، يزد، خراسان جنوبي و اصفهان برداشت‌هاي غيرمجاز از آب زيرزميني دارد تبديل به تهديد ملی مي‌شود.


افت منابع آب زیرزمینی به دنبال برداشت‌های بی‎‎رویه باعث شده است که این آب‌ها کیفیت خود را از دست بدهند و هر روز در عمق پایین‎‎تری از زمین قابل دستیابی شوند.

 


خشکی حدود 90 درصد از قنات‌های استان/ چرا صنایع متخلف و پرمصرف آب معرفی نمی شوند؟

 

کارشناس مسئول مدیریت بحران استان یزد می‌گوید: استان دارای 3170 رشته قنات است که بالغ بر 90‌درصد آنها دچار بحران خشکسالی هستند و برخی دیگر اصلا زنده نیستند.

 

وی عنوان می‎‎کند: چاه‌های عمیق و نیمه عمیق استان که در مجموعه بیش از 4500 حلقه هستند نیز از این پدیده محفوظ نمانده‎‎اند و هم از نظر کیفیت و هم کمیت در معرض خشکسالی قرار دارند. سایر منابع آبی از جمله چشمه‌ها هم با این بحران دست و پنجه نرم می‌کنند و بعضاً از بین رفته‎‎اند.

 


این در حالی است سیدمحمدرضا سیدحسینی معاون عمرانی در اوایل تابستان در اخطار و هشداری به نهادهای دولتی و عمومی در خصوص مصرف آب در تایستان ، اعلام کرده بود در صورت عدم مصرف صحیح آب و عدم کاهش از مقدار همیشگی ، با آن ها برخورد و به مردم معرفی خواهد کرد.

 

اما متاسفانه با گذشت ده ماه از هنوز خبری از نتیجه این نامه منتشر نشده است...!

 


25 سال زمان برای اجرای خطوط انتقال آب کافی است!؟

 

شاید بتوان کشاورزی و صنعت را بدون آب رها کرد، اما زندگی و تامین آب شرب مردم بسیار اهمیت دارد و نمی‌توان از آن گذشت.


یکی از راهکارهای پیش رو برای مقابله با این بحران را تسریع در اجرای خط انتقال آب به استان از سرشاخه‌های کارون و خلیج فارس است که  متاسفانه اجرای این طرح‌ها 20 تا 25 سال زمان لازم دارد.

 

خشکسالی های پی در پی در سالهای گذشته، کمبود منابع آبی، بارندگی زیر حد نرمال، تبخیر بالای آب و هدر رفتن روان آبها از دلایل عمده بحران آب در استان یزد است تا جایی که حتی آب انتقالی نیز نتوانسته مشکلات مردم را برطرف کند.

 


در شرایطی  که طرح انتقال آب به استان یزد با مشکلات عدیده ای از جمله هزینه ای بیشمار و برخی مشکلات انتقالی در مسیر انتقال روبرو است به نظر می رسد از بعد اقتصادی  مقرون به صرفه نباشد و زمان طولانی منجر به فرسایش در طرح آب انتقالی شود.


توسعه ناموزون صنايع در استان یزد/ مهاجرت بی رویه و الگوی غلط مصرف


به طوركلي توسعه در هر منطقه مي­بايست براساس طرح آمايش سرزمينی انجام شود و در اين طرح به محدوديت ها و مزيت های  طبيعی مناطق توجه ويژه مي شود اما متأسفانه توسعه در استان یزد همانند بسياری مناطق ديگر كشور بر پايه يك طرح مصوب آمايش سرزمين انجام نشده است.

 


با آنكه یزد در يك منطقه خشك و نيمه خشك واقع است ولی نوع صنايع ايجاد شده در اين استان عمدتأ از نوع صنايع آب­بر (مثل فولاد، پتروشيمي و نظاير آن) بوده است و اين امر به غلط به الگوی اصلی توسعه در یزد تبديل شده است.

 

علاوه بر اینگونه معظلاتی از قبیل مهاجرت بی رویه به ویژه وجود اتباع بیگانه در استان نیز بر استفاده ی نادرست آب شرب استان افزوده است که طرحی  بازدارنده و عملی در این خصوص اجرایی نشده است.

 

به نظر می رسد در آینده ای نزدیک با توجه بحران بی آبی، مذاکرات آبرسانی جای مذاکرات هسته ای را بگیرد که ضروری است مسئولین یزد با توجه به بحران بی آبی با اجرای طرحی جامع  چالش ها را به فرصت بدل کنند و بدانند که صرفاً نگاهی التیام آور بر زخم های دارالعباده  جایگزین پیشگیری و بازدارندگی نخواهد شد.

 


شایسته است مسئولین استان یزد تدبیری روشن بیاندیشند به فکر چاره اندیشی در زدودن عوامل آسیب زا بر سفره های آبرسانی و الگوی غلط مصرف در استان یزد باشند تا زمانی نرسد که به جای جیره بندی، نسخه قطعی آب و مهاجرت صادر شود.

 

منبع: یزدرسا






آخرین اخبار آخرین اخبار