Navigation Navigation

محتوا محتوا


«مسکن اجتماعی در یزد»؛ وعده‌ای که 5 سال است فقط خاک می خورد!


اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی یزد در حالی است که مسکن اجتماعی 5 سال است که از سوی وزیر راه و شهرسازی طرح شده اما تا کنون در حوزه عمل اتفاق خاصی نیفتاده است.

به گزارش یزدامروز، چندی پیش مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در گفت وگویی مدعی شد: اجرای طرح مسکن اجتماعی در یزد به زودی آغاز می‌شود اما عملا چنین نشد و مردم شاهد هیچ اقدامی در این رابطه نبودند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در رابطه با اجرای طرح مسکن اجتماعی در یزد در گفت و گو با خبرنگار یزد رسا اظهار داشت: طبیعاتا برنامه دولت این است که این کار را شروع کند و همانطوری که در سایر استان‌ها این اتفاق در حال آغاز است ما نیز در حال برنامه‌ریزی برای این کار در یزد هستیم.

محمدرضا نقصان‌محمدی در پاسخ به این سئوال که چگونه بعد از 5 سال که از طرح این مسئله توسط وزیر راه می‌گذرد اما هنوز هیچ اقدام عملی صورت نگرفته، گفت: ما در حال حاضر می‌خواهیم این مسئله را عملیاتی کنیم. پروژه‌ای نیز برای شروع این طرح تعریف شده و به زودی نقشه‌های اجرایی آن هم آماده و اجرا می‌شود.

وی در رابطه با ماهیت طرح موسوم به مسکن اجتماعی هم یادرآور شد: مسکن اجتماعی پروژه‌ای است که با مشارکت خود مردم برای اقشار خاص با تأکید بر بافت‌های هدف یعنی بافت‌های فرسوده و بافت‌های حاشیه‌ای قرار است انجام شود. مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد اضافه کرد: البته بدیهی است که ساخت و سازهایی در زمین‌های بکر هم بعضا انجام بشود اما شروع و نگاه آن در بافت‌های هدف است؛ تا بتوانیم با ساخت چنین مجموعه‌هایی هم پاسخی به تأمین مسکن اقشار مختلف بدهیم هم اینکه کیفیت زندگی را در بافت‌های هدف ارتقا بدهیم و امیدواریم این اتفاق بیفتد و واقعا نیازها برطرف شود.

نقصان‌محمدی با بیان اینکه استان یزد پیشگام در طرح مسکن اجتماعی است اظهار داشت: این طرح در استان یزد در پروژه‌ای کوچک و مجموعه‌ای 70 واحدی انجام می‌گیرد و در حال شروع است. البته مقدمات تفاهم نامه‌اش انجام شده بود که امسال در حال عملیاتی شدن است و می‌خواهیم ساخت آن را شروع کنیم.

وی در رابطه با کیفیت اجرای طرح مسکن اجتماعی هم گفت: قرار نیست دولت این ساختمان‌ها را برای مردم بسازد، بلکه خیرین هستند که وارد می‌شوند و با تسهیلاتی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد با مشارکت مردم به ساخت و ساز می‌پردازند و البته در تأمین زمین دولت کمک می‌کند.

اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی یزد مبنی بر آغاز طرح مسکن اجتماعی در این استان در حالی است که مسکن اجتماعی 5 سال است که از سوی وزیر راه و شهرسازی طرح شده اما تا کنون در حوزه عمل اتفاق خاصی نیفتاده است.

در دولت یازدهم در ابتدای آغاز به کار خود طرحی برای بازار مسکن مطرح کرد به نام طرح مسکن اجتماعی. اما با گذشت 5 سال تنها در حد مطرح شدن این طرح بوده است و اقدامی برای اجرایی شدن این طرح انجام نشده است.

بر اساس پیشنهاد شده بود در طرح جامع مسکن سالانه ۵۰ هزار واحد در قالب طرح مسکن اجتماعی باید برای ۱۶ درصد خانوارهای کشور (دهک دوم به پایین) ساخته شود و زمین آن هم می‌تواند رایگان باشد.

همچنین مقرر شده بود تا این مسکن برای افراد تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد یا نظیر آن‌ها ساخته شود و زمین در این طرح به قیمت تمام شده دولتی در اختیار این افراد قرار گیرد.

به علاوه داخل شهرها برای مسکن اجتماعی زمین تهاتر یا خریداری و برای تعیین تعداد و پراکندگی دهک‌های واجد شرایط از مدل‌های علمی استفاده شود.

در برنامه ششم توسعه در قالب طرح مسکن اجتماعی باید ۵۷۰ هزار واحد ساخته شود که تحقق این امر مستلزم ساخت ۷۰ هزار مسکن اجتماعی در سال است.

اما چند ماه قبل آخوندی وزیر پرحاشیه راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای افراد کم‌درآمد جامعه طرح مسکن اجتماعی از سوی وزارت راه ارائه شده، بیان کرد: به‌علت عدم اختصاص ریالی در بودجه نتوانستیم آن را اجرایی کنیم.

چندی قبل روزنامه اعتماد که از رسانه‌های اصلی حامی دولت محسوب می‌شود، در گزارشی با عنوان "قصه هزار و یک شب طرح اختصاصی وزیر راه و شهرسازی/ مسکن اجتماعی، رویایی که تعبیر نشد"، نوشت: «مسكن اجتماعي؛ نه معني مشخصي دارد و نه همتي براي اجرا. اين طرح را عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در ابتداي دولت يازدهم بود كه مطرح كرد؛ درست زماني كه مي‌گفت طرح مسكن مهر "مزخرف" است، مدعي بود مسكن اجتماعي كه حالا به نوعي آن را پروژه "اختصاصي" خود مي‌خواند، كاستي‌هاي طرح مسكن مهر را ندارد. مي‌گفت طرح كاملي است كه اگر اجرايي شود، مشكل مسكن در كشور ريشه‌كن مي‌شود.

اما جز يك طرح پژوهشي و چند سخنراني كه خود او انجام داد، مسكن اجتماعي همواره در هاله‌اي از ابهام ماند. البته اين پروژه «اختصاصي» عباس آخوندي به بيش از دو دهه قبل برمي‌گردد. زماني كه او دوره‌اي وزير مسكن و شهرسازي در دولت ششم بود.

با روي كار آمدن دولت يازدهم و با بازگشت او به وزارت راه و شهرسازی، طرح قديمي را از كتابخانه‌اش بيرون كشيد و به كارشناسان مسكن وزارتخانه سپرد تا آن را به‌روزرساني كنند.»

روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: « بارها و بارها در زماني كه نمايندگان مجلس وزير را براي پاسخگويي به مجلس فراخواندند اين طرح نيز به عنوان يكي از مطالبات مطرح شد و هر بار هم وعده‌هاي جديدي براي اجراي اين طرح در آينده داده شد اما هنوز اين طرح به ثمر ننشسته است.

قرار بود این طرح، 3 دهک اول را هدف قرار دهد. سرانجام پس از كش و قوس‌هاي بسيار، هيئت دولت در روزهاي پاياني سال ٩٥ طرح مسكن اجتماعي را كه در آذرماه سال 95 تصويب شده بود ابلاغ كرد. جالب آنكه در طرحي كه دولت تصويب كرد، منابع مالي مورد نياز از محل بازگشت منابع مسكن مهر نيست، بلكه بانك مركزي بايد مجددا منابع جديدي براي اجراي اين طرح در اختيار بانك و وزارتخانه عامل اجراي آن قرار دهد؛ اين همان انتقادي است كه آخوندي بارها و بارها به پروژه مسكن مهر وارد و عنوان كرد كه دولت دهم با تزريق منابع بانك مركزي (كه در اقتصاد به آن پول پرقدرت گفته مي‌شود) به مسكن مهر، باعث رشد تورم شده است.

همچنين در اين مصوبه، براي سال ٩٥ نيز ٧٠ هزار واحد مسكن اجتماعي در نظر گرفته شده بود كه با توجه به تاخير در ابلاغ مصوبه مذكور، عملا ٧٠ هزار واحد سال ٩٥ از برنامه مذكور حذف شده است.»

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار